Koordinovaná rehabilitace z pohledu pedagoga PhDr. Marta Teplá MŠMT ČR odbor 27 - speciální vzdělávání 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Odbornost ve vzdělávání
INTEGRACE A LEGISLATIVA
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
REFORMA SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
základního vzdělávání s ohledem na rovný přístup ke vzdělávání
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Burkhardtová Marie Kratochvílová Radka Žatecká Klára
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. projekt CENTRA PODPORY INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Individuální národní.
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Děti představují naši nesmrtelnost. Osnova 1. Proč legislativní změny 2. Evropská unie 3. Koncepce 4. Legislativa 5. Kurikulární reforma 6. Různé 7. Závěr.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Individuální vzdělávací plán
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Školský zákon Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ( )
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
1 Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Inkluze Inkluze je takový systém základního vzdělávání, který umožňuje všem dětem navštěvovat běžné základní školy, ideálně v lokalitě jejich bydliště.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Novela vyhlášky č. 73 A PODMÍNKY VZDĚLÁVÁNÍ DÉTÍ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI PaedDr. Zuzana Kaprová.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
9. Tvorba individuálního plánu
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Základní vzdělávání a další …
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference Štrasburk dva roky poté
Normativní financování vztahy a souvislosti
PHmax ve středním vzdělávání
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Analýza implementace společného vzdělávání –
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Koordinovaná rehabilitace z pohledu pedagoga PhDr. Marta Teplá MŠMT ČR odbor 27 - speciální vzdělávání 1

2

Aby inkluze nebyla iluze... Globální problémy světa Problémy pedagogiky včetně speciální (integrace, inkluze) Východisko – princip CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ Doporučená literatura: „Celoživotní učení pro všechny“ „Vzdělávání pro 21. století“ 3

Úmluva o právech osob se zdravotním postižením ( Convention on the rigthts of Persons with Disabilities)  OSN New York  podpis České republiky v New Yorku  platnost podle čl. 45 odst. 1 dne  platnost pro Českou republiku čl. 45 odst. 2 dne  Sbírka mezinárodních smluv ze dne č. 10/2010  Web Národní rady zdravotně postižených (NRZP): zdravotnim-postizenim/ zdravotnim-postizenim/ 4

Evropská unie Evropská agentura pro speciální vzdělávání (European Agency for Development in Special Needs Education), Česká republika zastoupení od časopis EuroNews překlady publikací, např. : „Inklusivní vzdělávání ve třídách 2. stupně základních škol“ – MŠMT 2005 „Hodnocení v inkluzívních podmínkách“ – 2007 „Vytváření souboru indikátorů pro inkluzívní vzdělávání v Evropě“ – 2009 „Klíčové principy zlepšování kvality inkluzívního vzdělávání“ –

6

Koncepce Koncepční materiály: Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy České republiky (Praha ) Příprava Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje výchovně vzdělávací soustavy České republiky (Praha ) 7

MŠ - individuální integrace zdravotně postižených a znevýhodněných dětí ve školních letech 2003/04 až 2010/11 8 Druh postižení2003/042004/052005/062006/072007/082008/092009/102010/11 Individuálně integrované děti celkem v tom mentálně postižené sluchově postižené zrakově postižené s vadami řeči tělesně postižené kombinované postižení s vývojovými poruchami s lékařskou diagnózou autismus Zdroj: databáze ÚIV

ZŠ – zdravotně postižení a znevýhodnění žáci v základních školách ve školních letech 2006/07 až 2010/11 9

Povinné vzdělávání – současný stav stupeň (6.-9. roč.) Základní škola praktická Základní škola speciální Gymnázium Žáci mimořádně nadaní Žáci nadaní 2. stupeň (6.-9. roč.) 1. stupeň (1.-5. roč.) Žáci 2. stupeň (6.-9. roč.) 1. stupeň (1.-5. roč.) 2. stupeň ( roč.) 1. stupeň (1.-6. roč.) Žáci s těžkým MPŽáci s lehkým MP základní vzdělánízáklady vzdělání Gaussova křivka rozložení populace Problém diferenciace v oblasti základního vzdělávání

Povinné vzdělávání – nástin koncepce Od 90 let přirozeně pokračuje trend integrace (viz změny v rejstříku škol a školských zařízení MŠMT) – inkluze v základních školách (nezbytná novela vyhlášky č. 48/2005 Sb.) Speciální školy vzdělávají prioritně žáky s těžším a kombinovaným zdravotním postižením ve všech věkových kategoriích (přípravné stupně ZŠ speciální, praktické školy s jednoletou a dvouletou přípravou, aktivační centra, mizí vzdělávání podle § 42…) – varianta speciálního vzdělávání Významný nástup nových technologií při vzdělávání (psychorelaxační místnosti snoezeleny, vířivé masážní vany, prosvícené pískové stoly, speciální hardware u PC…..), nové metody práce – speciální školy v novém modelu středisek podpory inkluzívního vzdělávání 11

12

Legislativní předpisy - zákony Zákon č. 561/ 2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění dalších předpisů, připravovaná novela 2011 Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, připravovaná novela

Zákon č. 561/2004 Sb. ASISTENT PEDAGOGA § 16 odst. 9 Ředitel mateřské školy, základní školy, základní školy speciální, střední školy a vyšší odborné školy může se souhlasem krajského úřadu…….zřídit funkci asistenta pedagoga. Základní informace k zajišťování asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením - aktualizovaná verze č.j / IPPP 14

Počet asistentů pedagoga v ČR (údaje z výkazů R k danému roku) Stav k Rok Asistenti pedagogů pro děti/žáky se zdravotním postiženímz toho v přípravném stupni ZŠ speciální Fyzické osoby Přepočtení na plně zam.Fyzické osoby Přepočtení na plně zam. celkemženycelkemženycelkemženycelkemženy ,41048, ,91439, ,91945, , ,32589, ,

Podíl škol s asistentem pedagoga pro zdravotně postižené a znevýhodněné děti/žáky/studenty 16

Zákon č. 561/2004 Sb. INTEGRACE, INKLUZE……… § 36 odst. 5 „Žák plní povinnou školní docházku v základní škole zřízené obcí nebo svazkem obcí se sídlem ve školském obvodu, v němž má žák místo trvalého pobytu (dále jen „spádová škola“), pokud zákonný zástupce nezvolí pro žáka jinou než spádovou školu……“ Sdělení MŠMT č.j / „ŠVP a integrace žáků se zdravotním postižením v běžných základních školách“ 17

Legislativní předpisy - vyhlášky Vyhláška MŠMT č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. Vyhláška MŠMT č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a vzdělávání dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v současnosti příprava novely 18

Záměr nové vyhlášky, nahrazující vyhlášku č. 72/2005 Sb., ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností a disability a zdraví (MKF) závaznost dána Sdělením Českého statistického úřadu č. 431/2009 Sb. o zavedení MKF (Sbírka zákonů částka 137, str. 7034) Účinnost od MKF je určena pro…posuzování speciálních potřeb ve vzdělávání… Knižní podoba Grada Publishing, a.s., U Průhonu 22, Praha 7 Elektronická podoba:

20

Různé Systém krajských koordinátorů pro oblast autismu Systém krajských koordinátorů pro oblast logopedie Dotační program „Tvorba, výroba a distribuce speciálních učebnic 2011“ v rozsahu cca 6 mil. Kč Dotační program „Speciální didaktické a kompenzační pomůcky v roce 2011“ v rozsahu cca 5 mil. Kč Dotační program pro soukromé a církevní školy „Asistent pedagoga 2011“ v rozsahu cca 37 mil. Kč 21

Perspektivy Čerpání prostředků z ESF: projekt Aktivační centra Ověřování nového typu písma Comenia Script (5 pilotních speciálních škol) Ověřování „domácího způsobu vzdělávání“ na 2. stupni ZŠ Příprava nového konceptu „Smlouva s rodiči“ - IVýP 22

23

Závěr Děkuji za pozornost PhDr. Marta Teplá MŠMT ČR, odbor 27 - speciálního vzdělávání Praha 1, Karmelitská 7 odloučené pracoviště Praha 1, Senovážné náměstí 26 tel.: