Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Dějepis Téma.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Advertisements

Rovnice s absolutními hodnotami
Úvod do studia dějepisu
Historická období a historické prameny
MĚŘENÍ ČASU PhDr. Jana Žáková.
Lidé a čas 1) DÁVNÁ MINULOST.
Úvod do učiva dějepisu.
Soustava lineárních nerovnic
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Egyptské pyramidy.
UCHOVÁNÍ PRAMENŮ CO JE TO ARCHEOLOGIE? KDE SE UCHOVÁVAJÍ PRAMENY
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu.
Periodizace dějin 6. ročník.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_08.
Historické prameny.
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
Orientace v čase, časová osa/přímka
Středověk Úvod.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
I. Starověké středomoří
Rychlost a měření rychlosti
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
SEVERSKÁ KOMBINACE.
ČÍSLOVKY Druhy číslovek a jejich užití 6. ročník.
Základy hudební abecedy
Vnímání historického času
Dějepis Úvod do dějepisu Pavel Šupka
Jakub Alexa Zita Dostálová
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Secese - TEST Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_SECESE_TEST_PREZENTACE_06 Název školyStřední škola služeb,
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.3.1 Úvod do starověku (časové vymezení, hlavní rysy, periodizace)
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
Jak lidé měřili čas? od 2 minuty do 5:15
Kapitolka o čase pro žáky 4. ročníku ZŠ.
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
DĚJEPIS – 6. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_14
Amerika – Austrálie – Evropa Asie –Afrika - Antarktida
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření leden 2013 Ročník
Opakování národních dějin (1)
Autor: Mgr. Anna Dyková Název : VY_12_INOVACE_12_Televize
Požadavky na splnění předmětu
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Jak pracovat s učebnicí
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Soustava lineárních nerovnic
Časová osa, periodizace dějin
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
Starověk a středověk v ústní tradici
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
V bříšku těhotné ženy byla dvě miminka.
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Čas Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Vlastivěda – dějepisná část
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Dějepis Téma Které je to století? Jaká je to epocha? Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Třebaže je dějepis po řadu desetiletí součástí výuky přibližně již od jedenácti či dvanácti let věku žáka, setkáváme se často s tím, že ani mnozí dospělí lidé netuší, v jakém žijeme století. Takováto neznalost způsobuje nedorozumění nejen při výuce. Předejít jim je cílem této periodizace. Datum tvorby

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? © Dušan Kráčmar 2013

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? POČÍTÁME STOLETÍ A TISÍCILETÍ píše se rok 2013, žijeme tedy ve třetím tisíciletí a 21. století PROČ??? Vysvětlíme to na následujícím příkladu běžce a ubíhajících let našeho života

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? POČÍTÁME STOLETÍ A TISÍCILETÍ Stejně jako běží běžec kola na atletickém oválu od startu po cíl, utíkají i roky života vždy od ledna po prosinec a zase znova. cíl/start kola /1.1. ½ kola ¼ kola ¾ kola / Běžec je na startu, na zaznění pistole vyběhne, nemá ještě uběhlé žádné kolo, ZAČÍNÁ BĚŽET PRVNÍ KOLO ZÁVODU (ne nulté kolo!) Narodil jsem se přesně v první vteřině nového roku, je 1. 1., nemám ještě žádný rok života za sebou, ZAČÍNÁM ŽÍT PRVNÍ ROK ŽIVOTA (ne nultý rok!) Běžec běží první kolo (ne nulté kolo!), je např. v jeho ¼, ½ nebo ¾ Žiji první rok svého života (ne nultý rok!), je např , nebo Běžec je v cíli prvního kola, protnul místo, odkud odstartoval, UBĚHL PRVNÍ KOLO od startu do cíle(ne nulté kolo!), ZAČÍNÁ BĚŽET DRUHÉ KOLO ZÁVODU Mám první narozeniny, je opět 1. 1., PROŽIL JSEM CELÝ PRVNÍ ROK ŽIVOTA od do (ne nultý rok!), ZAČÍNÁM ŽÍT DRUHÝ ROK ŽIVOTA

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? POČÍTÁME STOLETÍ A TISÍCILETÍ Běžec uběhl již 99 kol, prožil jsem 99 let života. Kdy budu mít odžito (kdy skončí) první století? cíl 100./start 100 kola / / Běžec vbíhá do 100. kola (99 celých kol už uběhl), ZAČÍNÁ TEDY BĚŽET 100. KOLO Právě jsem oslavil 99. narozeniny (prožil jsem tedy 99 celých let), je 1. 1., ZAČÍNÁM ŽÍT STÝ ROK ŽIVOTA Běžec běží 100. kolo, uběhl tedy již např. 99 a ¼, 99 a ½ nebo 99 a ¾ kola Žiji 100. rok svého života, je např , nebo stého roku mého života Bězec je v cíli 100. kola, protnul místo, odkud odstartoval, UBĚHL PRVNÍ STOVKU KOL od startu do cíle, ZAČÍNÁ BĚŽET 101. KOLO, TJ. DRUHOU STOVKU KOL ZÁVODU Mám 100. narozeniny, je opět 1. 1., PROŽIL JSEM CELÝCH STO LET ŽIVOTA od do , ZAČÍNÁM ŽÍT 101. ROK, TJ. DRUHÉ STOLETÍ ŽIVOTA ¼ kola 99 ½ kola 99 ¾ kola

