Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Advertisements

Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Aktuální proces přípravy programového období 2014+
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní.
Fond soudržnosti EU v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice do.
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Regionální politika a strukturální fondy Evropské unie
30. září 2014 Vodňany EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
Evropské fondy v kontextu rozvoje města Brna Marie ZEZŮLKOVÁ Kancelář strategie města.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Mezinárodní konference Ekonomické fórum ČR – SR 2010 Možnosti přeshraniční spolupráce 2007 – 2013 Ostrava 28. – , hotel Imperial Ing. Rostislav.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
FONDY EU Programové období
Regionální politika RP ČR.
Politika hospodářské a sociální soudržnosti Praha listopad, 2011 Radomír Špok Institut pro evropskou politiku
FONDY EU Programové období
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Národní rozvojový plán květen 2003 Ing. Drahomíra Vrbská ředitelka odboru integrace a strukturálních fondů, MMR.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
ITI Pražské metropolitní oblasti. ITI - nový nástroj Evropské komise - Výchozími dokumenty jsou Strategie EU 2020 a návrhy nařízení Evropské komise -
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Regionální politika EU v období
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Jednání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Strukturální politika
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Podpora podnikání ze SF
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Aktuální informace z odboru strategického rozvoje Milan Filip 25. 5
Transkript prezentace:

Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec

Výhled kohezní politiky (KP) na období  možnost revize cílů KP: místo konvergence orientace na lisabonské cíle (konkurenceschopnost, zaměstnanost) a nové výzvy – klimatická změna, migrace, stárnutí populace  místo národní alokace tlak na koncentraci prostředků v celoevropských tematických fondech odrážejících priority EU 2020 (např. Fond pro klimatickou změnu)  u tematických fondů (podobně jako v 7.RP, CIP) bude nutno uspět v celoevropské soutěži projektů  v zájmu ČR zachování max. národní obálky v rámci KP

Výhled KP na období 2014 – 2020 – pokrač.  Komisař pro rozpočet Lewandowski: bez nalezení řešení pro Španělsko a nové spolkové země Německa nebude dohoda o novém finančním rámci  Možnost změny parametrů KP: úprava HDP/obyv., phasing-out, phasing-in; hledat řešení pro Prahu a Střední Čechy  možnost sloučení ERDF a Kohezního fondu: riziko rozšíření kritérií způsobilosti v ERDF na Kohezní fond – výhodné pro staré ČS  možnost změny vymezení regionů (místo NUTS euroregiony – sdružení bez právní subjekt., případně ESÚS – sdružení s právní subjekt.)

Očekávané budoucí důrazy v KP v cíli 1 - Konvergence důraz na podporu chudších regionů, možnost zavedení mechanismu flexibility (nyní jen v cíli 3) v cíli 1 - Konvergence důraz na podporu chudších regionů, možnost zavedení mechanismu flexibility (nyní jen v cíli 3) v cíli 2 - Konkurenceschopnost možné zavedení celoevropské volné soutěže, důraz na nadnárodní a přeshraniční projekty v cíli 2 - Konkurenceschopnost možné zavedení celoevropské volné soutěže, důraz na nadnárodní a přeshraniční projekty v cíli 3 - Územní spolupráce důraz na vnější hranice, posílení sousedské politiky v cíli 3 - Územní spolupráce důraz na vnější hranice, posílení sousedské politiky obecně důraz na investice do ochrany klimatu obecně důraz na investice do ochrany klimatu obecně důraz na měřitelné výsledky, na evaluaci výsledků a podmíněnost plateb obecně důraz na měřitelné výsledky, na evaluaci výsledků a podmíněnost plateb podpora nových forem poskytování prostředků KP (revolvingové fondy, finanční inženýrství) podpora nových forem poskytování prostředků KP (revolvingové fondy, finanční inženýrství)

Budoucnost cíle 1 – český zájem zachování současných kritérií způsobilosti regionů pro čerpání ERDF, ESF a členských států pro Fond soudržnosti, která se opírají o HDP (75 % HDP/obyv. průměru EU pro způsobilost regionů cíle Konvergence a 90 % HND/obyv. průměru EU pro způsobilost států čerpat z Fondu soudržnosti zachování současných kritérií způsobilosti regionů pro čerpání ERDF, ESF a členských států pro Fond soudržnosti, která se opírají o HDP (75 % HDP/obyv. průměru EU pro způsobilost regionů cíle Konvergence a 90 % HND/obyv. průměru EU pro způsobilost států čerpat z Fondu soudržnosti možné rozšíření zaměření Fondu soudržnosti na intervence do infrastruktury v oblasti výzkumu a vývoje možné rozšíření zaměření Fondu soudržnosti na intervence do infrastruktury v oblasti výzkumu a vývoje

