Čtenářská gramotnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nač jsou muži ? Evoluce mužských rolí Bc. Kateřina Vlčková 1. NR. Bi - Z.
Advertisements

Prezentace Barbora Jirasová.
ČESKÉ ZEMĚ V PRAVĚKU.
Základní škola Kladruby
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Tulák sob a jiné zajímavosti
Vnější cizopasníci člověka.
POŠVATKY (Plecoptera)
Každý den jsme trochu starší…
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.10 Anotace: Prezentace zařazuje hmyz do oblastí, odpoví na otázky, řeší úlohy. Charakterizuje hmyz s proměnou nedokonalou. Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Svět techniky a já Kateřina Večerková.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Pozorně si přečtěte text
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Téma: Audience – V. Havel
Hmyz s proměnou nedokonalou
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pří_081_Rozmanitost přírody_Denní motýli Autor: Mgr. Marie Boučková
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Plán trasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Test - skupina slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Večeře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Hledání souvislostí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_04_01_podni kání Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
N ÁZEV ŠKOLY : SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR : MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY _32_INOVACE_15_NEBEZPEČNÉ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Rozmnožování hmyzu Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření Ročník3.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 6 Autor: Mgr. Iveta Votápková Hmyz s proměnou nedokonalou Pětilístek: vážka
Účinnost přeměny energie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Magda Hrstková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Matematizace textu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Dvojice slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Skupina slov Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Test - analýza textu VY_32_INOVACE_ února 2014
Souhrnný test kvantitativního myšlení
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Návštěva zoo VY_32_INOVACE_ února 2014
Matematická rozcvička
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číselné řady VY_32_INOVACE_ září 2013
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ZÁKLADNÍ PODMÍNKY ŽIVOTA
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Sousedé VY_32_INOVACE_ února 2014
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 1_73
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV DIGITÁLNÍHO UČEBNÍHO MATERIÁLU: Pověst O praotci Čechovi
Co napsat do písku, a co vytesat do kamene.
Každý den jsme trochu starší…
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
České země v době kamenné
Forma a obsah VY_32_INOVACE_45_897
VY_32_INOVACE_17_STROMY, KEŘE, BYLINY_BLECHOVÁ
T-report Vyšetření genetického materiálu pacientů s vrozenými změnami chromosomů Anna Vichrová v Brně 2018.
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Čtenářská gramotnost Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Pobořil, Ph.D.. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_32_INOVACE_ února 2014

2 Úvod V poslední době se ve vzdělávání klade důraz na správné pochopení a práci s textem. Tento jev se nazývá čtenářská gramotnost a sleduje se při něm nejen rychlé přečtení a zpracování textu, ale i vystižení jeho hlavní myšlenky apod. Další stránky této prezentace nabízejí možnost procvičení uvedené problematiky na pestré sadě úloh. 2

3 Text 1 Stejně jako lovci a sběrači žijeme zpravidla v rodinách, kde se často navštěvujeme a vyměňujeme si dárky. Stejně jako u nich muži ráno odcházejí pro obživu se svou skupinou, která má hierarchickou strukturu a která bude možná bojovat proti jiné skupině. Pravděpodobně stejně jako oni si dobře pamatujeme lháře a podvodníky, kteří jsou největším nebezpečím recipročního altruismu. Své byty a kanceláře temperujeme na teplotu kolem 20 0 C, což rovněž prozrazuje cosi důležitého o prostředí, z něhož náš druh pochází. 3

4 Otázky k textu 1 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Největším nebezpečím recipročního altruismu jsou lháři a podvodníci. 2. Lovci a sběrači se často navštěvují. 3. Rodina má hierarchickou strukturu. 4. Vyberte hlavní myšlenku úryvku: a) Lovci a sběrači mezi sebou soupeří o obživu. b) Souvislost života dnešního moderního člověka s životem lovců a sběračů. c) Popis nebezpečí, která na člověka číhají při shánění obživy. 4

5 Odpovědi k textu 1 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Největším nebezpečím recipročního altruismu jsou lháři a podvodníci. ANO 2. Lovci a sběrači se často navštěvují. NE 3. Rodina má hierarchickou strukturu. NE 4. Vyberte hlavní myšlenku úryvku: a) Lovci a sběrači mezi sebou soupeří o obživu. b) Souvislost života dnešního moderního člověka s životem lovců a sběračů. c) Popis nebezpečí, která na člověka číhají při shánění obživy. 5

6 Text 2 U některých skupin hmyz nemusí v průběhu vývoje prožít tolik změn jako u jiných. Když se mládě vylíhne z vajíčka, vypadá jako drobounký dospělec. Těmto mláďatům říkáme nymfy. Nymfy se mnohokrát svlékají, a při každém svlékání trochu povyrostou. Je to tzv. proměna nedokonalá. Mezi hmyz, který roste tímto způsobem, patří např. kobylky, vážky a švábi. Nymfa jepice žije ve vodě několik let a dýchá pomocí žaberních lupínků. Když vyroste, vyšplhá po stonku rostliny a svlékne pokožku. Není ještě zcela dospělá a nedokáže dobře létat – říkáme ji subimago. 6

7 Otázky k textu 2 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Mláďata hmyzu vypadají jako drobounký dospělec. 2. Nymfy žijí ve vodě několik let. 3. Nymfa jepice se svlékne více než jednou. 4. Vyberte hlavní myšlenku úryvku: a) Popis nedokonalé proměny u hmyzu. b) Popis proměny nymfy jepice v dospělce. c) Popis hmyzích vajíček. 7

8 Odpovědi k textu 2 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Mláďata hmyzu vypadají jako drobounký dospělec. NE 2. Nymfy žijí ve vodě několik let. NE 3. Nymfa jepice se svlékne více než jednou. ANO 4. Vyberte hlavní myšlenku úryvku: a) Popis nedokonalé proměny u hmyzu. b) Popis proměny nymfy jepice v dospělce. c) Popis hmyzích vajíček. 8

9 Text 3 Poušť byla někdy písčitá, jindy zas kamenitá. Když došla karavana k nějakému balvanu, obešla jej, ocitla-li se před skalisky, dala se velkou oklikou. Když byl písek pro kopyta velbloudů příliš jemný, hledalo se, kde je pevnější. V místech, kde dřív bývalo jezero, pokrývala půdu sůl. To pak zvířata sténala a velbloudáři sesedli a vyprostili je. Pak vzali náklad na svá záda sami, a když přešli zrádný terén, znovu všechno naložili na hřbet zvířatům. Pokud některý průvodce onemocněl nebo zemřel, velbloudáři si losem zvolili jiného. 9

10 Otázky k textu 3 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Zvířata sténala, pokud šla karavana místem, kde dříve bylo jezero. 2. Po překonání překážky si velbloudáři losem volili průvodce. 3. Karavana putovala většinou písčitou pouští. 4. Zvolte nejvhodnější nadpis k uvedenému textu: a) Poušť a její nástrahy. b) Život karavany. c) Velbloudí útrapy. 10

11 Odpovědi k textu 3 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Zvířata sténala, pokud šla karavana místem, kde dříve bylo jezero. ANO 2. Po překonání překážky si velbloudáři losem volili průvodce. NE 3. Karavana putovala většinou písčitou pouští. NE 4. Zvolte nejvhodnější nadpis k uvedenému textu: a) Poušť a její nástrahy. b) Život karavany. c) Velbloudí útrapy. 11

12 Text 4 Na vysoké škole jsem se věnoval potápění. Tím jsem si i přivydělával. Jako student jsem měl za komunistů asi 3000 korun měsíčně. To bylo na tehdejší dobu hodně. Vše jsem propil. Tehdy mi dva lidé úplně změnili život. Jeden z mých spolužáků jako malý kluk hodil do kamen acetonové lepidlo Kanagom a chtěl se podívat, jak bude hořet. Za pár vteřin měl to hořící lepidlo na tváři. A do těch jizev dostal hrozné akné. Ve dvaceti letech už skoro neměl vlasy. Možná si dovedete představit, jak ten člověk vypadal. Byl nejšerednější z nás. Bylo tam asi 1000 studentů – 920 mužů, zbytek ženy. On byl nejšerednější z nás, jednu si vybral a sbalil ji. On mi jasně ukázal cestu, že vůbec není důležité, jak kdo vypadá. Ale důležitý je postoj člověka. 12

13 Otázky k textu 4 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Kanagom je lepidlo, které hoří. 2. Komunisté vydělávali 3000 korun měsíčně. 3. Vypravěčův spolužák neměl ve dvaceti letech vlasy. 4. O čem se text nezmiňuje? a) o autorově koníčku b) o acetonovém lepidle c) o věku autora 13

14 Odpovědi k textu 4 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Kanagom je lepidlo, které hoří. ANO 2. Komunisté vydělávali 3000 korun měsíčně. NE 3. Vypravěčův spolužák neměl ve dvaceti letech vlasy. NE 4. O čem se text nezmiňuje? a) o autorově koníčku b) o acetonovém lepidle c) o věku autora 14

15 Text 5 Bude-li fyzik mluvit, jak vznikl vesmír, a biolog o tom, jak probíhal vývoj živočišných druhů, musí si teolog dát ruku na ústa a mlčky naslouchat, protože k tomu ze svého oboru nemá vůbec co říct. Jakmile by však fyzik začal hovořit o tom, že jeho objevy jsou skvělá nabídka pro zlepšení dalšího druhu zbraní hromadného ničení, a biolog o tom, že je nejen technicky možné, ale také morálně oprávněné klonovat lidské jedince, vyrábět embrya a používat je jako pokusný materiál, tam musí teolog vstát a jasně své kolegy z oboru science upozornit, že překročili meze své kompetence a vstoupili na půdu, k níž také on má co říci. 15

16 Otázky k textu 5 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Autor je teolog. 2. Autor popisuje hypotetickou schůzku. 3. Autor dává radu teologovi. 4. Koho autor oslovuje? a) fyzika b) biologa c) teologa 16

17 Odpovědi k textu 5 U otázek 1 až 3 vyberte jednu z možností ANO (tvrzení vyplývá z textu) – NE (tvrzení nevyplývá z textu) : 1. Autor je teolog. NE 2. Autor popisuje hypotetickou schůzku. ANO 3. Autor dává radu teologovi. ANO 4. Koho autor oslovuje? a) fyzika b) biologa c) teologa 17

18 Citace COELHO, Paulo. Alchymista. Brno: Jota, ISBN HALÍK, Tomáš. Noc zpovědníka. Praha: Lidové noviny, ISBN TOMAN, Ivo. Úspěšná sebemanipulace. Praha: TAXUS, PARKER, Steve. Hmyz. Praha: Slovart, ISBN KVĚT, Radan. Stezkami lovců mamutů. Brno: Computer Press, ISBN