SUBURBANIZACE URBAN SPRAWL KGE/URBIO, Barbora Češková, 6/2016
Suburbanizace = přesun obyvatel, jejich aktivit a některých funkcí z jádrového města do zázemí odvozen z anglického slova suburb, tedy předměstí vznikají areály nové výstavby označované jako satelitní městečka (suburbia), nákupní nebo průmyslové zóny - tyto lokality můžeme rozčlenit podle převládající funkce na dva druhy: rezidenční (obytná) a komerční (pracovní a obslužná)
Foto: Martin Ouředníček Dostupné z: Rezidenční suburbanizace v obci Jesenice u Prahy na okraji Průhonického parku
Komerční suburbanizace u dálnice D1 v Říčanech u Prahy Foto: Martin Ouředníček Dostupné z:
Historie Starověká mezopotámská města (1000 př. n. l.) Přesun londýnské buržoazie do zázemí města (18. století) V ČR – průmyslová revoluce – domkové kolonie (19. století) V USA – konec rasové segregace – „bílý útěk“ – větší bezpečí, lepší kvalita vzdělání – černoši v centru měst vytvořili tzv. ghetta (20. století)
ČR vs. USA USA greenfield developments, tj. stavba nových autonomních sídel bez návaznosti na stávající sídelní síť ČR charakteristická prostorovým obrůstáním příměstských sídel (vesnic a městeček) většinou ve formě desítek nových domů I v ČR různé typy výstavby (resp. suburbanizace)
V Praze - Satalicích jsou dostupné veškeré služby a nová zástavba vhodně doplňuje původní sídlo. Foto:
Noví obyvatelé bydlení u Zlaté nebudou mít k dispozici téměř žádnou sociální infrastrukturu ani služby. Foto:
Výhody odlehčuje přeplněná městská centra vytváří iluzi soukromí a venkovského života uvolňuje byty v centrech pro sociálně slabší (hlavně v USA) nárůst nových pracovních příležitostí zvyšovaní finančních příjmů do rozpočtů obcí
Nevýhody závislost na svých automobilech (popř. příměstské veřejné dopravě – ta však není provozována v takové míře jako v centru) rozdíly mezi původními obyvateli příměstských obcí a nově příchozími obyvateli - výrazně mladší, mají středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání - spadají do skupiny s vysokým sociálním statusem obrovská ekologická zátěž na území vysoké náklady na infrastrukturu degradace a vylidnění širších městských center - vlivem degradace se odstěhovávají i ti lidé, kteří o tom původně neuvažovali
Z centra se lidé stěhují hlavně kvůli: vysokým nákladům na bydlení a neustálému zvyšování cen nemovitostí centra se stávají stále více rizikovými oblastmi jsou zde environmentální a sociální problémy Příčiny a důvody
suburbanní zóna je většinou mnohem bezpečnější poskytuje zdravější prostředí – je to ideální propojení bydlení na venkově a zároveň ve městě touha vymanit se z šedi panelákových sídlišť nacházejí se zde dostupnější a levnější pozemky než v centru města rostoucí bohatství střední třídy - obyvatelé si mohou dovolit koupit vlastní dům v suburbánní zóně (na předměstí) dopravují se vlastními vozy či vozy městské i příměstské dopravy, která je dnes dostupná – to má ale vliv na rostoucí dopravu a zhoršené životní prostředí
Urban sprawl forma suburbanizace rozvoj zástavby do volné krajiny je charakteristické neřízeným a nepromyšleným umístěním rezidenčních nebo komerčních areálů do krajiny snahy individuálních vlastníků pozemků nebo investorů o maximální zisk hlavní úlohu přitom mají kvalitní plánovací dokumenty a zodpovědnost samosprávy obcí a státní správy na poli územního rozvoje
Dopady, které významně snižují kvalitu života v suburbiu a zvyšují ekonomické náklady obce nepropojenost území neexistence cest a chodníků odlehlost pro poštovní doručovatele svoz komunálního odpadu odklízení sněhu zavedení a správa technické, sociální a dopravní infrastruktury extrémní závislost na osobním automobilu
Počet obyvatel nových domů v obci Hlušovice severně od Olomouce převyšuje původní populaci Foto:
Zjednodušená prostorová struktura metropolitních českých měst. Největší rozvoj v současnosti zaznamenává suburbánní zóna na okraji nebo za administrativní hranicí města. Autor: Martin Ouředníček Dostupné z:
Zóny rezidenční suburbanizace, 2010
Zóny suburbanice v Plzeňském kraji Největší město obklopená suburbiemi je jednoznačně krajské město Plzeň Mezi jeho nejsilnější suburbia patří Chotíkov, Štěnovice, Čižice, Letkov a Bdeněves – ty zaznamenali za poslední roky největší příliv obyvatelstva (viz zóna 1 na následující mapě)
Rokycany – suburbia Ejpovice a Osek mají společná s Plzní, ostatní jsou – Kamenný Újezd, Veselá, Volduchy
V ostatních městech Plzeňského kraje nad obyvatel se objevují suburbia zóny 3 Domažlice – Pařezov Tachov – Studánka, Dlouhý Újezd, Lom u Tachova
Sušice – Dlouhá Ves, Hrádek Klatovy – Bezděkov, Dolany, Bolešiny, Mochtín, Vrhaveč
Počty domů v okresech Plzeňské aglomerace a jejich indexní změna mezi roky 1991 a 2011 Největší nárůsty zaznamenaly v jednotlivých okresech obce: Plzeň – Jih: Letkov 188,9 %, Štěnovice 152,8 % Plzeň – Sever: Krsy 158,7 %, Chotíkov 140,8 % Rokycany : Smědčice 171,9 %, Kornatice 168,2 %
Průmyslové zóny v Plzeňské aglomeraci Nejvhodnější podmínky pro rozvoj ekonomických aktivit má v Plzeňské aglomeraci její jihozápadní část, která je tvořena trasou Nýřany – Tlučná – Vejprnice a prostorem letiště Líně Letiště Líně s rozlohou 343 ha je největší rozvojovou plochou na území Plzeňské aglomerace - funkční náplní této zóny by měla být lehká průmyslová výroba, logistika, administrativa a letecký provoz Toto území navazuje na část městské průmyslové zóny Plzeň - Borská pole.
Zdroje: =1 =1