ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bc. Martina Špačková ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s jednoduchými pojmy z oblasti.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Ing. Lucie Kratochvílová
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
AKTIVA Aby peníze nezahálely FINANČNÍ GRAMOTNOST.
Rozpočet domácnosti II Majetek zdroje financování ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35,
Petr Machala. Znáte odpověď na otázky? Osobní aktiva jsou: a)oprava vlastního automobilu b)osobní spotřební předměty c)vše co nám přináší příjem d)rekreační.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTÍ
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Renata Sęková Název šablonyVI/2 – Inovace.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
Rozpočet domácnosti Název školy
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Rozvaha domácnosti Název školy
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_12_Stát a nezaměstnanost TEMA:Finanční.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E20.17 Ročník2. ročník.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_08_Trh_Konkurence a ceny TEMA:Finanční.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_16_Měna TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marie Hovorková. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_14_Hotovostní placení TEMA:Finanční.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU_62_A_sada 1_19_M_Typy rozpočtů_Pol Název školy Střední škola, Základní škola a Mateřská škola, Karviná, p. o. Autor Ing. Jana Poliačíková Anotace Prezentace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0201_OSOBNÍ AKTIVA Téma: OSOBNÍ AKTIVA A PASIVA Číslo projektu:
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Kód vzdělávacího materiálu:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Rozpočet obce.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
FINANČNÍ GRAMOTNOST PASIVA ZŠ HEJNICE Z. Hyxa.
Státní rozpočet je plán finančního hospodaření státu, obvykle na jeden rok. Má formu zákona, který navrhuje vláda a schvaluje parlament.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční gramotnost ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

Anotace Materiál je určen pro žáky v předmětu „Seminář z ekonomie – finanční gramotnost“ Žáci se seznamují s pojmy osobní aktiva, osobní pasiva a prostřednictvím digitálního pera je určují na konkrétních příkladech Na základě získaných poznatků posuzují různé druhy rozpočtů uvedené v příkladech, odpovídají na otázky (snímky 7; 9 a 11) Cílem je pochopení zákonitostí při správné konstrukci domácího rozpočtu prostřednictvím osobních aktiv Časová dotace – cca 45 minut Materiál je určen k interaktivní výuce.

Osobní aktiva Vše co přináší osobní příjem svou existencí Vše co přináší osobní příjem svou existencí Finanční aktiva – akcie, dluhopisy, podílové listy Finanční aktiva – akcie, dluhopisy, podílové listy Majetek, stoupající na hodnotě a dobře prodejný Majetek, stoupající na hodnotě a dobře prodejný Autorská práva Autorská práva Podnikání nevyžadující osobní přítomnost Podnikání nevyžadující osobní přítomnost

Osobní pasiva Majetek, který vytváří výdaje Majetek, který vytváří výdaje Nemovitosti k osobní spotřebě Nemovitosti k osobní spotřebě Automobil k osobní spotřebě Automobil k osobní spotřebě Osobní spotřební předměty Osobní spotřební předměty

Příklady - doplňte Dům, ve kterém bydlíme, je osobním ………………………………… Dům, který pronajímáme, je osobním ……………………………….. Auto, které používáme k podnikání, je osobním …………………………….. Auto, které nám slouží k osobním účelům, je osobním …………………………….

Hospodaření bez příjmů z osobních aktiv Osobní příjmy Osobní výdaje čistá mzda23000nájemné8000 provoz domácnosti2000 doprava2000 jídlo8000 oblečení2000 zábava1000 celkem23000celkem23000

Úkoly k předcházejícímu příkladu Na co obecně vynakládá tato domácnost své příjmy? Na co obecně vynakládá tato domácnost své příjmy? Na spotřební výdaje Pochází příjmy z osobních aktiv? Pochází příjmy z osobních aktiv?Ne Co je kladem hospodaření této domácnosti? Co je kladem hospodaření této domácnosti? Není zatížena splátkami úvěrů, hospodaření není deficitní

Hospodaření s pořizováním osobních pasiv Osobní příjmy Osobní výdaje čistá mzda36000nájemné8000 provoz domácnosti2000 doprava2000 jídlo9000 oblečení3000 zábava2000 splátka leasingu5000 splátka úvěru4000 celkem36000celkem35000

Úkoly k předcházejícímu příkladu O jaký rozpočet se jedná? O jaký rozpočet se jedná? Mírně přebytkový Jaká obsahuje osobní pasiva? Jaká obsahuje osobní pasiva? Leasing, úvěr Je tato rodina „bohatá“? Je tato rodina „bohatá“? Není, je v kolotoči půjček a splátek. Ze zvýšeného příjmu zvyšuje platby za nové zboží či služby.

Hospodaření s příjmy z aktiv Osobní příjmy Osobní výdaje čistá mzda36000nájemné8000 příjmy z pronájmu8000provoz domácnosti2000 přijaté úroky, dividendy2000doprava2000 jídlo8000 oblečení2000 zábava1000 splátka úvěru za pron. byt4000 nákupy podílových listů5000 stavební spoření3000 náklady pronajímaného bytu3000 celkem46000celkem38000

Úkoly k předcházejícímu snímku O jaký rozpočet se jedná? O jaký rozpočet se jedná?Přebytkový Jaké jsou čisté příjmy z osobních aktiv této domácnosti? Jaké jsou čisté příjmy z osobních aktiv této domácnosti? 3 000,- Kč Jakým způsobem si domácnost může pořizovat zboží či služby? Jakým způsobem si domácnost může pořizovat zboží či služby? Za hotovost Pořizuje je levněji, než domácnost v předcházejícím případě? Pořizuje je levněji, než domácnost v předcházejícím případě? Ano, neplatí úroky za půjčky a leasing

ZávěrZávěr Osobní aktiva jsou majetkem, který přináší příjmy Osobní aktiva jsou majetkem, který přináší příjmy Osobní pasiva jsou majetkem, který přináší výdaje Osobní pasiva jsou majetkem, který přináší výdaje Někdy to může být ten samý předmět, důležitý je charakter jeho užívání Někdy to může být ten samý předmět, důležitý je charakter jeho užívání Osobní aktiva by měla převyšovat osobní pasiva Osobní aktiva by měla převyšovat osobní pasiva Pokud to lze, je správné pořizovat osobní aktiva a začlenit je do rozpočtu domácnosti tak, aby umožnila nákup zboží a služeb za hotové a přitom byl dodržen přebytkový ráz rozpočtu Pokud to lze, je správné pořizovat osobní aktiva a začlenit je do rozpočtu domácnosti tak, aby umožnila nákup zboží a služeb za hotové a přitom byl dodržen přebytkový ráz rozpočtu Pokud osobní aktiva nelze pořizovat, je důležité nakupovat zboží za hotovost a udržet přitom vyrovnaný rozpočet Pokud osobní aktiva nelze pořizovat, je důležité nakupovat zboží za hotovost a udržet přitom vyrovnaný rozpočet

ZdrojeZdroje KLINSKÝ,P.; CHROMÁ,D.; TESAŘOVÁ,S. aj. Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol. Národní ústav odborného vzdělávání. Praha: NÚOV, ISBN Archiv autora