Motorické schopnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dyspraxie.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
Vývoj dětské kresby Kresba lidské postavy.
GRAFOMOTORIKA.
Dysgrafie specifická porucha grafického projevu
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE BATOLECÍ OBDOBÍ
Alternativa ve výuce psaní
KOORDINAČNÍ SCHOPNOSTI 1. BIOLOGICKÁ DETERMINOVANOST 2. SENZITIVNÍ OBDOBÍ – MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK 3. ÚZKÝ VZTAH S MOTORICKOU DOCILITOU 4. JEMNÁ A HRUBÁ MOTORIKA,
DĚTSKÁ HRA.
Psychomotorický vývoj dětí se sluchovým postižením
SZŠ a VOŠZ Zlín Vývoj dětské hry Zdravotnický asistent, druhý ročník
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“ Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14.
Vývoj dítěte v předškolním věku
Psychomotorický vývoj a jeho poruchy Kurz Pediatrie
Logopedická třída MOTÝLCI
Reedukace dysgrafie.
KLUB POHÁDKA Dům dětí a mládeže Praha Stodůlky. Dopolední blok pro rodiče s dětmi Klub Pohádka je určen pro rodiče s dětmi od 1 – 3 let. Cíl klubu: zapojení.
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
Kresba.
Specifické poruchy školních dovedností
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Vývojová porucha pohybové koordinace
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Vývojová dysfázie.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
ŠKOLNÍ ZRALOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Ontogeneze motoriky Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Ontogeneze motorických schopností Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Následná starostlivosť - surdopedagogická
jemná motorika, koordinace ruky a oka
Grafomotorika - Vrba ve větru
DMO dětská mozková obrna
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Dětská kresba Vývoj a diagnostika.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
ANTROPOMOTORIKA.
SZŠ a VOŠZ Zlín Autor: Mgr. Alice Stašová, Mgr. Helena Krausová
Lateralita.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Vybrané kognitivní procesy a sport
DMO (dětská mozková obrna)
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
MOTORIKA II JEMNÁ MOTORIKA
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Transkript prezentace:

Motorické schopnosti

Motorika a řeč se vzájemně ovlivňují (děti s tělesným postižením nebo opožděním často mají opožděný vývoj řeči) Důležitý předpoklad pro rozvoj psaní, celkovou úpravu i pro geometrii U dítěte rozvíjíme hrubou, jemnou motoriku, grafomotoriku, oromotoriku

Co je hrubá motorika? Zahrnuje pohyblivost celého těla, obecně velkých svalových skupin Zahrnuje ovládání a držení těla, koordinaci končetin, chůzi, běh, rytmizaci pohybů Narušená hrubá motorika = nekoordinované pohyby, nemotornost, nešikovnost, neobratnost

Jak rozvíjet hrubou motoriku? Přeskoky na jedné noze střídavě, na obou nohách Stání na jedné noze s otevřenýma, nebo zavřenýma očima Překážková dráha, běh, chůze v rozličném terénu Házení a chytání míče, cvičení rovnováhy Skákání panáka, gumy Jízda na kole, na tříkolce, na lyžích, plavání Pohybové hry – „slepá bába“, „cukr káva limonáda“, „sochy“, „Honzo, vstávej!“

Jak předcházet narušení hrubé motoriky? Prevence – umožnit dítěti přirozený pohyb: přirozená delší chůze při procházkách, běhání, skákání přes překážky, jízda na kole, plavání, lyžování, házení a chytání míče, kopání do míče, různé sportovní kroužky Rozvoj prostorové orientace

Co je to jemná motorika Pohyb dobných svalů – jemné pohyby rukou, prstů, zápěstí, uchopování a manipulace s drobnými předměty, ale také obličejové svaly Zahrnuje jak grafomotoriku, tak oromotoriku Při narušení jemné motoriky ruky a prstů, často bývá i narušena oromotorika a opožděný vývoj řeči Všímáme si ruky, kterou dítě při vykonávání pohybů upřednostňuje Problém u dětí, které mají dominantní končetinu postiženou

Jak rozvíjet jemnou motoriku ruky? Různé hry s prsty - doprovod básničky „hra na klavír“ Motání klubíčka, zkoušíme obě ruce Navlékání korálků, pletení náramků Stavebnice, kostky, lego, puzzle Hra s plastelínou, modelování, výtvarná činnost Sebeobslužné činnosti – knoflíky, tkaničky, oblékání, obouvání

Co je to grafomotorika? Soubor psychomotorických činností, které se provádějí při nejjemnějších činnostech ruky – psaném a kresebném projevu Souhra pohybu oko-ruka, dítě maluje co vidí okolo sebe nebo co prožilo, postupem času se zdokonaluje Důležitý pro rozvoj je špetkový úchop

Grafomotorický vývoj 1-2 roky – dlaňový úchop - křečovité držení, střídání rukou, pohyb vychází z ramena a lokte

2-3 roky - úchop již třemi prsty, někdy čtyřmi prsty kvůli podepření, kreslení na omezenou plochu papíru, čáry svisle a vodorovně, obkreslovní kruhu

3-4 roky – dítě kreslí postavu, hlavonožce 3-4 roky – dítě kreslí postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, čtverce, trojúhelník, ale nedokáže je zatím pojmenovat. 4-5 let – dítě kreslí postavy s trupem a končetinami, vybarvuje, více detailů

5-6 let – dítě kreslí postavu s trupem a všemi jejími částmi, mnoho detailů, umí se podepsat (opsat písmena), geometrické tvary

H. Janurová – „Diagnostika dětské kresby u dětí s tělesným postižením v mateřských školách“ - bakalářská práce příklady kresby dětí s tělesným postižením

Nerozvinutá grafomotorika a obtíže v grafomotorických dovednostech = odklad školní docházky, možné nedostatky v psaní Při projeveném nedostatečném rozvinutí grafomotoriky si dítě může svoje obtíže uvědomovat, dochází k oslabení motivace k psaní, ztrátě sebedůvěry a může dojít k narušení dalšího osobnostního rozvoje Prevence – již v předškolním věku rozvíjet grafomotorické dovednosti

Jak rozvíjet grafomotoriku? Malování – podle předlohy, podle fantazie Různé pracovní listy Posloupnost rozvíjení (hrubá – jemná – grafomotorika) Metoda dobrého startu