Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_14.
Advertisements

ERNEST HEMINGWAY. ERNEST MILLER HEMINGWAY (21. července 1899 – 2. červenec 1961)21. července červenec1961 ● byl americký spisovatel.americký ● je.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DEN ZEMĚ –orientační závod Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 19 NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Anotace: Text je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období světová.
Výsledky, důsledky, možnosti vývoje
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-09
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-17
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Ernest Hemingway.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Procenta v „autařské“ praxi
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Podobnost trojúhelníků
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice A UTOR Mgr. Petr Kříž T EMATICKÝ CELEK Zahraniční literatura 20. století R OČNÍK 3. D ATUM TVORBY

Anotace: Tato prezentace přibližuje dílo Williama Styrona Sophiina volba. Orientačně seznamuje s autorovým životem. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 3. ročníku střední školy – světová literatura reagující na 1. světovou válku. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 40 – 45 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami.

Ernest Hemingway Stařec a moře

AUTOR NEZNÁMÝ. Flickr [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

americký dobrodruh, novinář a spisovatel, příslušník „ztracené generace“ zúčastnil se 1. sv. války jako dobrovolník u Červeného kříže, těžce raněn za španělské občanské války a 2. sv. války působil jako zahraniční dopisovatel později žil na Kubě, obdržel Pullitzerovu cenu a Nobelovu cenu za literaturu měl potíže s alkoholem v roce 1961 pravděpodobně spáchal sebevraždu (také se uvádí, že se omylem zastřelil při čistění zbraně)

Tvorba: Sbohem, armádo – román, ve kterém jsou zpracovány zážitky z italské fronty; hlavní hrdina, americký voják, bojuje v italské armádě, zamiluje se do ošetřovatelky Catherine. Příběh končí smrtí Catherine při porodu. Komu zvoní hrana – děj románu se odehrává ve třech dnech, které americký dobrovolník Robert Jordan prožije při španělské občanské válce. (partyzáni mají vyhodit most, několik je při tom zabito, Jordan zraněn a později umírá)

Fiesta – román o veteránech z 1. sv. války, kteří se snaží vyrovnat s válečnými útrapami. Součástí románu je reportáž z každoroční fiesty v Pamploně. Zelené pahorky africké – reportážní román z afrického safari (vlastní autorovy zážitky) Stařec a moře

CUBA GALLERY. Flickr [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CUBA GALLERY. Flickr [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Celková charakteristika novela, za kterou Hemingway obdržel v roce 1954 Nobelovu cenu za literaturu (novelu napsal v roce 1951) dílo je oslavou životní nezdolnosti, síly, vytrvalosti, statečnosti; boj s překážkami je důležitější než jejich překonání (= nezáleží, jestli překážky překonáme, hlavní je, že bojujeme) smyslem života není zisk, ale pocit z dobře vykonané práce novela poukazuje na úzké sepětí člověka s přírodou

Postavy rybář Santiago – jednoduchý člověk žijící v souladu s přírodou, samotář odloučený od společnosti, zamlklý samorost, vede boj na život a na smrt chlapec Manolin – vidí v Santiagovi svůj vzor, pomáhá mu (nosí mu návnadu, kávu, jídlo, do zákazu rodičů mu pomáhá i na lodi)

Děj a kompozice kompozice chronologická děj se odehrává v kubánské vesnici poblíž Havany ve 40. letech 20. století, starý kubánský rybář po více než 80 neúspěšných dnech vyplouvá na moře sám bez pomocníka (Manolina). Na návnadu se mu podaří chytit obrovského marlina, který za sebou vleče loď se Santiagem dva dny. Během zápasu rybář přemýšlí o životě, chlapci, rybě. Po dvou dnech rybě dojdou síly a Santiagovi se ji podaří harpunovat. Ale při cestě domů rybu napadnou žraloci a Santiago přiveze zpět jen kostru. Přesto však další den zase vyplouvá na moře.

Jazyk a styl vyprávění v er-formě úsporné vyjadřování, využití výrazů z rybářského prostředí namísto konkrétních pojmenování (Santiago, marlin) je využíváno pojmenováních obecných (stařec, ryba, chlapec, moře) užití vnitřních monologů, oslovení sebe sama (své ruky) = vyjádření starcovy samoty v příběhu je možné najít křesťanskou symboliku (starcovo utrpení, stigmata, těžké lano jako kříž na starcových zádech) dílo je alegorii (metaforou) o životě (rybář = člověk, ryba = příroda, žraloci = zlo)

Okolnosti vzniku díla a jeho vliv Hemingway dílo napsal na Kubě, když pozoroval místní rybáře v roce 1957 vznikl film (režie John Sturges, stařec Spencer Tracy), získal jednoho Oscara za hudbu + 2 nominace – kamera, mužský herecký výkon AUTOR NEZNÁMÝ. CSFD [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Zdroje: AL]., [autorsky zpracovali Lukáš Andree... et]. Literatura pro 3. ročník středních škol. Vyd. 1. Brno: Didaktis, ISBN AL], [Otakar Slanař... et]. Obsahy a rozbory děl: k Literatuře - přehledu SŠ učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, ISBN