Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0524 Střední škola tvorby a designu nábytku,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2.
Advertisements

Sv. Pavel – misionář a teolog 1. První dojmy 2. „Viděl jsem Pána“ 3. Dva věky světa 4. Starý a nový Adam 5. Bůh na kůlu hanby 6. Úvahy o „zmrtvýchvstání“
Křesťanství vznik a podstata.
Obecná charakteristika, periodizace VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.12/Md Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Richard Moldrzyk.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
eklekticismus, novoplatonismus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Ř. 5/12-14 Ř. 5/ ADAM: 1. byl stvořen – z prachu země 2. k prachu země se navrátí – je smrtelný 3. tvořen jako tělo 4. Bůh s ním uzavřel smlouvu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
PhDr. Miroslava Poláková, Ph.D.
VY_32_INOVACE_2D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vznik Svaté říše římské
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Helénistické období Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_752.
Filosofie křesťanského středověku
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Bůh, národy a reformace na počátku novověku
Vnímání historického času
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_194.
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_V_LIDSKEM_SPOLECENSTVI_11.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola uměleckořemeslná a oděvní.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborné učiliště nábytkářské a.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.5 Křesťanská církev Název sady: Raný a vrcholný středověk.
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Křesťanství – církevní dějiny
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_5-14_ Církev ve středověku Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Víra, náboženství, církve, sekty 3 – Křesťanství
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PATRISTIKA II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Raný středověk Označení materiálu: VY_32_INOVACE_02_rany_stredovek.ppt
Úvod do středověku.
Novoplatonismus.
HELENISMUS prezentace.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Střední škola tvorby a designu nábytku, s.r.o. Horská 167, Liberec Šablona III/2 Číslo materiálu VY_32_INOVACE _449 Autor Mgr. Irena Fadrhoncová Třída/ročník 4. ročník, nástavba Datum vytvoření

Vzdělávací oblast Společenskovědní vzdělávání Tematická oblast Filozofie pro SOŠ – Helenizace Řecka a počátky křesťanství Předmět Základy společenských věd Anotace (výstižný popis způsobu použití, případně metodické pokyny) Prezentace slouží k výkladu o helénské řecké filosofii a počátkách křesťantví. Klíčová slova Řecká helénská filosofie, křesťanská filosofie, gnóze, manicheismus, ariánství, epikureismus, eklekticismus, stoicismus, skepticismus Druh učebního materiálu Výkladová prezentace Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost

Helenizace Řecka a počátky křesťanství Mgr. Irena Fadrhoncová

Helenizace Řecka Roku 338 př. Kr. po bitvě Chaironeie se makedonský král Filip II. stal řeckým vládcem Nastalo tzv. Helénské období

Rysy helénského období řeckých dějin Alexandr Makedonský zrušil svobodnou vládu jednotlivých městských států a smísil všechny národy středomoří  skončil koncept polis jako samostatných městských států Skončilo dělení na Řeky a barbary  všichni jsou lidé! Dále fungovaly platonské i aristotelské školy, ale centrem středomoří se stala knihovna v Alexandrii (obsahovala svazků)

Rysy helénského období řeckých dějin Starý zákon byl přeložen do řečtiny  septuaginta  prolnutí řecké a židovské tradice Vyvíjeli se exaktní vědy  působili velikáni jako Archimedes, Euklides ArchimedesEuklides

Euklidova věta pro vý š ku Euklidova věta pro odvěsny

Filosofie helénského období Epikureismus ▫Směr hlásající snahu vyhnout se utrpení a strachu ▫Epikuros Eklekticismus ▫Směr, který shromažďoval a skládal úspěšné myšlenky jiných filosofů ▫Marcus Julius Cicero, Filon Alexandrijský Stoicismus ▫Snaha žít v souladu s přírodou a zbavit se vlivu svých prožitků (neprožívat) ▫Zenon z Kitia, Seneca, Marcus Aurelius Skepticismus ▫V poznání se nelze dobrat pravdy, jen názoru ▫Pyrrhon

Vznik křesťanství Křesťanství se odvozuje od historické postavy Ježíše z Nazareta Židovští duchovní hlásali, že Bůh vše sleduje a všem spočítá jejich hříchy. Ježíš naproti tomu mluvil o božím odpuštění, skonání věků a příchodu království božího, kde ten poslední bude první. V prvních stoletích našeho letopočtu neexistovala ještě křesťanská doktrína v takové podobě, jak ji známe dnes. Existovaly křesťanské sekty, jejichž učení se navzájem lišilo.

