Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD VY_32_INOVACE_15_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ NÁHRAD Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Společenské vědy Legislativní proces v ČR.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy automatického řízení 1
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Plánování ve školní tělesné výchově
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Obráběcí CNC centra VY_32_INOVACE_39_794
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Gymnasium Jižní Město Praha
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Zdravá svačina VY_52_INOVACE_27
Transkript prezentace:

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Grafická úprava a jazyk novin Autor: Mgr. Hana Marková VY_32_INOVACE_3_1_15

Grafická úprava a jazyk novin VY_32_INOVACE_3_1_15 Mgr. Eva Kocábová Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace 2012

Grafická úprava novin 1 Titulky - podávají první, základní informaci o tématu textu, naznačují, přitahují pozornost čtenáře, mají být konkrétní, stručné, bezprostřední. Podtitulky - stručně vystihují obsah následujícího textu. Mezititulky - dílčí titulky uvnitř textu, oddělují relativně samostatné obsahové celky, poskytují rychlou orientaci v posloupnosti tématu. Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Grafická úprava novin 2 Shrnující první odstavec – krátký úvodní text, přináší stručnou informaci o předmětu a obsahu článku. Slouží k rozhodování čtenáře, zda bude číst dál či nikoli. Od dalšího podrobného textu je odlišen graficky. Popisky – doprovodný text k fotografiím, tabulkám a grafům, co nejstručnější a nejvýstižnější. Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Stálé prvky novin Pro lepší orientaci čtenáře jsou některé prvky novin stálé, mají stále stejnou grafiku a své ustálené místo: Záhlaví - název novin, základní údaje, ustálená grafika, výrazné, estetické. Pod záhlavím je uvedeno datum, den, číslo, ročník, cena apod. Rubriky - ustálené typy článků zaměřené na určité téma (ekonomika, kultura, věda, pro ženy…). Tiráž - technické a vydavatelské údaje, většinou na poslední straně dole malým písmem. Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Jazykové prostředky Požadavky kladené na novinářský jazyk: Specifické vyjadřování (určuje osobitost a originalitu novináře). Těžištěm jsou podstatná jména a slovesa. Přesnost vyjadřování. Jednoznačnost. Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Vývojové tendence českého jazyka Internacionalizace - přejímání cizích slov, dnes zejména z angličtiny (boom, supermarket). Univerbizace – změna víceslovného pojmenování v jednoslovné, převládají hovorové nebo nespisovné výrazy (vrchní – vrchní číšník, jehličnan – jehličnatý strom). Pokuste se uvést ke každému pojmu další příklady. Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Další jazykové prostředky 1 Automatizace šablony, opakující se schémata, díky nimž lze text sledovat přiměřeně rychle předpokládané a očekávané výrazy ustálené obraty Příklady: setrvat v přátelském rozhovoru, jednání za zavřenými dveřmi, podnikatelské aktivity, společenská poptávka, v návaznosti na …, korunovat úspěchem, zodpovědná místa, odvolat velvyslance v souvislosti s jeho pověřením jinými úkoly… Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Další jazykové prostředky 2 Multiverbizace víceslovný opis místo jednoho výrazu, nejčastěji spojení se slovesem (vznést námitku – namítnout, provést chirurgický zákrok – operovat) Pokuste se doplnit příklady multiverbizovaných výrazů: Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková odborníci- -vykonat návštěvu -vydat nařízení vysvětlit-

Další jazykové prostředky 3 Aktualizace oživení jazyka novými či obnovenými výrazy: - prvky lidové, hovorové řeči, nespisovná i obecná čeština, -úpravy rčení a frází, -neotřelá spojení a přirovnání, -obrazná pojmenování. Častým opakováním aktualizací může dojít ke vzniku tzv. klišé (myšlenkový stereotyp, často opakované spojení představ nebo slov). Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Práce s textem Vyjádřete se ke grafické úpravě a kompozici některých textů v denním tisku. Vyhledejte stálé prvky (záhlaví, jednotlivé rubriky, tiráž) Kde najdete v novinách tiráž? Co obsahuje a k čemu slouží? U vybraných textů posuďte vhodnost použitých titulků, podtitulků a mezititulků. K čemu slouží hyperboličnost v titulcích? Kde se nejčastěji používá? Ve vybranýh textech nalezněte příklady automatizo- vaných a aktualizovaných výrazů, stereotypů a klišé. Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Prameny Čmejrková, S., Daneš, F. a kol. Čeština, jak ji znáte i neznáte. Praha: Academia, ISBN Kostečka, Jiří: Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha : SPN, ISBN Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Řešení otázek a úkolů Jedním z cílů MV je vyvarovat se užívání stereotypů a klišé, podporovat kreativitu a tvůrčí řešení. Předem dané odpovědi na otázky, které vychází ze zkušeností a vnímání žáka, naopak tuto kreativitu potlačují a vedou učitele pouze k jednomu a mnohdy právě ne jedinému řešení, brání v originálním pohledu na problematiku. Odpovědi na teoretické otázky jsou uvedeny v průběhu prezentace. V případě potřeby se k nim lze vrátit a příslušné pasáže se žáky zopakovat. Řešení úkolů vyplynou z konkrétně použitého aktuálního tisku a nelze je proto zde uvést. Doplnění pro upřesnění: Hyperboličnost – nadsázka, zveličování, úmyslné přehánění skutečnosti, zdůraznění závažnosti, zajímavosti, významnosti… Kde se nejčastěji používá? V mediální produkci ji nejčastěji využívá bulvár. Další jazykové prostředky 2 – vyplněná tabulka: Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková odborníci-odborná veřejnost navštívit-vykonat návštěvu nařídit-vydat nařízení vysvětlit-podat vysvětlení

Metodický pokyn 1. část Téma sady: Mediální produkty a jejich význam – kategorie mediálních produktů, formy mediálního sdělení Vzdělávací oblast: Sociálně-výchovná činnost Vzdělávací obor: Mediální a dramatická výchova Průřezové téma: Občan v demokratické společnosti Tematický okruh: Mediální produkty a jejich význam Pozn. Tento materiál lze použít i v gymnaziálním vzdělávání při realizaci průřezového tématu Mediální výchova Anotace: Jedná se o prezentaci - výklad spojený s motivací a aktivizací studentů doplněný úkoly pro samostatnou (nebo skupinovou) práci žáků s denním tiskem. Všechny teoretické znalosti uvádí do kontextu praktického využití v denním tisku. Vychází ze zkušeností žáků jako příjemců mediálního sdělení a vytváří prostor pro jejich samostatnou práci. Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Metodický pokyn 2. část Autor: Mgr. Hana Marková Datum vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_3_1_15 - Grafická úprava a jazyk novin Jazyk: čeština Očekávané výstupy: Analyzuje tištěné zpravodajství z různých hledisek.. Chápe postavení médií v současné společnosti. Rozlišuje jednotlivé typy médií (bulvár x seriózní média). Rozpozná použité výrazové prostředky. Orientuje se v typografické úpravě novin. Orientuje se ve vývojových tendencích českého jazyka a dokáže je uplatnit v praxi. Orientuje se v mediálních stereotypech. Speciální vzdělávací potřeby: žádné Klíčová slova: automatizace, multiverbizace, aktualizace, klišé Druh učebního materiálu: prezentace - výklad spojený s motivací a aktivizací studentů průběžnými úkoly a ověřováním, doplněný úkoly pro samostatnou práci žáků s denním tiskem Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:střední odborné vzdělávání (případně gymnaziální vzdělávání) Typická věková skupina: let Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková

Metodický pokyn 3. část Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako úvodní výklad učiva daného tématu, formou průběžných otázek a úkolů žáka aktivizuje a uvádí teoretické informace do praktického rámce. Seznamování s tématem by mělo vždy vycházet ze zkušeností žáka, například formou brainstormingu. Otázky, úkoly a náměty pro samostatnou práci jsou zvýrazněny červeně. Materiál je tvořen tak, aby mohl být využity pro samostatnou i skupinovou práci žáků, pro společné opakování a ověřování i pro zkušební testování. Pomůcky: nutnými pomůckami a nedílnou součástí každé vyučovací hodiny věnované mediální výchově jsou aktuální výtisky denního tisku, či dalších periodik. Lze je zajistit různými způsoby dle podmínek školy. Nejlépe se osvědčilo rozdělit žáky do několika skupin (z praktických důvodů maximálně po 4 – 5 žácích), každá skupina bude nosit do výuky jeden druh novin, doporučujeme minimálně jedno regionální periodikum (případně regionální mutaci celostátního deníku), jedno bulvární a jedno seriózní periodikum. Mediální produkty - Grafická úprava a jazyk novin - Mgr. Hana Marková