Budoucnost cíle 2 – český zájem riziko vyčlenění ESF z KP – hlavním kritériem nezaměstnanost – nevýhodné pro ČR riziko vyčlenění ESF z KP – hlavním kritériem nezaměstnanost – nevýhodné pro ČR omezit jen na regiony s HDP/obyv. nižším než průměr EU? V současnosti regiony cíle 2 dosahují v průměru 122 % HDP/obyv. v EU omezit jen na regiony s HDP/obyv. nižším než průměr EU? V současnosti regiony cíle 2 dosahují v průměru 122 % HDP/obyv. v EU zohlednění specifické situace Prahy jako hospodářsky vyspělého hlavního centra v chudším členském státě, které plní roli růstového pólu i pro ostatní regiony. Prosazování návrhu na zavedení flexibility spočívající v možnosti využití evropských prostředků určených pro méně vyspělé regiony také v bohatších regionech daného státu v případě, že tyto intervence budou mít příznivý dopad i na rozvoj zaostávajících regionů. zohlednění specifické situace Prahy jako hospodářsky vyspělého hlavního centra v chudším členském státě, které plní roli růstového pólu i pro ostatní regiony. Prosazování návrhu na zavedení flexibility spočívající v možnosti využití evropských prostředků určených pro méně vyspělé regiony také v bohatších regionech daného státu v případě, že tyto intervence budou mít příznivý dopad i na rozvoj zaostávajících regionů.

Budoucnost cíle 3 –Územní spolupráce: český zájem zachování současné koncepce cíle 3 - Evropská územní spolupráce zachování současné koncepce cíle 3 - Evropská územní spolupráce zachování jeho stávajícího podílu na alokacích kohezní politiky EU zachování jeho stávajícího podílu na alokacích kohezní politiky EU Výrazná přidaná hodnota - podpora přeshraniční spolupráce Výrazná přidaná hodnota - podpora přeshraniční spolupráce Případné navýšení finančního objemu cíle 3 by mělo být ve prospěch přeshraniční spolupráce Případné navýšení finančního objemu cíle 3 by mělo být ve prospěch přeshraniční spolupráce podpora makroregionálních strategií v podobě integrace všech politik včetně kohezní na určitém území podpora makroregionálních strategií v podobě integrace všech politik včetně kohezní na určitém území podpora makroregionálních strategií by neměla změnit poměr mezi přeshraniční, nadnárodní a meziregionální spoluprací v rámci cíle 3 podpora makroregionálních strategií by neměla změnit poměr mezi přeshraniční, nadnárodní a meziregionální spoluprací v rámci cíle 3

Územní spolupráce – očekávané priority po r zajištění vybavenosti a dostupnosti dopravního napojení území zajištění vybavenosti a dostupnosti dopravního napojení území podpora inovací v průmyslu a službách s vyšší přidanou hodnotou, tvorba partnerských vazeb mezi podnikateli, výzkumnými středisky a univerzitami podpora inovací v průmyslu a službách s vyšší přidanou hodnotou, tvorba partnerských vazeb mezi podnikateli, výzkumnými středisky a univerzitami integrace území (přeshraniční, meziregionální a nadnárodní spolupráce) integrace území (přeshraniční, meziregionální a nadnárodní spolupráce) dostupnost veřejných služeb a důraz na strategické řízení prostřednictvím integrovaných plánů rozvoje měst dostupnost veřejných služeb a důraz na strategické řízení prostřednictvím integrovaných plánů rozvoje měst

Evropské seskupení pro územní spolupráci (ESÚS) jako platforma teritoriální spolupráce v rámci EU – výhled po r  tlak na uzavírání smluv mezi EK a ESÚS – snaha EK využít ESÚS jako nástroj prosazování lisabonských cílů a nových výzev  plné včlenění ESÚS do systému kohezní politiky - ESÚS jako adresáti prostředků z OP, resp. samostatných OP - ESÚS jako příjemci národního, resp. regionálního kofinancování

ESÚS po r – pokrač.  hlavním motorem ESÚS je Výbor regionů (VR)  VR ale nemá legislativní iniciativu, proto své náměty směřuje EK  EK by měla v roce 2011 předložit revizi nařízení o ESÚS nařízení o ESÚS  revize by měla usnadnit zakládání ESÚS (viz potíže při zakládání ESÚS CZ-PL-SVK), účast partnerů ze třetích zemí a soukromých subjektů

Makroregionální strategie – výzva pro ČR cílem je vytvořit rámec pro spolupráci, která by vedla ke konkrétním odpovědím na současné výzvy (snížení energetické závislosti, ochrana životního prostředí) cílem je vytvořit rámec pro spolupráci, která by vedla ke konkrétním odpovědím na současné výzvy (snížení energetické závislosti, ochrana životního prostředí) již existuje do níž bude zapojena i ČR; mohou vznikat další (Alpská, Středomořská) již existuje Strategie EU pro region Baltského moře, připravuje se Strategie EU pro dunajský region, do níž bude zapojena i ČR; mohou vznikat další (Alpská, Středomořská) ČR vidí jejich budoucnost v podobě koordinačního mechanismu stávajících programů, finančních nástrojů a institucí KP ČR vidí jejich budoucnost v podobě koordinačního mechanismu stávajících programů, finančních nástrojů a institucí KP