Raně křesťanské hereze – Gnóze Hereze je odchylka od oficiálního křesťanského učení, ve středověku byla hereze tvrdě stíhána, heretici byli upalováni na hranici. Gnostici byla odnož křesťanské církve, která pohrdala hmotným světem: „Kdo poznal svět, poznal mrtvolu.“ V každém z nás žije božská duše, která si musí vzpomenout na svůj původ a tím se osvobodit z vlastního těla Symbol: had pojídající vlastní ocas  symbol věčného návratu k počátku a splynutí mezi člověkem a bohem

Raně křesťanské hereze - manicheismus Základem manicheismu je příběh o světlu (dobru) a tmě (zlu), které spolu vedou nelítostný souboj Jméno podle zakladatele jménem Mání, který žil ve 3. století po Kr. Raně křesťanské hereze byly pozdější oficiální křesťanskou církví zatraceny jako kacířské

Mýtus o stvoření světa podle manichejců Počátek je tam, kde nebyl stvořen svět, ale existovalo světlo a tma, čisté dobro a čisté zlo. Střední moment přichází smísením obou principů. To se děje proto, že vnitřní zášť zla, které vnitřně bojovalo samo se sebou, se přelila až k hranici dobra, kde ji při pohledu na krásu polila závist a okamžitě vznikl plán zmocnit se světla tím, že se s ním temnota smísí. Na druhé straně Velký Otec povolává do boje Matku života a dojde ke stvoření prvního člověka, jenž je povolán k boji proti zlu a má se obětovat za pokoj světské říše. Je vybaven pěti dobrými živly: hebkým vánkem, ohněm, větrem, světlem a vodou. Prvotní ďábel, jehož naopak vytvořila temnota, je vybaven kouřem, plamenem požáru, horkým vichrem, tmou a mlhou. A vítězí. Světelné elementy se mísí s živly temnoty. Pak nastává druhé stvoření, kde Životní duch zachrání prvního člověka, jenž se stane druhým bohem, ale pět světelných elementů identických s duší je natolik smíseno se svými temnými rivaly, že svět zůstává ve spárech zla. Přichází třetí stvoření: Velký otec přivádí světelného Ježíše, posla spásy, aby opět oddělil světelnou říši od zla. Světelný Ježíš je dvoupohlavní a svádí mužstvím ženské prvky zla a ženskou částí zase mužské. Chtíč zaneprazdňuje elementy temnoty a ty pouštějí ze svých spárů paprsky světla. To ale sleduje kníže temnot a zbylé částice z říše světla uvězní do Adama a Evy. Tím je člověk se svou temnou tělesností smísen s prvky dobra a je zpodobením božství na zemi, přičemž božství a dobro jako takové pro něj zůstávají nedosažitelné. Ježíš je někdy spatřován jako had v ráji, který dává Adamovi pomocí jablka poznat dobro a zlo, jindy jako ony trpící částice světla v člověku plném zla hmoty a temna

Raně křesťanské hereze – Ariánství Ariánství vzniklo z učení kněze Areia. Popírá Ježíšovo božství, tvrdí, že Ježíš byl stvořen a je tak spolu s Duchem svatým podřízen Bohu Otci. Oficiální proud křesťanské církve naproti tomu prohlašuje, že Bůh je trojjediný (viz. sv. Augustin).

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Zdroje: HEJDUK, Jiří: Občanský a společenskovědní základ. Filosofie – učebnice učitele. Computer Media, Kralice na Hané BUCKINGHAM, Ben a kol. Kniha filozofie. Praha: Knižní klub, 2013, ISBN Obrázek z internetu: Archimedes: AUTRO NEUVEDEN. Easy science for kids [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Euclides: AUTRO NEUVEDEN. grupoescolar.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: matematico.html Had: AUTRO NEUVEDEN. unamyr.sweb.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt EU peníze školám „Inovace výuky“ registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Euklidova věta: AUTRO NEUVEDEN. aristoteles.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: _vety/euklidova-veta.php GOLÁŇ, Mojmír. Mojmír Golíň informatika blog [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: