OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-2-003. Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Druhy smyslového vnímání
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
PSYCHICKÉ PROCESY Psychologie.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Psychické stavy.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KOUTENSKA_06.
Psychické procesy a stavy osobnosti
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Schopnosti Milana Reichlová.
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
Poruchy osobnosti žáka KPS/0014
Obrazotvornost či představivost
obecně, prožívání a chování
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Vnímání BEREZNYAKOVA SOFYA
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
VY_32_INOVACE_PSYPS12760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_PSYPS12160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Rozdíl vnímání a představy
ÚVOD DO PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Paměť, pozornost, zapomínání
Psychické procesy Jan Tvrdík C4B.
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Psychické jevy Psychologie = nauka o lidské psychice (duševním životě). = studuje psychické jevy Psychické jevy – jsou determinovány biologicky i sociálně.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 2.část Mgr. Marie Mikulcová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fantazie Anotace: Prezentace navazuje na výukový materiál –
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Psychické procesy - vnímání
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.03
Sociální psychologie – CŽV 2012
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Pozornost a paměť, představivost
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L-2-003

Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová

Psychické jevy (členění podle J. Čápa) Psychické procesy (mají krátkodobé trvání) Psychické stavy (hodiny, dny i déle) Psychické vlastnosti (předpoklad k většímu počtu činností) Specifické získané dispozice (předpoklad k jedné nebo jen několika málo činnostem )

Psychické procesy: procesy poznávací (vnímání, představy, fantazie, myšlení a řeč) procesy paměti (zapamatování, uchování, vybavení) motivační procesy (procesy citové a volní)

Psychické stavy Stavy pozornosti (soustředěnost, rozptýlenost) Citové stavy (radostná nebo smutná nálada)

CO UŽ ZNÁME... Psychické vlastnosti schopnosti, rysy osobnosti,temperament, charakter Specifické získané dispozice vědomosti, dovednosti, návyky,zájmy, postoje

Úkol: Uvedené příklady se pokuste správně zařadit do určité skupiny základních psychických jevů (PP, PS, PV, SZD) Poslech hudby - psychické procesy (VNÍMÁNÍ) Tréma – psychické procesy (MOTIVAČNÍ) Logické myšlení – psych.vlastnosti (SCHOPNOSTI) Kouření - specifické získané dispozice (NÁVYKY)

Vnímání Je psychický proces, kterým zachycujeme to, co v přítomném okamžiku působí na naše smyslové orgány.

Vnímání Výsledkem může být - vjem (obraz předmětu nebo jevu jako celku) - počitek (obraz některého znaku vnímaného předmětu) Neúplné, neurčité tvary jsou vnímány jako úplné a určité. Nedokončené, naznačené tvary jsou doplňovány do smysluplných celků.

Vidíte kostku? Trojúhelník?

Dejte si prsty asi 30 cm před sebe a pak zaostřete na protější stěnu. Vyroste vám třetí prst…

Smyslové klamy Identické čáry? Rovnoběžky?

Jedná se uprostřed o identické tvary?

Rovnoběžky?

Čtverec? Kružnice?

Spočítejte, kolik kostek má tento obrazec. Tři? Pět?

Další smyslové klamy Spočítejte černé tečky.

Vlastnosti vnímání Celistvost Výběrovost (nervová soustava se brání přetížení, proto nereaguje na všechny podněty stejně, ani nepotřebujeme vnímat všechno) Významovost (objekty vnímáme jako nositele významů např. bílý plášť, dopravní značka...)

Představa Představa Je názorný obraz něčeho, co v daném okamžiku nepůsobí na naše smyslové orgány.

Druhy představ Podle analyzátoru – vizuální, sluchové, čichové... popř. kombinované Podle shody s vnímanou skutečností - dochované paměťové tj.vzpomínkové – fantazijní (obrazy relativně nové), vznikají bezděčně i záměrně a jsou součás- tí snění.

Jaký je význam fantazie v životě, kde všude ji lze uplatnit? Jaké jsou výhody a nevýhody fantazie ve školním vyučování? Otázky:

Druhy fantazie Rekonstrukční fantazie – obrazy vznikající na základě slovního popisu, schémat, výkresů atd. Konstrukční (tvořivá) fantazie – tvorba nových originálních obrazů, které dosud neexistovaly (architekti, designeři, kuchaři, floristé…) Bdělé snění – představy vztahující se k vlastní vytoužené budoucnosti (představy vysokých výher, dosažení pozic, setkání s milovanou osobou...) Halucinace – choroba, intoxikace

Použité zdroje: Gillernová, Ilona, Buriánek, Jiří: Základy společenských věd – psychologie a sociologie. Fortuna, Praha 1997