OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-2-003
Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová
Psychické jevy (členění podle J. Čápa) Psychické procesy (mají krátkodobé trvání) Psychické stavy (hodiny, dny i déle) Psychické vlastnosti (předpoklad k většímu počtu činností) Specifické získané dispozice (předpoklad k jedné nebo jen několika málo činnostem )
Psychické procesy: procesy poznávací (vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč) procesy paměti (zapamatování, uchování, vybavení) motivační procesy (procesy citové a volní)
Psychické stavy Stavy pozornosti (soustředěnost, rozptýlenost) Citové stavy (radostná nebo smutná nálada)
CO UŽ ZNÁME... Psychické vlastnosti schopnosti, rysy osobnosti,temperament, charakter Specifické získané dispozice vědomosti, dovednosti, návyky,zájmy, postoje
Úkol: Uvedené příklady se pokuste správně zařadit do určité skupiny základních psychických jevů (PP, PS, PV, SZD) Poslech hudby - psychické procesy (VNÍMÁNÍ) Tréma – psychické procesy (MOTIVAČNÍ) Logické myšlení – psych.vlastnosti (SCHOPNOSTI) Kouření - specifické získané dispozice (NÁVYKY)
Vnímání Je psychický proces, kterým zachycujeme to, co v přítomném okamžiku působí na naše smyslové orgány.
Vnímání Výsledkem může být - vjem (obraz předmětu nebo jevu jako celku) - počitek (obraz některého znaku vnímaného předmětu) Neúplné, neurčité tvary jsou vnímány jako úplné a určité. Nedokončené, naznačené tvary jsou doplňovány do smysluplných celků.
Vidíte kostku? Trojúhelník?
Dejte si prsty asi 30 cm před sebe a pak zaostřete na protější stěnu. Vyroste vám třetí prst…
Smyslové klamy Identické čáry? Rovnoběžky?
Jedná se uprostřed o identické tvary?
Rovnoběžky?
Čtverec? Kružnice?
Spočítejte, kolik kostek má tento obrazec. Tři? Pět?
Další smyslové klamy Spočítejte černé tečky.
Vlastnosti vnímání Celistvost Výběrovost (nervová soustava se brání přetížení, proto nereaguje na všechny podněty stejně, ani nepotřebujeme vnímat všechno) Významovost (objekty vnímáme jako nositele významů např. bílý plášť, dopravní značka...)
Představa Představa Je názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány.
Druhy představ Podle analyzátoru – vizuální, sluchové, čichové... popř. kombinované Podle shody s vnímanou skutečností - dochované paměťové tj.vzpomínkové – fantazijní (obrazy relativně nové), vznikají bezděčně i záměrně a jsou součás- tí snění.
Jaký je význam fantazie v životě, kde všude ji lze uplatnit? Jaké jsou výhody a nevýhody fantazie ve školním vyučování? Otázky:
Druhy fantazie Rekonstrukční fantazie – obrazy vznikající na základě slovního popisu, schémat, výkresů atd. Konstrukční (tvořivá) fantazie – tvorba nových originálních obrazů, které dosud neexistovaly (architekti, designeři, kuchaři, floristé…) Bdělé snění – představy vztahující se k vlastní vytoužené budoucnosti (představy vysokých výher, dosažení pozic, setkání s milovanou osobou...) Halucinace – choroba, intoxikace
Použité zdroje: Gillernová, Ilona, Buriánek, Jiří: Základy společenských věd – psychologie a sociologie. Fortuna, Praha 1997