Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Jana Němcová Název: VY_32_INOVACE_04 Téma: Slovní zásoba a její obohacování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/21.3302.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_03_OBECNÉ_VÝKLADY_O_.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lenka.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_11 Název materiálu Archaismy,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.1.7 Mnohovýznamová slova Název sady: Český jazyk a literatura 3.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o., Orlová Lutyně AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Nauka o slovní.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice Název sady: Český jazyk a literatura.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_10 Název materiáluZákladní.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Eva Sixtová VY_32_INOVACE_03_Český jazyk pro 7. ročník_Práce s jazykovými příručkami Téma: Práce s jazykovými příručkami.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Název prezentace (DUMu)
VY_32_INOVACE_15_Český jazyk pro 8. ročník_Význam slov
Procvičování slovní zásoby
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_Inovace_ Základní skladební dvojice
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk, Slovotvorné způsoby
AUTOR: Mgr. Marcela Maršálková NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_07
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Lexikologie ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_2,4_45
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
Slovní zásoba, vrstvy slovní zásoby
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_02_Zlomky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
Název školy: ZŠ a MŠ Unkovice, příspěvková organizace
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Název projektu: Moderní škola Číslo klíčové aktivity: III/2 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Vráž, okres Beroun Autor: Zuzana Měchurová Název.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Vlastivěda, Evropská unie Autor: Mgr. Marta Samlerová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.08_Význam_slov Datum:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Okříšky Autor: Mgr. Jana Němcová Název: VY_32_INOVACE_04 Téma: Slovní zásoba a její obohacování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/

Anotace Prezentace učiva na dané téma je určena žákům 7. ročníku ZŠ, je vytvořena v programu Microsoft PowerPoint. Výklad nového učiva je doplněn aktivními úkoly pro žáky. Žáci si také připomenou pojmy již probrané. Výklad lze doplnit ukázkou Příručního slovníku jazyka českého.

Slovní zásoba a její obohacování 7. ročník ZŠ

Slovní zásoba (lexikon) = souhrn všech slov určitého jazyka Přibližnou představu o slovní zásobě podávají velké výkladové slovníky. Pokus se odhadnout, kolik heslových slov se nachází v našem nejrozsáhlejším Příručním slovníku jazyka českého ( ). Řešení: Zhruba heslových slov.

Aktivní a pasivní slovní zásoba aktivní = slovní zásoba, kterou každý z nás aktivně užívá ve svých jazykových projevech pasivní = slovní zásoba, které jedinec rozumí, ale aktivně ji neužívá Odhaduje se, že aktivní zásobu člověka tvoří – slov a pasivní zásobu slov. Který český spisovatel 1. poloviny 20. století měl velký aktivní slovník ? Řešení: Karel Čapek

Centrum slovní zásoby = určité jádro, které je tvořeno neutrálními slovy – bez citového zabarvení Rozhodni, která slova mezi ně patří: maminkahafanděťátko moře spátslunceuzel počítač Řešení: spát, slunce, uzel, počítač, moře

Hledisko času historismy = slova, která pojmenovávají zaniklou skutečnost archaismy = slova zastarávající neologismy = nová slova

Rozděl uvedená slova (spoj čarou) na historismy, archaismy a neologismy: historismyarchaismyneologismy neopren dráb satelit mixér bicykl tolar biograf čeledín galaxie Řešení: historismy – dráb (dozorce), tolar (stříbrná mince), čeledín (zemědělský dělník) archaismy – bicykl (=kolo), biograf (kino) neologismy – neopren, satelit, mixér, galaxie

Obohacování slovní zásoby tvořením nových slov přenášením slovního významu spojováním slov v ustálené slovní spojení (sousloví ) přejímání slov z cizích jazyků

Tvoření nových slov odvozováním: vlas-atý, při-volat skládáním: teplo-měr, tělo-cvična zkracováním: EU (Evropská unie ), PSČ (poštovní směrovací číslo ) Uváděj další příklady.

Přenášení slovního významu Slova mohou postupně časem měnit svůj význam na základě podobnosti vnější i na základě vnitřních souvislostí metaforicky: mandle (v krku ) – tvarově se podobají semenu mandloně metonymicky: číst Čapka – záměna autora a díla (číst knihu od K. Čapka)

Jak vznikla tato slova (spoj čarou)? odvozováním skládáním zkracováním samoobsluha podnikatel vynést atd. vodotrysk Čedok hodinář OSN stokoruna pravopis Řešení: odvozování – podnikat-el, vy-nést, hodin-ář skládání – samo-obsluha, vodo-trysk, sto-koruna, pravo-pis zkracování – Čedok, OSN, atd.

Podtrhni slova vzniklá: přenesením významu – červeně spojováním v sousloví – zeleně přejímáním z cizích jazyků – modře fotbal, Achillova pata, kolo, bílá vrána, kino, babočka paví oko, mastné oko, marketing, ucho hrnce, identita, základní škola Řešení: fotbal, Achillova pata, kolo, bílá vrána, kino, babočka paví oko, mastné oko, marketing, ucho hrnce, identita, základní škola

Zdroje: Kol. autorů: Příruční mluvnice češtiny, NLN, Praha 1996