SUBURBANIZACE URBAN SPRAWL KGE/URBIO, Barbora Češková, 6/2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČESKÁ REPUBLIKA – SÍDELNÍ STRUKTURA
Advertisements

Křížovka k tématu sídla.
Život na venkově.
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Sídla v ČR Slepé mapy sídel jsou k dispozici ZDE..
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Městská sídla, proces urbanizace, suburbanizace
Perspektivy rozvoje venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Ing. David Slavata, Ph.D. Trh nemovitostí
Socioekonomická geografie
Sídla.
Obyvatelstvo ČR Podle posledních informací ČSÚ žije v ČR 10,5 mil. obyvatel. Počet obyvatel v posledních letech klesá, ve společností přibývá počet starších.
Urbanizační procesy a vnitřní prostorová struktura města
SUBURBANIZACE ….znamená vystěhovávání obyvatel z center měst do velkých obytných čtvrtí na jejich okrajích.
SUBURBANIZACE.
Teorie optimální velikosti města
Půda – složka životního prostředí
Urbanizační procesy Evropský sociální fond
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
VENKOVSKÁ SÍDLA SÍDLA:
Integrované plány rozvoje města Ústí nad Labem Ing. Zdeněk Výborný MEPCO, s.r.o. Mezinárodní poradenské centrum obcí Thákurova Praha.
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Teorie centrálních míst
Regionální komunikační infrastruktura CamelNET. Co to je ? Krajem provozovaná optická datová síť Optické kabely jsou uložené v zemi Současně zahajovaná.
Sídla. místo koncentrace hospodářství a ubytování obyvatelstva - jde o základní centrum lidské aktivity. Studiem sídelních útvarů se zabývá věda zvaná.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
Prezentace podnikatelských ploch pro investory 1 Prezentace průmyslových ploch pro investory STATUTÁRNÍ MĚSTO PŘEROV Propojení dálnice D1 a propojení Přerova.
Př í jemce Z á kladn í š kola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Kr á lov é Registračn í č í slo projektuCZ.1.07/1.1.05/ N á zev projektu Digitalizace.
Ostrava Pilotní projekty v IOP „Integrovaný přístup k řešení romské problematiky v sociálně vyloučených lokalitách“
Funkce měst Jméno: Petra Příjmení: Havlíčková Třída: IX.
Statutární město Ostrava
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Sídla -venkovská sídla a jejich funkce města – definice, funkce, urbanizace, suburbanizace, … struktura měst Andrea Pivná 4.Z.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
SÍDELNÍ STRUKTURA ČESKÁ REPUBLIKA.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
SUBURBANIZACE.
NÁSTROJE LOKÁLNÍHO a REGIONÁLNÍHO ROZVOJE
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY V
Venkovská turistika podnikatelské minimum
Teorie optimální velikosti města
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
Urbanizace a urbanismus
Trh bydlení EKBY- 4. přednáška 15. března Specifika bydlení heterogenní, komplexní zboží zboží dlouhodobé spotřeby fixace v prostoru ostatní specifika:
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Místní akční plán vzdělávání na území ORP Černošice č. CZ /0.0/0.0/15_005/ Potřeba investic do základních a mateřských škol ,
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Shrnutí analýzy pro pracovní skupinu
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_26_10_Z9_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Co je a co není město? Základní škola Libina,
PROJEKT REGENERACE SÍDLIŠŤ Regenerace panelových sídlišť je dlouhodobý proces zaměřený na sociální, ekonomické, urbanistické, architektonické a technické.
EJPOVICE Výstavba obytné zóny. Umístění Ejpovic: Plzeňský kraj, okres Rokycany.
Cestou proměny 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora transformace sociálních služeb"
Anotace Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu LOGISTIKA A OBSLUŽNÉ SYSTÉMY. Inovuje výuku použitím multimediálních.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Sídla ČR B. Hofmanová. Opakování pojmů: 1.Připomeň a vysvětli pojmy: obec, sídlo, město, vesnice, velkoměsto 2.Co rozumíš pod pojmy: urbanizace, suburbanizace,
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Podnikatelská zóna Š t e r n b e r k
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Regionální operační program NUTS II Jihozápad
Občanská výchova – 6. ročník, Obec, kraj
Sídla.
Můj domov, má vlast Obec.
Sčítání lidu, domů a bytů 2011
REGIONALIZMUS A REGIONY
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Krajské ředitelství policie Plzeňské kraje
VENKOV SPOV ČR
Odprodej pozemků ulice Lipská v Chomutově
Transkript prezentace:

SUBURBANIZACE URBAN SPRAWL KGE/URBIO, Barbora Češková, 6/2016

Suburbanizace = přesun obyvatel, jejich aktivit a některých funkcí z jádrového města do zázemí  odvozen z anglického slova suburb, tedy předměstí  vznikají areály nové výstavby označované jako satelitní městečka (suburbia), nákupní nebo průmyslové zóny - tyto lokality můžeme rozčlenit podle převládající funkce na dva druhy: rezidenční (obytná) a komerční (pracovní a obslužná)

Foto: Martin Ouředníček Dostupné z: Rezidenční suburbanizace v obci Jesenice u Prahy na okraji Průhonického parku

Komerční suburbanizace u dálnice D1 v Říčanech u Prahy Foto: Martin Ouředníček Dostupné z:

Historie  Starověká mezopotámská města (1000 př. n. l.)  Přesun londýnské buržoazie do zázemí města (18. století)  V ČR – průmyslová revoluce – domkové kolonie (19. století)  V USA – konec rasové segregace – „bílý útěk“ – větší bezpečí, lepší kvalita vzdělání – černoši v centru měst vytvořili tzv. ghetta (20. století)

ČR vs. USA  USA  greenfield developments, tj. stavba nových autonomních sídel bez návaznosti na stávající sídelní síť  ČR  charakteristická prostorovým obrůstáním příměstských sídel (vesnic a městeček) většinou ve formě desítek nových domů  I v ČR různé typy výstavby (resp. suburbanizace)

V Praze - Satalicích jsou dostupné veškeré služby a nová zástavba vhodně doplňuje původní sídlo. Foto:

Noví obyvatelé bydlení u Zlaté nebudou mít k dispozici téměř žádnou sociální infrastrukturu ani služby. Foto:

Výhody  odlehčuje přeplněná městská centra  vytváří iluzi soukromí a venkovského života  uvolňuje byty v centrech pro sociálně slabší (hlavně v USA)  nárůst nových pracovních příležitostí  zvyšovaní finančních příjmů do rozpočtů obcí

Nevýhody  závislost na svých automobilech (popř. příměstské veřejné dopravě – ta však není provozována v takové míře jako v centru)  rozdíly mezi původními obyvateli příměstských obcí a nově příchozími obyvateli - výrazně mladší, mají středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání - spadají do skupiny s vysokým sociálním statusem  obrovská ekologická zátěž na území  vysoké náklady na infrastrukturu  degradace a vylidnění širších městských center - vlivem degradace se odstěhovávají i ti lidé, kteří o tom původně neuvažovali

 Z centra se lidé stěhují hlavně kvůli:  vysokým nákladům na bydlení a neustálému zvyšování cen nemovitostí  centra se stávají stále více rizikovými oblastmi  jsou zde environmentální a sociální problémy Příčiny a důvody

 suburbanní zóna je většinou mnohem bezpečnější  poskytuje zdravější prostředí – je to ideální propojení bydlení na venkově a zároveň ve městě  touha vymanit se z šedi panelákových sídlišť  nacházejí se zde dostupnější a levnější pozemky než v centru města  rostoucí bohatství střední třídy - obyvatelé si mohou dovolit koupit vlastní dům v suburbánní zóně (na předměstí)  dopravují se vlastními vozy či vozy městské i příměstské dopravy, která je dnes dostupná – to má ale vliv na rostoucí dopravu a zhoršené životní prostředí

Urban sprawl  forma suburbanizace  rozvoj zástavby do volné krajiny  je charakteristické neřízeným a nepromyšleným umístěním rezidenčních nebo komerčních areálů do krajiny  snahy individuálních vlastníků pozemků nebo investorů o maximální zisk  hlavní úlohu přitom mají kvalitní plánovací dokumenty a zodpovědnost samosprávy obcí a státní správy na poli územního rozvoje

Dopady, které významně snižují kvalitu života v suburbiu a zvyšují ekonomické náklady obce  nepropojenost území  neexistence cest a chodníků  odlehlost pro poštovní doručovatele  svoz komunálního odpadu  odklízení sněhu  zavedení a správa technické, sociální a dopravní infrastruktury  extrémní závislost na osobním automobilu

Počet obyvatel nových domů v obci Hlušovice severně od Olomouce převyšuje původní populaci Foto:

Zjednodušená prostorová struktura metropolitních českých měst. Největší rozvoj v současnosti zaznamenává suburbánní zóna na okraji nebo za administrativní hranicí města. Autor: Martin Ouředníček Dostupné z:

Zóny rezidenční suburbanizace, 2010

Zóny suburbanice v Plzeňském kraji  Největší město obklopená suburbiemi je jednoznačně krajské město Plzeň  Mezi jeho nejsilnější suburbia patří Chotíkov, Štěnovice, Čižice, Letkov a Bdeněves – ty zaznamenali za poslední roky největší příliv obyvatelstva (viz zóna 1 na následující mapě)

Rokycany – suburbia Ejpovice a Osek mají společná s Plzní, ostatní jsou – Kamenný Újezd, Veselá, Volduchy

 V ostatních městech Plzeňského kraje nad obyvatel se objevují suburbia zóny 3 Domažlice – Pařezov Tachov – Studánka, Dlouhý Újezd, Lom u Tachova

Sušice – Dlouhá Ves, Hrádek Klatovy – Bezděkov, Dolany, Bolešiny, Mochtín, Vrhaveč

Počty domů v okresech Plzeňské aglomerace a jejich indexní změna mezi roky 1991 a 2011  Největší nárůsty zaznamenaly v jednotlivých okresech obce:  Plzeň – Jih: Letkov 188,9 %, Štěnovice 152,8 %  Plzeň – Sever: Krsy 158,7 %, Chotíkov 140,8 %  Rokycany : Smědčice 171,9 %, Kornatice 168,2 %

Průmyslové zóny v Plzeňské aglomeraci Nejvhodnější podmínky pro rozvoj ekonomických aktivit má v Plzeňské aglomeraci její jihozápadní část, která je tvořena trasou Nýřany – Tlučná – Vejprnice a prostorem letiště Líně Letiště Líně s rozlohou 343 ha je největší rozvojovou plochou na území Plzeňské aglomerace - funkční náplní této zóny by měla být lehká průmyslová výroba, logistika, administrativa a letecký provoz Toto území navazuje na část městské průmyslové zóny Plzeň - Borská pole.

Zdroje:         =1 =1  