JAK VZNIKAJÍ NÁZVY Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/21.2165.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor seznamuje žáky s pověstí o vzniku názvu vesnice.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení se žánrem pověsti a jejím rozdělením.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby slovy jednoznačnými, mnohoznačnými a citově zabarvenými. V závěru.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ Projekt EU – OPVK, projekt číslo:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: počáteční a konečné písmeno,
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
ANOTACE Soubor slouží k seznámení s místním regionem, žák po zhlédnutí prezentace odpoví na otázky, dokáže lokalizovat místo děje na mapě, krátce pověst.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení s místem v našem nejbližším okolí,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení s místním regionem, se vznikem.
Kočičí hrádek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2013 Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
AnotaceMateriál tvoří prezentace. Používání barev v kontextu. AutorMgr. Olga Medunová JazykFrancouzština Očekávaný výstup Naučit se používat barvy ve větách.
32_04_31 Bajka Anotace Bajka Vzdělávací oblast, vzdělávací obor
Hospodářská domácí zvířata – savci – pracovní list
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení s pověstí o vesnici Skalička.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_TVAR_04 Sada DUMTvarosloví Předmět Český jazyk Název materiáluPád podstatných jmen 3 Anotace Žáci v jednoduchých.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
CIRKUS PŘEČTĚTE SI POZORNĚ POVÍDKU. Ráno na zelené louce za městem ještě nic nebylo. Rostla tam jen tráva, kterou nikdo nesekal. Když ale šel Jirka.
Zásady tvorby prezentace
Anotace Žáci zvyšují slovní zásobu, učí se naslouchat krátkému textu a dále jej reprodukovat… AutorMgr. Eva Dvořáková Jazyk Čeština Očekávaný výstup Naslouchat.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Spisovatelé dětské literatury Český jazyk a literatura 2. období Očekávaný výstup: žák se seznamuje s životem a dílem spisovatele, porovnává své dosavadní.
Anotace Žáci pomocí návodných hesel hádají název pohádky, relaxační část hodiny sloužící ke změně práce a motivace AutorMgr. Eva Dvořáková JazykČeština.
CESTUJEME PO ZÁPADNÍCH ČECHÁCH Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
PRAHA, STÁTNÍ SYMBOLY Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/ Vypracovala: Soňa Koukalová ZŠ a MŠ Mladoňovice
Procvičování a úkoly Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
CO JE TO VESMÍR slovní druhy ohebné Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
TRUE- FALSE Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Přísudek a podmět II – Shoda Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
SPRING AND EASTER ACTIVITIES Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
ČESKO jména vlastní a obecná Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
AnotaceSeznámení s největšími vynálezy lidstva, využití videa z internetu, náměty pro skupinovou činnost a prezentace vynálezů. AutorMgr. Ivana Tesařová.
AnotaceObsahuje náměty činností k opakování jednotlivých zeměpisných oblastí ČR. Opakování lze realizovat formou prezentací v papírové či elektronické.
AnotaceNáměty činností pro připomenutí květnových tradic. Využití filmů a literatury. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětVlastivěda Očekávaný výstupObjasní.
RČENÍ O UČENÍ. VTIPY. Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Přísudek a podmět Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Světový den vody – 22.březen Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
VÍTEJTE V MLADOŇOVICÍCH! Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Knížka je můj kamarád Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Školní výlet Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotaceDUM využívá školního výletu k seznámení s regionem. Obsahuje soubor č inností pro práci s mapou, sout.
Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
VYJMENOVANÁ SLOVA PO B a F – opakování Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
DESETINNÁ ČÍSLA Autor: Mgr. Ivana Tesařová. AnotacePracovní listy a multifunkční karty sloužící k vyvození a znázornění desetin a setin. Obsahují činnosti.
NAŠE KNIHA REKORDŮ /NEJ- z našeho kraje, státu, Evropy/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
KŘÍŽEM KRÁŽEM NAŠÍM SVĚTADÍLEM Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
STAVBA SLOVA Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
JÁ A MŮJ KAMARÁD Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Po našich hradech a zámcích Autor: Mgr. Ivana Tesařová.
HLEDÁ SE VOCHOMŮRKA Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
CALENDAR 1/winter, spring, summer/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
TŘEBÍČSKO A JEHO PARAMETRY Autor : Mgr. Ivana Tesařová Datum:
Něco o Praze /souvětí a věta jednoduchá/ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Vyjmenovaná slova po s trochu jinak Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
AnotaceSoubor činností k připomenutí významu 28. března, pracovní listy, medailonky, shrnující otázky. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětVlastivěda Očekávaný.
PRVNÍ JEMNICKÁ BITVA O UPEVNĚNÍ KRÁLOVSKÉ MOCI LUCEMBURSKÉ Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Za Jakubem Krčínem Autor: Ivana Tesařová
Autor: Mgr. Ivana Tesařová
SLOVESO JE ZÁKLAD VĚTY Autor: Mgr. Ivana Tesařová
PODZIM A LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Poznej svůj region Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
MĚŘENÍ HMOTNOSTI Autor: Ivana Tesařová Datum:
Základní škola a Mateřská škola Doudleby, okres České Budějovice
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výprava za kronikou Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Transkript prezentace:

JAK VZNIKAJÍ NÁZVY Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Šance pro všechny č.proj. CZ.1.07/1.4.00/

AnotacePracovní listy a náměty činností. Spojuje učivo morfologie s pověstí. Využívá tvořivou fantazii / jak asi vznikly názvy obcí / a moment „překvapení“. Jak to podle pověstí bylo. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětČeský jazyk Očekávaný výstupRozlišuje podstatné a okrajové informace v textu. Posuzuje úplnost a neúplnost sdělení. Porovnává významy slov. Druh učebního materiáluPracovní listy Cílová skupinaŽáci 4. ročníku Metodický postupJe uveden v textu Datum

Legenda k pracovnímu listu: PRÁCE VE DVOJICÍCH Co nejrychleji dešifrujte názvy obcí našeho regionu. Můžete si pomoci mapou. Pokuste se najít základové slovo ke každému názvu. Např. Mladoňovice – mladý Další práce už je na vaší fantazii. Vymyslete k názvům krátké verze pověstí o tom jak přišly obce ke svému jménu. Stačí pět až sedm vět. Jako pomůcky můžete využít stručnou osnovu příběhu. Uvedené příběhy si můžete doplnit obrázkovým vyprávěním a společně přečíst a ohodnotit. POZNÁMKA: O uvedených vesnicích a městech existují již pověsti např. v knihách: M. Ondříček: OBRÁZKY Z JAROMĚŘICKA, O STŘÍBRNÉ PODKOVĚ aj. Přečtěte si je a porovnejte s vaší verzí.

Shrnutí: POVĚSTI 1/ Jak vznikají pověsti? Jaký je rozdíl mezi pohádkou a pověstí? 2/ Přečti si potichu následující ukázku regionální pověsti a na základě. souvislostí se pokus doplnit chybějící údaje. 3/ Vyjádři jinak podtrhaná místa v textu. 4/ Společně si nyní znovu a nahlas přečtěte takto upravenou pověst. 5/ Ukažte na mapě místo, k němuž se pověst váže. 6/ Jak vypadal hejkálek? Přečtěte si jinou pověst, kde nechybí jeho přesný popis a vyhlaste soutěž o nejlepší /nejpřesnější/ obrázek. Může to být domácí úkol. Obrázky si vystavte ve třídě.

Názvy obcí z titulního listu: Mladoňovice, Dědice, Slavíkovice, Budkov, Jemnice, Jaroměřice, Litohoř, Lesonice, Sádek, Budějovice. Hejkálci na Kobylí hlavě Kobylí hlava je vrch mezi Chlístovem a Heralticemi. Od nepaměti se prý tady zdržovali hejkálci. Kdysi jel sedlák Svoboda pro dříví do lesa na Kobylí hlavu. Vyjel z domu před svítáním. Jelo se mu dobře. Z podřimování ho vyrušilo jakési volání. Zbystřil sluch. Několikrát zavolal, ale nikdo neodpovídal. Zpozoroval, že koně zpomalili a jsou nepokojní a zpocení. Nešlo mu to na rozum. Ohlédl se a ve svitu měsíčních paprsků zahlédl jakousi tmavou postavu s kapucí na hlavě. Sedlákovi se zatajil dech. Vyděsil se. Pomyslel si, že je to ………………………... V momentě omdlel. Když se probral, nikde nikdo. Z Heraltic slyšel kokrhat kohouty a po hejkálkovi nebylo ani památky. Chystal se k odjezdu. Vtom přišel …………….. Sedlák mu hned všechno vyprávěl. Hajný ho uklidnil a ujistil, že měl velké štěstí, že to dobře dopadlo. Moc dobře prý ví, co hejkálci dovedou, ale naštěstí jejich moc končí s kohoutím ……………………. Od té doby sedlák Svoboda pro dříví na Kobylí hlavu v noci nejezdil. / Regionální diktáty, Mgr. Světlana Hrůzová, 1998 /