Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pěstování trav na semeno
Advertisements

(Trifolium pratense L.)
(Linum usitatissimum)
MÁK SETÝ (Papaver somniferum).
HRÁCH SETÝ (Pisum sativum).
VOJTĚŠKA SETÁ (Medicago sativa).
Jetel luční Trifolium pratense.
SLUNEČNICE ROČNÍ (Heliantus annus).
ŽITO SETÉ (Secale cereale).
KONOPÍ SETÉ (Cannabis sativa). SOŠS a SOU KadaňPřadné rostliny - Konopí seté2 Hospodářský význam konopí  Konopí se pěstuje na výrobu vlákna, oleje a.
VIKEV PANONSKÁ (Vicia pannonica).
BOB OBECNÝ (Faba Vulgaris).
JEČMEN SETÝ (Hordeum vulgare).
Obor: Zemědělec – farmář H/01
OVES SETÝ (Avena sativa).
HRÁCH ROLNÍ PELUŠKA (Pisum sativum).
Obor: Zemědělec – farmář H/01
Pěstování trav na semeno
ŘEPKA OLEJKA (Brassica napus).
TRITIKALE (Triticosecale).
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pěstování trav na semeno
SÓJA LUŠTINATÁ (Glycine max).
HOŘČICE BÍLÁ (Sinapis alba).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny: tritikale
Téma: Vybrané zemědělské plodiny Mák setý II
VIKEV SETÁ (Vicia sativa L.).
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
VIKEV HUŇATÁ (Vicia villosa Roth.).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny krmná řepa II
POHANKA OBECNÁ (Fagopyrum Vulgare).
Pěstování trav na semeno
Pěstování trav na semeno
PROSO SETÉ (Panicum miliaceum L.).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny oves setý II
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VLČÍ BOB - LUPINA (Lupinus sp.).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny oves setý I
Pěstování trav na semeno Lipnice bahenní (Poa palustris)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Obor: Zemědělec – farmář H/01
Pěstování trav na semeno
Projekt: CZ / / „SŠHL Frýdlant
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Obor: Zemědělec – farmář H/01
Téma: Vybrané zemědělské plodiny brambory II
Téma: Vybrané zemědělské plodiny ječmen setý III
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu Pšenice obecná Triticum aestivum Autor Ing. Jitka Krobová Tematická oblast Pěstování rostlin pro 2. a 3. ročník agropodnikání Ročník Třetí ročník agropodnikání Datum tvorby Anotace Žáci se naučí podle daných zásad sestavovat osevní postupy a využít tuto problematiku v praxi. Metodický pokyn Výukový materiál je ve formě prezentace a žáci se budou setkávat s tímto tématem od 2. ročníku až k maturitní zkoušce. Naučí se sestavit a naplánovat sled rostlin na orné půdě

Obr. 1

 Nejdůležitější plodina světa – Indie, Rusko, Kanada, USA, Francie a Čína  Potravinářský průmysl - mouka (pečivo), a krupice, mlýnské odpady(otruby, krm. mouka), glycidové krmivo pro drůbež a mladá zvířata  Průmyslová surovina – výroba líhu a škrobu  Sláma ke krmení a podestýlka, zaorávání, v luskoobilných směskách se krmí na zeleno

 FORMA: jarní a ozimá  jednoletá rostlina, samosprašná  Kořeny: kořenový systém svazčitý,odnožovací uzel  Listy: pochva a čepel (jazýček a chlupatá ouška)  Květ: květenství – osinatý nebo bezosinný klas  Plod: obilka s rýhou  HTS – 30 – 55 g Obr. 2

 Pšenice obecná se pěstuje ve všech výrobních oblastech - kukuřičná - řepařská - obilnářská - bramborářská  Klíčí při 3-4 °C  Vydrží mrazy do -20°C

 Vyžaduje zlepšující předplodinu (okopaniny, olejniny, jeteloviny, mák, luskoviny)  Nevhodná předplodina je obilnina Obr.3 Obr.4

 HNOJENÍ DRASLÍKEM  Podle zásob v půdě  Dávka v rozmezí kg/ha  Aplikace před orbou  HNOJENÍ FOSFOREM  Podle zásob v půdě  Dávka v rozmezí 20-40kg/ha  Aplikace před orbou  Pšenice jarní  Dávka N je v rozmezí kg/ha, 1/2 až 2/3 se aplikuje před setím a zbytek na konci odnožování.  P a K stejné jako u ozimé

 Dávkování N u pšenice ozimé  Dávky: regenerační- ihned z jara (ledky) produkční – pro vývoj odnoží (kapalná) kvalitativní – pro kvalitu zrna (ledky, DAM)

 Základní- na podzim Podmítka 8-12 cm Orba mělká až střední 20cm  Předseťová – na podzim – setí do řádků 12.5 cm

Termín: Hloubka: 3 cm Výsevek: 4 mil. klíčivých semen 200 – 220 kg

 Chemické – po zimě – fungicidy proti plísni šedé, herbicidy proti plevelům  Mechanické – ošetření proti plevelům, provzdušnění půdy a odstranění plevelů

 Termín závisí na počasí, polovina července  Výnos se pohybuje 6 -8 t/ha  Špičkové výnosy dosahují až 10t/ha  Pšenici sklízíme v plné zralosti Obr.7

 1) Charakterizujte předplodiny, které jsou vhodné pro pšenici obecnou  2) Rozdělte dávky hnojení dusíkem a příklady hnojiv  3) Určete výnos pšenice obecné  4) Uveďte oblasti pěstování pšenice obecné  5) Charakterizujte hospodářský význam pšenice obecné

 TEKSL, Milan. Pěstování rostlin: učebnice pro střední zemědělské školy. Vyd. 1. Praha: Credit, s. ISBN  Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora  Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména  Obr.1   Obr. 2, 3, 4   Obr. 6   Obr. 7   Kuchtík, F., Procházka, I., Teksl, M., Valeš, J.: Pěstování rostlin II. - Celostátní učebnice pro střední zemědělské školy. Nakladatelství FEZ, Třebíč, 1995