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? POČÍTÁME STOLETÍ A TISÍCILETÍ A co z toho plyne pro počítání století a tisíciletí? A co z toho plyne pro počítání století a tisíciletí?  stejně jako běžec na dráze odběhne 100 kol až v cíli toho stého a my oslavíme 100. narozeniny až ve chvíli, kdy máme odžitých celých sto let života, skončilo první století také až po uplynutí rovné stovky let – tj , druhé století pak začalo a skončilo , nyní tedy žijeme v 21. století které započalo a skončí  podle stejného principu skončilo první tisíciletí a druhé tisíciletí začalo , naše třetí tisíciletí tak započalo a skončí MATEMATICKO – FYZIKÁLNĚ – TĚLOCVIČNÁ POZNÁMKA PRO BYSTRÉ ŽÁKY Mnou uvedený příklad s běžcem a roky života je opravdu extrémní. Kdyby běžec běžel na klasickém atletickém oválu o délce 400 m, měl by po 100 kolech v nohou 40 km – tj. téměř celý maraton. Uběhnout ho je pro většinu z nás stejně nereálné jako dožít se při našem životním stylu sta let. A konce tisíciletí se už určitě nedočkáme…

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? POČÍTÁME STOLETÍ A TISÍCILETÍ Bylo to (zbytečně) moc složité? Nevadí – tak se při počítání století a tisíciletí jednoduše řiďte následujícími tabulkami a časovou osou Bylo to (zbytečně) moc složité? Nevadí – tak se při počítání století a tisíciletí jednoduše řiďte následujícími tabulkami a časovou osou POČÍTÁNÍ STOLETÍ roky století 1 – století 101 – století století …… – století ……… 1901 – století 2001 – století ……… 2401 – století POČÍTÁNÍ TISÍCILETÍ roky tisíciletí 1 – tisíciletí 1001 – tisíciletí tisíciletí tisíciletí …… století21. století 2. tisíciletí 3. tisíciletí

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? POČÍTÁME STOLETÍ A TISÍCILETÍ A co období před naším letopočtem? Žádný strach – postupujeme zcela stejně A co období před naším letopočtem? Žádný strach – postupujeme zcela stejně POČÍTÁNÍ STOLETÍ roky století 100 – 1 př. n. l. 1. století př. n. l. 200 – 101 př.n. l. 2. století př. n. l. 300 – 201 př. n. l. 3. století př. n. l. …… – 1401 př. n. l. 15. století př. n. l. ……… 2000 – 1901 př. n. l. 20. století př. n. l – 2001 př. n. l. 21. století př. n. l. ……… 2500 – 2401 př. n. l. 25. století př. n. l. POČÍTÁNÍ TISÍCILETÍ roky tisíciletí 1000 – 1 př. n. l. 1. tisíciletí př. n. l – 1001 př. n. l. 2. tisíciletí př.n. l – 2001 př. n. l. 3. tisíciletí př. n. l – 3001 př. n. l. 4. tisíciletí př. n. l. 3 př. n. l.2 př. n. l.1 př. n. l. 1 n. l.2 n. l. 1. století př. n. l.1. století n. l. 1. tisíciletí př. n. l. 1. tisíciletí n. l.

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? POČÍTÁME DESETILETÍ Tisíciletí a Tisíciletí a století tedy počítat umíme, ale co desetiletí, v kolikátých „létech“ se táta narodil, když přišel na svět v roce 1970? No přece už v sedmdesátých!  desetiletí se totiž (na rozdíl od století a tisíciletí) počítají podle číslovky na jejich počátku, a proto se tatínek narodil v 70. letech 20. století (2. tisíciletí), která začala roku 1970 a skončila roku 1979 (už tedy není žádný mladík – narodit se v minulém tisíciletí ) A co roky jako 1904 nebo 1916? A co roky jako 1904 nebo 1916?  čeština neužívá pro takováto léta výrazy „nultá“ či „desátá“, chceme-li je nějak označit, užijeme výrazů 1. desetiletí (1901 – 1909) a druhé desetiletí (1910 – 1919), v tomto případě 20. století I pro počítání desetiletí tedy můžeme znovu použít tabulku i časovou osu I pro počítání desetiletí tedy můžeme znovu použít tabulku i časovou osu POČÍTÁNÍ TISÍCILETÍ letopočet desetiletí XX01 – XX09 1. desetiletí XX. století XX10 – XX19 2. desetiletí XX. století XX20 – XX léta XX. století …… XX91 – XX léta XX. století století 2. tisíciletí 60. léta70. léta

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? PERIODIZACE DĚJIN UPOZORNĚNÍ UČITELE DĚJEPISU!!! NÁSLEDUJÍCÍ UVEDENÉ ROZČLENĚNÍ JE POUZE ORIENTAČNÍ. JEDNOTLIVÁ OBDOBÍ SE VE SVĚTĚ NAVZÁJEM PROLÍNALA A O SPRÁVNÉM VYMEZENÍ DAT SE VEDOU DISKUSE!!!

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? PERIODIZACE DĚJIN už někdy od renesančních dob ( století, velký zájem o vědu) se lidé snaží rozdělit dějiny na určité ucelené etapy (epochy), aby se v nich lépe orientovali už někdy od renesančních dob ( století, velký zájem o vědu) se lidé snaží rozdělit dějiny na určité ucelené etapy (epochy), aby se v nich lépe orientovali vznikla celá řada dělení, jež jsou ovlivněna dobou svého vzniku či životními postoji tvůrců (např. marxistické dělení dějin) vznikla celá řada dělení, jež jsou ovlivněna dobou svého vzniku či životními postoji tvůrců (např. marxistické dělení dějin) problémem sestavení takové periodizace je, že vývoj neprobíhal ve světě stejnoměrně, naopak ve stejné době byly na různých místech zcela odlišné civilizace (v době starověkého císařského Říma byla civilizace na našem území na pravěké úrovni), jednotlivé etapy se těžko definují, prolínají se, data tak nelze stanovit ostře (večer jdu spát ve středověku, probudím se a je novověk) atd. problémem sestavení takové periodizace je, že vývoj neprobíhal ve světě stejnoměrně, naopak ve stejné době byly na různých místech zcela odlišné civilizace (v době starověkého císařského Říma byla civilizace na našem území na pravěké úrovni), jednotlivé etapy se těžko definují, prolínají se, data tak nelze stanovit ostře (večer jdu spát ve středověku, probudím se a je novověk) atd. přesto se mj. z výukových důvodů a pro přehlednost určité milníky stanovují – je nutné je znát, abychom nad nimi mohli vést diskusi a případně je zpochybňovat přesto se mj. z výukových důvodů a pro přehlednost určité milníky stanovují – je nutné je znát, abychom nad nimi mohli vést diskusi a případně je zpochybňovat

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? PERIODIZACE DĚJIN takto tedy nyní vypadá nejčastěji uváděná periodizace dějin do jednotlivých epoch takto tedy nyní vypadá nejčastěji uváděná periodizace dějin do jednotlivých epoch to jsem zvědav, kam za pět set let zařadí vědci současný novověk to jsem zvědav, kam za pět set let zařadí vědci současný novověk PERIODIZACE DĚJIN 1.PRAVĚK (vznik člověka – vznik písma či prvních států; cca. 3 mil. let př. n. l. – 4. tis. let př. n. l.???) 2.STAROVĚK (vznik písma/prvních států – zánik Západořímské říše; 4 tis. př. n. l. – 476 n. l.) 3.STŘEDOVĚK (pád Západořímské říše – objevení Ameriky; 476 n. l. – 1492) 4.NOVOVĚK (objevení Ameriky – současnost; 1492 – dosud) za součást novověku se pak považuje i tzv. Moderní doba (období od první světové války po současnost; 1914 – dosud)

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? PERIODIZACE DĚJIN UPOZORNĚNÍ UČITELE DĚJEPISU!!! VÝŠE UVEDENÉ ROZČLENĚNÍ JE POUZE ORIENTAČNÍ. JEDNOTLIVÁ OBDOBÍ SE VE SVĚTĚ NAVZÁJEM PROLÍNALA A O SPRÁVNÉM VYMEZENÍ DAT SE VEDOU DISKUSE!!! Já jen, že opakování je matka moudrosti… Já jen, že opakování je matka moudrosti…

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? KRÁTKÝ TEST je-li opakování skutečně matkou moudrosti, pak neuškodí, když si naučenou látku nyní vyzkoušíme: je-li opakování skutečně matkou moudrosti, pak neuškodí, když si naučenou látku nyní vyzkoušíme:  doplňte následující tabulku a po dalším kliku zjistíme, jak jste si vedli  doplňte následující tabulku a po dalším kliku zjistíme, jak jste si vedli

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? ZDROJE AUTOR NEUVEDEN. Internetová jazyková příručka [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. MS Office [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí MS Office 2010 na WWW: cz/images/results.aspx?qu=b%C4%9B%C5%BEec&ex=1#ai:MC | AUTOR NEUVEDEN. MS Office [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí MS Office 2010 na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Periodizace historie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

KTERÉ JE TO STOLETÍ? JAKÁ JE TO EPOCHA? DĚKUJI ZA POZORNOST.