{ Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_03_OBECNÉ_VÝKLADY_O_.
Advertisements

JAZYKY. Základní prostředek dorozumívání mezi lidmi. Co to je jazyk ? Zdokonalováním mnoha generacemi uživatelů velmi rozrůznil a stal se jedním z hledisek.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název prezentace (DUMu)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
JAZYKOVĚDA A JEJÍ DISCIPLÍNY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VÝZNAM BIOLOGIE_P1-2
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Opěrná soustava - kostra
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Světový názor - mýtus- náboženství - věda
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní statistické pojmy
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Jazykověda a její disciplíny
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Návykové látky Alkohol
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
Lidské svaly a kůže ČLOVĚK.
Transkript prezentace:

{ Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Jazykověda – základní pojmy Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace představuje jakýsi „úvod do studia jazykovědy“. Krom definice základních pojmů představuje žákům jednotlivé lingvistické disciplíny Datum tvorby

{ JAZYKOVĚDA ZÁKLADNÍ POJMY © Dušan Kráčmar 2012

{ JAZYKOVĚDA DEFINICE POJMŮ lingvistika – jazykověda, věda o jazyce, jeho používání, zákonitostech a vztazích mezi jednotlivými jazyky lingvistika – jazykověda, věda o jazyce, jeho používání, zákonitostech a vztazích mezi jednotlivými jazyky jazyk – systém znaků a zvuků, kterými se lidé dorozumívají, vyjadřují své myšlenky a city, pojmenovávají věci a akce jazyk – systém znaků a zvuků, kterými se lidé dorozumívají, vyjadřují své myšlenky a city, pojmenovávají věci a akce verbální podoba - vyjádřená slovy, graficky (vizuálně) pak písmem verbální podoba - vyjádřená slovy, graficky (vizuálně) pak písmem neverbální podoba - mimoslovní neverbální podoba - mimoslovní o mimická – vyjádřená pohyby obličejových svalů o pantomimická – vyjádřená pohyby celého těla (např. gestika – pohyby rukou) o haptická - doteky

{ JAZYKOVĚDA DEFINICE POJMŮ VERBÁLNÍ KOMUNIKACE NEVERBÁLNÍ KOMUNIKACE I love you. Je t´aime. Ich liebe Dich. Yo te amo. Kocham cie. Szeretlek téged. Minä rakastan sinua. Miluji Tě. angličtina francouzština němčinašpanělštinapolština maďarštinafinštinačeština Miluji Tě.

{ JAZYKOVĚDA DĚLENÍ JAZYKOVĚDY obecná lingvistika – shrnuje a zobecňuje poznatky o jazyce, snaží se formulovat zákonitosti platné pro všechny jazyky, hledá jejich společné znaky obecná lingvistika – shrnuje a zobecňuje poznatky o jazyce, snaží se formulovat zákonitosti platné pro všechny jazyky, hledá jejich společné znaky aplikovaná lingvistika – lingvistika uplatňovaná v praxi v praxi, např. logopedie – zkoumá řečové vady (včetně nemluvnosti) aplikovaná lingvistika – lingvistika uplatňovaná v praxi v praxi, např. logopedie – zkoumá řečové vady (včetně nemluvnosti) lingvistiky jednotlivých jazyků a jazykových skupin lingvistiky jednotlivých jazyků a jazykových skupin slavistika – studuje slovanské jazyky slavistika – studuje slovanské jazyky bohemistika – studuje český jazyk bohemistika – studuje český jazyk rusistika – studuje ruský jazyk rusistika – studuje ruský jazyk germanistika – studuje germánské jazyky (např. i švédštinu) germanistika – studuje germánské jazyky (např. i švédštinu) sinologie - zkoumá čínský jazyk sinologie - zkoumá čínský jazyk

{ JAZYKOVĚDA DĚLENÍ JAZYKOVĚDY ko, ko, ko… Takto složitý případ koktání jsem ještě neřešila…

{ JAZYKOVĚDA OBORY JAZYKOVĚDY fonetika a fonologie – zkoumá zvukovou stránku jazyka, tvorbu a funkci hlásek – základních zvukových jednotek, jež vyslovujeme fonetika a fonologie – zkoumá zvukovou stránku jazyka, tvorbu a funkci hlásek – základních zvukových jednotek, jež vyslovujeme gramatika - pravidla, podle nichž se řídí tvarování slov (morfologie) a stavba vět (syntax = skladba) gramatika - pravidla, podle nichž se řídí tvarování slov (morfologie) a stavba vět (syntax = skladba) lexikologie – zabývá se slovní zásobou jazyka, vytvářením slovníků se pak zabývá lexikografika lexikologie – zabývá se slovní zásobou jazyka, vytvářením slovníků se pak zabývá lexikografika sémantika – zabývá se významem slov sémantika – zabývá se významem slov stylistika – sloh ústních a písemných projevů, zpracování obsahu a využití jazykových prostředků stylistika – sloh ústních a písemných projevů, zpracování obsahu a využití jazykových prostředků

{ JAZYKOVĚDA HRANIČNÍ JAZYKOVĚDNÉ DISCILÍNY zasahují do jiných vědních disciplin zasahují do jiných vědních disciplin psycholingvistika – zkoumá vztahy mezi řečí a myšlením pomocí lingvistiky a psychologie psycholingvistika – zkoumá vztahy mezi řečí a myšlením pomocí lingvistiky a psychologie sociolingvistika – zabývá se vztahem mezi jazykem a společností, která jej užívá sociolingvistika – zabývá se vztahem mezi jazykem a společností, která jej užívá etnolingvistika – zabývá se závislostí jazyka na kultuře jednotlivých etnik etnolingvistika – zabývá se závislostí jazyka na kultuře jednotlivých etnik filosofie jazyka – obor na pomezí lingvistiky a filosofie, zkoumá např. roli jazyka v lidském poznání filosofie jazyka – obor na pomezí lingvistiky a filosofie, zkoumá např. roli jazyka v lidském poznání

{ JAZYKOVĚDA JAZYKOVĚDA DĚKUJI ZA POZORNOST.

{ JAZYKOVĚDA ZDROJE MUŽÍKOVÁ, Olga. Odmaturuj z českého jazyka. Praha: Didaktis, 2007, ISBN KOLEKTIV AUTORŮ. Český jazyk I-IV. Praha: SPN, 1984, ISBN NEUVEDENO. AUTOR NEUVEDEN. Lingvistika [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Profílek [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. MS Office [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí MS Office 2010 na WWW: cz/images/results.aspx?qu=slepice&ex=1#ai:MC | AUTOR NEUVEDEN. MS Office [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí MS Office 2010 na WWW: cz/images/results.aspx?qu=l%C3%A9ka%C5%99&ex=1#ai:MC |mt:1 |