Organizační identita a managerisace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK, Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Petr Krčál Katedra politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU
Ústav pedagogických věd FF MU
Charakteristika řízení
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Audit administrativních činností
Pro úspěch práce manažera a jím vedeného kolektivu je důležité i to, v jakém prostředí společně pracují, co je spojuje, jaké hodnoty a cíle sdílejí, jaká.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Relační databáze.
1 Institucionalizace výzkumů veřejného mínění. 2 USA – 30. léta minulého století USA – 30. léta minulého století Evropa – po 2. světové válce Evropa –
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
1 Role občanů při zajišťování bezpečnosti: formování konceptuálního rámce PhDr. Libor Stejskal Doktorský seminář 27. ledna 2010.
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Skupinové interview (Focus group)
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Komunitní sociální práce
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Diskuse u kulatého stolu na téma Sociálně prostorová diferenciace obyvatelstva a její vliv na kvalitu života ve městech a obcích České republiky Univerzita.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Projekt LISp-Miner Milan Šimůnek. Milan Šimůnek – Projekt LISp-Miner2 Obsah Význam databází a uchovávaných informací Proces dobývání znalostí z databází.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Prezentace projektu doktorského studia
Strategický repertoár sociálních hnutí v České republice a jeho determinanty Ondřej Císař a Kateřina Vráblíková ISPO FSS MU Prezentace, SOU AV ČR, 12.
Pojetí sociálněvědního výzkumu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Profesionalizace, komercionalizace a managerizace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK 2013/2014.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Organizační prostředí Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Mgr. Tereza Brumovská, M.Sc.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Úvod do kvalitativního výzkumu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Výzva pro autory Autoři jsou srdečně zváni k publikování příspěvků pro nadcházející vydání: ročník 6 / číslo 1 / Duben 2018 Duben 2018 Téma monotematického.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Ekonomika malých a středních podniků
Sociální psychologie.
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Organizační identita a managerisace OSS Magdaléna Šťovíčková SOS, FHS UK, Praha

Text Kreutzer, K., Jäger, U. 2011: Volunteering Versus Managerialism: Conflict Over Organizational Identity in Voluntary Associations. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly 40(4), s.634–661

O výzkumu Jaký bylo téma výzkumu? Jaký byl výzkumný problém? Jaké byly výzkumné otázky, které si autoři kladly? Jakou metodologii využili (techniky sběru dat, výběr vzorku, analýza dat)? – Jak lze zkoumat organizační identitu?

Otázky k textu Co rozumíme organizační identitou? Jak se liší sociálně-konstruktivistické pojetí organizační identity od pojetí Albert a Whettena? Kdy se organizační identita formuje? K čemu organizační identita organizacím slouží? Proč pro zkoumání OSS je vhodné využít koncept duální organizační identity? Proč můžeme s využitím konceptu organizační identity vysvětit konflikty v organizaci? Co autoři označují pojmem managerismus? Co autoři označují pojmem dobrovolnictví? Proč používají pojem dobrovolnická organizační identita a ne organizační identita dobrovolníků? Jaké jsou hlavní charakteristiky dobrovolnické a managerské organizační identity? V čem se liší? Jaká jsou hlavní zjištění studie? Která ze zjištění je možno využít při řízení organizace? – Jak organizace může fungovat s více organizačními identitami?

Organizační identita Albert, Whetten (1985): charakteristiky organizace, v které členové organizace věří -sestává z atributů, které členové organizace považují za základní (centrální, jedinečné (distinktivní), přetrvávající v čase (stálé) -Otázka: „Kdo jsme?“, „Kdo chceme být?“ -Organizační identita se zvýznamňuje, když organizace čelí obtížným rozhodnutím, probíhá diskuse o cílech a hodnotách, dochází k rychlým změnám -Je resistentní ke změně

