1Význam, obsah a definice marketingu Význam marketingu pro firmu a spotřebitele Definice marketingu
Význam marketingu Bez marketingového řízení se neobejde žádná společnost, která chce trvale uspět v konkurenčním prostředí. Současný trh je charakterizován vysokou dynamičností a neustále se měnícími podmínkami, rostoucí silou spotřebitele a bojem s konkurencí o jeho přízeň. Marketing musí být samozřejmou součástí práce všech zaměstnanců podniku, součástí firemního myšlení a řízení. Nepochopení významu marketingu také představuje, když v myšlení zaměstnanců a zejména managementu společnosti, místo komplexního využívání všech součástí marketingového mixu, jsou využívány pouze některé jeho části. Marketing, i přes rozdílné pohledy různých autorů, lze chápat jako komplex činností zaměřených na spotřebitele a trh.
Význam marketingu pro firmu a spotřebitele
Úkoly marketingu se budou lišit dle rozdílných stavů poptávky. Existence směny je základním předpokladem marketingových aktivit. Marketing lze chápat jako integrovaný komplex činností zaměřených na spotřebitele a trh.
Předpoklady pro marketingové činnosti směny se musí účastnit nejméně dva partneři, z nichž každý musí svému protějšku nabídnout určitou hodnotu; každý z těchto partnerů musí projevit ochotu se této směny zúčastnit, a přitom musí každý z nich mít tolik svobody, aby mohl příslušnou nabídku buď přijmout, anebo odmítnout; všichni partneři musí být schopni vzájemné komunikace, a navíc musí být natolik čestní, aby dohodnuté smluvní podmínky dodrželi. Mezi stranami existuje komunikace (zákazník musí vědět jak o existenci zboží, tak také o místu jeho prodeje a obchodník či výrobce musí znát jak trh, tak potenciální zákazníky). Existuje předmět směny (kupující i prodávající směňují nějakou hodnotu, např. zboží za peníze; v konečném efektu jsou na tom obě strany lépe, neboť dosáhly uspokojení svých potřeb).
Ten, kdo si cení konkrétního statku méně, řekněme náramkových hodinek ve výši Kč 1.000,--, jej rád převede tomu, kdo si jej cení na částku Kč 1.500,--. Prodávající i kupující náramkových hodinek se rozhodují, zda tato směna nakonec skutečně proběhne a za jakých podmínek. Odkaz:
Marketing - definice manažerský proces, jehož pomocí získávají lidé to, co potřebují nebo po čem touží, a to na základě produkce komodit a jejich směny za komodity jiné anebo za peníze. Prodej náramkových hodinek je podmíněn touhou (potřebou) kupujícího po jejich vlastnictví. Tyto hodinky může kupující získat za úplatu, případně za směnu statků, po nichž naopak touží prodávající. Odkaz:
Podle definice Americké marketingové asociace představuje marketing proces plánování a realizace koncepcí, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, výrobků a služeb s cílem dosáhnout takové směny, která uspokojí požadavky jednotlivců a organizací. Prodávající může nabídnout kupujícímu i jiné alternativy měření času (nástěnné hodiny), nebo různé podoby náramkových hodinek, pokud je vlastní (dámské, pánské, sportovní, luxusní). V případě, že má kupující možnost uskutečnit směnu i s jiným účastníkem obchodu (konkurenční hodinářství), pak se prodávající musí aktivně snažit získat kupujícího na svoji stranu (výhodnější cenou, sdělením důvodů, proč je pro kupujícího dobré s ním uzavřít směnu, ukázat na specifické vlastnosti prodávaných hodinek apod.). Odkaz:
Podle další definice, kterou zformuloval britský Autorizovaný institut marketingu je marketing manažerským procesem, který umožňuje zjišťování, předvídání a uspokojování požadavků spotřebitelů rentabilním způsobem. Aby byla provedena směna, musí buď kupující nebo prodávající hledat protistranu směny. Hlavní snaha, vedoucí k uskutečnění směny, by měla být na straně prodávajícího. Odkaz:
Všechny tyto definice se vlastně snaží stručně a výstižně vyjádřit fakt, že: Marketing představuje integrovaný komplex činností zaměřených na spotřebitele a trh. Marketing není pouze jakýmsi roztříštěným souborem jednotlivých aktivit, ale ucelenou snahou o spolupráci a koordinaci činností velkého počtu na sobě nezávislých subjektů.
Na základě těchto skutečností tedy lze konstatovat, že: marketingový proces začíná zjišťováním potřeb spotřebitelů, pokračuje vytvářením představ o produktech, které jsou k jejich uspokojení nezbytné, a končí vyhodnocením uspokojení těchto potřeb, a to i za delší dobu po prodeji, cílem marketingu je tedy zajištění trvalého prodeje a dosažení zisku, který vyjadřuje společenské uznání správnosti výrobních a obchodních činností každého podnikatele, podnikání je úspěšné tehdy, jsou-li zákazníci spokojeni a nákupy opakují, základem marketingu je směna hodnot.
Prodej není marketing prodej - se snaží přimět zákazníky k nákupu zboží, které podnik již vyrobil, marketing usiluje o to, aby podnik vyráběl a prodával zboží, které zákazník požaduje, a to tím, že jeho potřeby a přání zjišťuje a že jim přizpůsobuje jak své produkty, tak také jejich cenu, design, balení, způsob prodeje, propagaci a další faktory. Je-li poptávka kupujícího orientována na specifický druh náramkových hodinek, pak marketingové metody musí tento požadavek zohlednit a nesnažit se kupujícímu „vnutit“ ne zcela požadovaný druh hodinek, byť za nižší cenu. Odkaz:
Marketingová činnost je tedy realizována za předpokladu, že: Existují dva nebo více partnerů s neuspokojenými potřebami (zákazník si potřebuje koupit určitý produkt, výrobce či obchodník naproti tomu potřebuje někoho, kdo si jeho produkty koupí). Jednotlivé strany chtějí a jsou schopny tyto potřeby uspokojit (zákazník si musí chtít produkt koupit a zboží pro něj musí být finančně i fyzicky dostupné, výrobce či obchodník zase musí chtít prodat, musí být prodeje schopen a musí mít požadované zboží k dispozici).
Marketingová činnost je tedy realizována za předpokladu, že: Mezi stranami existuje komunikace (zákazník musí vědět jako existenci zboží, tak také o místu jeho prodeje a obchodník či výrobce musí znát jak trh, tak také potenciální zákazníky, kteří by si jeho zboží pravděpodobně koupili). Existuje předmět směny (kupující i prodávající směňují nějakou hodnotu, např. zboží za peníze – každá strana něco získává a něco vydává, v konečném efektu však jsou na tom obě lépe, neboť dosáhly uspokojení svých potřeb: zákazník získal zboží, které chce konzumovat, výrobce nebo obchodník získal peníze, které mu umožňují podnikat).
Dříve bylo často mylně akcentováno zaměření marketingu na stimulaci poptávky, a to zejména za situace, kdy existuje převis nabídky nad poptávkou, tj. v podmínkách trhu odběratelů. Úkolem marketingu však je, aby zabezpečoval úspěšné podnikání v jakýchkoliv tržních podmínkách. Výrobce hodinek značky Omega, resp. jeho marketingové oddělení, realizuje svoji produkci přes nejrůznější prodejní kanály, nabízí několik druhů kolekcí, snaží se reagovat na změny v trendech, zkoumá poptávku, apod. Díky těmto aktivitám je společnost schopna vyprofilovat svoji specifickou pozici na trhu (výrobce exkluzivních náramkových hodinek), tj. určit i vlastní pozici značky na trhu. Odkaz:
Vývoj marketingu Snaha minimalizovat riziko, které je spojeno se vstupem na trh a maximalizovat zisk z podnikatelské činnosti, je základní filosofií. Podnik tedy dnes již nevystačí s rozhodováním na intuitivní úrovni, ale jeho činnost musí být podložena odpovídající teorií, která se opírá o co nejdokonalejší analytické nástroje, usnadňující a urychlující analytické procesy, a tím zvyšující šanci na získání výhody před ostatními konkurenty. Touto teorií je marketing.
Co dělá marketing? a) vyhledává příležitosti na trhu: vyhledává potřeby různých typů zákazníků (výzkum trhu) a zároveň sleduje technologický vývoj b) řídí produkt: Marketing je odpovědný za předpověď a řízení výrobku, jeho distribuci, dále řídí, které nové výrobky se budou prodávat na jakých trzích. c) řídí distribuční kanály d) reklama a propagace výrobků a služeb e) navrhuje ceny a termíny dodání zboží f) plánuje (prodeje, náklady na marketing)