Architektura X Windows ● Model klient-server ● X display (displej)– komplexní zařízení s vlastními výstupními (obrazovka) a vstupními zařízeními (myš,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
© 2000 VEMA počítače a projektování spol. s r. o..
Advertisements

Úvod do programování v prostředí Windows
DSC Monitor DSC Monitor Obsah Tato PowerPointová prezentace je rozdělena do několika různých sekcí. Stisknutím názvu sekce.
Formuláře Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Formuláře lze nalézt téměř na každém webu. Použití formulářů: Použití formulářů: Blog Blog Uživatelské.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
1. Seznámení 2. Objekty a nástroje
Programová rozhraní pro grafické adaptéry
Softwarový systém DYNAST
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ZMVŠ. Bezpečnost Windows 8 Dynamic Access Control (DAC) Volně – Dynamický kontrolní přístup) rozšíření NTFS access control listů (ACL) o složitá pravidla.
PROGRAMOVACÍ JAZYKY (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Z ČEHO SE POČÍTAČ SKLÁDÁ
Blokový model v CSS Obr. 1.
OS Windows. Tento operační systém byl vytvořen pro snazší ovládání počítače běžnými uživateli. Například stačí jednou definovat připojená zařízení (tiskárny…)
Analýza informačního systému
Štěpán Lískovec, 4.A.  =základní programové vybavení počítače (tj.software)  hlavní úkol:  A, zajistit uživateli možnost ovládat PC  B, vytvořit pro.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Tomáš Janda
TEXTOVÝ EDITOR.
Databázové systémy Architektury DBS.
Serverové systémy Windows
Programové vybavení počítače
OSNOVA: a) Úvod do OOPb) Třídy bez metod c) Třídy s metodamid) Konstruktory a destruktory e) Metody constf) Knihovní třídy g) Třídy ve tříděh) Přetížení.
Virtual Reality Toolbox 2.0
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Copyright (C) 2000 Vema, a. s.1 V3 klient Michal Máčel Provozní integrace G2, HR/Win a internetu.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_168_IT 9 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Metody geoinženýrství Ing. Miloš Cibulka, Ph.D. Brno, 2015 Cvičení č. 3 Vytvořeno s podporou projektu Průřezová inovace studijních programů Lesnické a.
DATABÁZOVÉ SYSTÉMY. 2 DATABÁZOVÝ SYSTÉM SYSTÉM ŘÍZENÍ BÁZE DAT (SŘBD) PROGRAM KTERÝ ORGANIZUJE A UDRŽUJE NASHROMÁŽDĚNÉ INFORMACE DATABÁZOVÁ APLIKACE PROGRAM.
Analýza infromačního systému. Matice afinity ISUD matice – Insert (vkládání dat) – Select (výběr dat) – Update (aktualizace dat) – Delete (vymazání dat)
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček.
Operační systémy Mgr. Ludmila Faltýnková EU OPVK ICT2-4/Inf12 Základní škola Olomouc, Heyrovského 33 Určeno pouze pro výuku Žádná část ani celek nesmí.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vzdálené počítačové sítě a programování v prostředí Windows Okruhy ke zkoušce z předmětu: Ing. Zdeněk Votruba LVALVA.
Příjemné novinky (kromě mnoha jiných) - automatický updatěe -- přestavitelmá velikost obsahu některých oken např Skore a Násobiče - působivé barevné a.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
Klomfar Petr.  Adresářová služba  specializovaná databáze optimalizovaná pro čtení a vyhledávání.  popisující objekt pomocí atributů. Na rozdíl od.
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček. Konfigurace Windows VY_32_INOVACE_10_1_05_AP.
Analýza informačního systému. Podrobně zdokumentovaný cílový stav Paramentry spojené s provozem systému – Cena – Přínosy – Náklady a úspory – …
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vzdálená správa Tomáš Kalný.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
Doména Windows Serveru Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor:
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Úvod do práce ve Windows Autor: Mgr. Aleš Kozák.
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Základní nastavení systému
Martina Braunerová.  Trénovat řadu kompetencí z oblasti algoritmizace (oddálení vykonání příkazu, ladění programu, dekompozice problému…)  Naučit.
31/07/20151 Uživatelské rozhraní (13) Pro standardní akce používat standardní dia- logová okna: –otevření souboru – OpenFileDialog –uložení souboru – SaveFileDialog.
Stanice v síti učební texty pro deváté ročníky ZŠ.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Počítačová grafika Zoner Callisto – tabulky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Nastavení systému Windows - pokračování (14). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Delphi – práce se základními komponentami (2. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008B Orbis pictus 21. století.
Operační systém (OS) Základní funkce operačního systému: – Zajištění komunikace s okolím. – Řízení a zpracování programů. – Údržba informací na externích.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_17_ROZHRANI.
Vývojová prostředí Objektově Orientované Programování OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Vypracoval / Roman Málek
PRACOVNÍ PLOCHA Vasyl Lutsak.
C# WPF.
OPERAČNÍ SYSTÉMY Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Delphi – Práce s formuláři
Operační systémy - úvod
Předmět: INFORMATIKA Ročník: VII.
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
Propojování sítí (1) Propojování sítí je možné realizovat, např. pomocí: Repeater: zesilovač, který předává veškeré informace z jedno-ho síťového segmentu.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Počítačová grafika.
Analýza informačního systému
Transkript prezentace:

Architektura X Windows ● Model klient-server ● X display (displej)– komplexní zařízení s vlastními výstupními (obrazovka) a vstupními zařízeními (myš, klávesnice...) ● X server – program který spravuje X display ● X client – program který využívá služby X serveru ● X client a X server se domlouvají pomocí protokolu X (nad TCP/IP)

X server ● Umožňuje přístup k displeji více klientům současně ● Interpretuje síťové zprávy posílané klienty ● Informuje příslušné klienty o akcích uživatele ● Spravuje dvojrozměrnou (2D) grafiku rastrové obrazovky ● Udržuje komplexní datové struktury popisující okna (windows), rastrové obrázky (pixmaps), mapy barev (colormaps), kurzory (cursors), fonty (fonts), grafické kontexty (graphics contexts)

X klienti ● Grafická aplikace používající knihovnu Xlib (nebo nějakou její nadstavbu) ke komunikaci s X serverem ● Xlib – API knihovna, překládá volání funkcí na zprávy protokolu X – funkce na úrovni základní manipulace s okny, vykreslovíní a přijímání událostí od vstupních zařízení – server informuje klienta pomocí událostí o akcích uživatele ● Toolkity – poskytují prvky uživatelského rozhraní (tlačítka, menu, scrollbary...) př. GTK+, Qt, Motif...

X klienti ● Událostmi řízené programování – vychází s interakce s okolím – kolekce handlerů událostí a hlavní smyčka pro zpracování událostí – program čeká na příchod události, zpracuje ji a čeká na další while (event = wait_for_event ()) process_event (event);

X klienti ● OOP v X klientech – Přirozené pro GUI – objekty odpovídají jednotlivým prvkům rozhraní (okna, menu, tlačítka...) – Různé typy prvků mají společné vlastnosti a tím implikují hierarchii dědičnosti příslušných objektů (např. radio button je odvozený z check boxu a ten je odvozen z obyčejného tlačítka) – Použití objektů pro GUI nevyžaduje OO jazyk, např. GTK+ je psáno v C – objektová orientace je běžná pro GUI, ale není nezbytná – Toolkity X jsou obvykle OO, ale Xlib není ;)

X klienti ● Používají pro komunikaci a zprávu GUI klientské zdroje (resources), které jsou dány systémem X ● Klientské zdroje – pro každý typ pevně dané atributy (např. barva pozadí, velikost...) – volně rozšiřitelné vlastnosti (properties) – pojmenované množiny ● možnost komunikace mezi X klienty ● hojně používáno Window Managerem

X klienti ● Základním komunikačním prostředkem mezi aplikací a uživatelem jsou okna (většina grafických prvků patří do skupiny oken – butonky, táhla, menu...) ● Většinou neřídí kdy a jaké okno se na obrazovce objeví – o to se stará speciální X klient Window Manager ● Hierarchie oken – rodiče, synové, sourozenci, potomci, předci, root okno – synové překrývají své rodiče ● Třídy oken – vstupní okna – vstupně-výstupní okna

X klienti ● Základní atributy oken – rámeček okna – pozadí okna – chování obsahu synovského okna – chování okna při zakrytí okna – filtrace událostí – řízení manažerem – chování kurzoru v okně – barevná mapa

X klienti ● Souřadnicový systém okna – počátek v levém horním rohu – hodnoty se udávají v pixelech – osa Y směrem dolů – poloha okna se zadává relativně k rodičovskému oknu

X klienti ● Manažer oken – klient se speciální funkcí a právy – rozhoduje o výsledném zobrazování oken všech klientů – umožňuje uživateli přesouvat a měnit rozměry oken klientů – spoušténí nových klientů – řízení překrývání oken – přesouvání vstupu z klávesnice a ostaních vstupních zařízení z jednoho okan na druhé – aplikace (všichni ostatní klienti kteří nejsou MO) by se měli řídit doporučeními MO, ale měli by umět běžet i bez něj

X klienti ● Konfugurace klientů v příkazovém řádku -display [host]:server[.screen] ● host - síťová adresa počítače s X serverem ● server – číslo serveru ● screen – číslo obrazovky ● př. xterm -display bubak:0 ● lze nahradit shelovou proměnou DISPLAY ● př. export DISPLAY=bubak:0; xterm -geometry šířka x výška [+/-x, +/-y] ● rozměry a poloha (nepovinně) se udávají v pixelech ● poloha se bere relativně k rodičovskému oknu ● záporné hodnoty jsou brány jako vzálenost od pravého dolního okraje obrazovky ● př. xterm -geometry 100x

X klienti ● Konfigurace klientů v příkazovém řádku -bw počet_pixelů ● šířka rámečků kolem okna -fn jméno_fontu ● Jméno základního fontu -bg barva ● barva popředí -fg barva ● bava pozadí -bd barva ● barva rámečku – barva - #RGB nebo název barvy

X klienti ● Konfigurace klientů v příkazovém řádku -title popis_okna -xrm natavení_atributů ● Standardní klienti X – xterm – emulátor terminálu – xclock – klient pro zobrazování času – xset – konfigurační klient ● nastavení pípání, citlivosti myši, fontů, šetřiče obrazovky, – xmodmap – klient pro mapování klávesnice – xhost – klient pro řízení přístupu k X serveru – xwininfo – klient pro poskytnutí základních informací o okně

X klienti ● Standardní klienti X – xev – klient pro monitorování událostí zasílaných od serveru – xprop – klient pro zobrazování vlastností (property) klientů – xdpyinfo – klient pro zobrazení různých informací o X serveru