Organizační identita: sociálně- konstruktivistické paradigma Organizační identita vychází s kolektivně sdílených představách a chápání o tom, co je relativně základní (centrální) a stálý rys organizace Sdílené chápání je výsledkem procesu tvorby významů vytvářených členy organizace Sdílené významy jsou mezi členy pravidelně diskutovány Kolektivně sdílený rámec, ze kterého členové organizace čerpají názory o svém světě: vysvětluje, proč určitým způsobem jednají ve vztahu k prostředím proč určitým způsobem přemýšlejí o svém prostředí (Kreutzer, Jäger 2011)

Duální organizační identity Stejně jako lidé, tak i organizace mohou mít více identit Organizace má duální identit, když v organizaci existuje více různorodých konceptualizací vztahující se k představě o tom, co je centrální, jedinečné a přetrvávající v čase Sociálně-konstruktivustický přístup: rozdílné typy kolektivního sebechápání aktérů o jejich organizaci nebo rozdílné typy sdíleného chápání vytvářeného/sdíleného členy organizace (Kreutzer, Jäger 2011)

Organizační identita a konflikt Když se v organizaci objeví více organizačních identit, tzn. členové organizace přijmou dvě a více různých potencionálně konfliktních dimensí, které nejsou sourodé Dvě a více potencionálně konfliktní vnímání organizačních identit vytvářejí vnitřní organizační tensi a konflikt v organizaci (Kreutzer, Jäger 2011)

Duální organizační identity a OSS OSS jsou charakteristické konfliktními duálními organizačními identitami (Young 2001) – OSS působí v různých prostředích – Aktéři, kteří pracují v OSS jsou z různých profesí – OSS musí reagovat na požadavky různorodých skupin donorů

Managerimus „Dominace managerských praktik a idejí“ (Maier, Meyer 2009, s.8) Specifická forma organizační struktury, která zahrnuje efektivitu, výkonost, proces řízený centrálními normami Managerské nástroje Managerská kultura: normy a praktiky

Managerismus Managerismus jako organizační identita – Součást kolektivní sebeidentifikace/sebepojetí, analyzována jako součást kolektivní identity – Může být popsán jako kolektivní fenomén, způsob „jak děláme (my manageři) věci“, „managerský způsob dělání věcí“

Managerismus Koncept managerizmu jako instituce – Perspektiva nového institucionalismu – „Instituce jsou sadou specifických pravidel a typifikací, kteréurčují nejen kategorie sociálních aktérů, ale také specifické aktivity a vztahy“ (Barley, Tolbert 1997,s.96) – Managerismus: dominance managerských praktik a idejí, instumentální racionality

Managerismus Managerismus jedna z významných institucí dnešní OS – V rámci globálního řízení: tržní vztahy se státem – V rámci organizační struktury: jako ideologie: managerské ideje a praktiky jako diskurz skrze který OSS legitimizují sebe v rámci institucionálního tlaku – Způsoby legitimizace: výkonost, efektivita, potřeby donorů, inovace X alternativní diskurz OSS: dobrovolnický/občanský, profesionální

Managerimus Organizace OS, které přijmou managerské ideje pro legitimizaci své činnosti, také inklinují k aplikaci managerských metod, zaměstnávají zaměstnance s managerského typy, strukturují organizaci v managerském stylu

Jaké jsou hlavní charakteristiky dobrovolnické a managerské organizační identity? Jak se liší /v čem je podstata konfliktu mezi „dobrovolnický způsob dělání věcí“ a „managerský způsob dělání věcí“?

Jak řídit organizaci s duální organizační identitou? Konflikt mezi dvěma skupinami vzniká jako výsledek rozdílné organizační identity těchto dvou skupin (např. dobrovolníků x managerů) Organizační identita pomáhá řešit strukturní dilemata organizací/volby struktury Otázka vyjednávání významů organizační identity k různým publikům. Otázka úspěšnosti vyjednávání organizační identity a legitimity organizace. (Kreutzer, Jäger 2011)