Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rosettská deska.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Český egyptologický ústav FF UK
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Zpracovala Mgr. Jindra Chejnová
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Egyptští bohové Najdi si dvojici, která má jiného boha než ty.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
EGYPT KLÁRA KOŘÍNKOVÁ 2010.
UMĚNÍ EGYPTA Stará říše – př. n. l.
Starověký Egypt Náboženství
Obchodní akademie a Střední odborná škola,
UMĚNÍ A VĚDA STAROVĚKÉHO EGYPTA
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
Kultura starého Egypta
Starověký Egypt Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Obrázkové písmo – Egypt Bogdan Nogol
III/2 XV A
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
VÍTEJTE V „MUZEU KNIHY“.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová.
Umění Egypta sochařství, malířství MgA. Lukáš Psík
Silvie Ullmannová Opava
Vznik a poslání písemnictví
IVZ- starověk Mgr. Jana Doleželová.
VY_32_INOVACE_3D.6.12 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Dnes žijeme v samostatném státě a jako úřední jazyk používáme češtinu. Problémy.
STAROVĚKÝ EGYPT Pavel Trtílek, 2010 TAPDV /
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa RUDOLF II. - CÍSAŘ A KRÁL Rudolf II. Rudolf II. byl veliký milovník umění. Známá.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR DIVADLO SEMAFOR – J. SUCHÝ, J. ŠLITR.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa města s ulicí Křižíkova: Brno, Liberec, Benešov, Krásná Lípa, Čelákovice, Jičín,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Průmyslová revoluce se projevila na vzhledu mnoha měst. Vznikla nová města.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY V ymysli k obrázkům věty,
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Šimek a Grossmann – humor a povídky Šimek a Grossmann – humor a povídky.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa V roce 2008 začíná světová finanční a hospodářská krize. SVĚTOVÁ HOSPODÁŘSKÁ.
 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Komenského 589- příspěvková organizace  Autor: Mgr. Ludmila Šimonová  Datum:  Název:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Nezapomenutelná kniha Dášeňka čili život štěněte. KAREL ČAPEK KAREL ČAPEKKAREL.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Vzdělanost, písmo a literatura Písmo  vznik ve 4.tis.př.n.l.  obrázkové – 1 znak = 1 obrázek  hieroglyfy  psalo se na papyrus  asi 700 znaků  rozluštil.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Joseph Heller Joseph Heller služba u letectva účast ve 2. světové válce.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa KAREL IV. - CÍSAŘ A KRÁL Karel IVKarel IV. svojí činností ovlivnil naše dějiny.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_213_Egypt Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Básník Jiří … Básník Jiří …Básník Jiří …Básník Jiří … JEDNOTKA VÝKONU KOMBINÉZA.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa Názvy částí mnoha českých měst (Pardubice,Žďár n. Sázavou, Teplice, Zlín…) EDVARD.
Thomas Alva Edison – geniální vynálezce
Na rubové straně mince dvacetikorunové hodnoty je zobrazen jako rytíř.
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury.
Egyptská arabská republika (ve staré češtině Ejipt)
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Úvod do starověku; Vznik písma
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
VY_32_INOVACE_D6. 11 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
KRONIKA Chtěl bys být kronikářem? Co vše můžeš najít v kronice?
Pomocné vědy historické
Sada : Člověk a jeho společnost VY_32_INOVACE_ 08 Dějepis _6.ročník_10
Dějepis 6. ročník Marek Kryška
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ŠKOLA: Gymnázium Lovosice AUTOR: Mgr. Radmila Vorasická NÁZEV:
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_19_STAROVĚK - EGYPT
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15-13_ Úvod do Starověkého Egypta Číslo projektu:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa STAROVĚKÝ EGYPT Jak se obrázky týkají dějin starověkého Egypta? Pojmenuj, co je na nich.

Elektronické učební materiály - II. stupeň DějepisCo už o tématu znám? Doplň. starověký Egypt faraon pyramidy řeka Nil sfinga papyrus hieroglyfy

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Co si řekneme nového? Co si řekneme nového? Psalo se na papyrus i do kamenného podkladu. Obrázkové písmo – hieroglyfy. Psací látka vznikala z proužků nakrájených ze stonků rákosu – papyru; na proužky položené podélně se lepily proužky příčně. Obě vrstvy se navlhčily a poklepaly paličkou. Vznikly dlouhé pruhy psací látky, které se tlakem slepily a sušily, pak se stáčely do svitků.stáčely do svitků.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Jak byly hieroglyfy rozluštěny? Rosettská deska Rosettská deska je černá žulová stéla o výšce 114 cm a šířce 71 cm, na níž je ve 166 znacích zaznamenán text ve třech shodných verzích: dvou egyptských a jednom řeckém překladu. Konfrontace řeckého překladu s do té doby nečitelným hieroglyfickým textem umožnila rozluštění hieroglyfů. Desku našel 1799 francouzský důstojník dělostřelectva u pevnosti Fort Jullien v rámci Napoleonova tažení do Egypta. Pomocí desky rozluštil archeolog Jean-François Champollion hieroglyfické písmo. Roku 1822 došlo k rozluštění obrázkového písma – hieroglyfů, pomohla náhoda.

Elektronické učební materiály - II. stupeň DějepisVyhledejme další zajímavé informace. Kromě hieroglyfů se v Egyptě používala i jiná písma. Uveď jejich názvy. ( Viz H. Mandelová a kol.: Dějiny pravěku a starověku, s. 48 ) Porovnej tato písma z hlediska stáří a Porovnej tato písma z hlediska stáří a využití. (Viz H. Mandelová a kol.: Dějiny využití. (Viz H. Mandelová a kol.: Dějiny pravěku a starověku, s. 48) pravěku a starověku, s. 48) Jaké písemné památky starověkého Jaké písemné památky starověkého Egypta psané na papyrus nebo tesané Egypta psané na papyrus nebo tesané do kamene se zachovaly? ? (Viz H. Mandelová do kamene se zachovaly? ? (Viz H. Mandelová a kol.: Dějiny pravěku a starověku, s. 48) a kol.: Dějiny pravěku a starověku, s. 48)

Elektronické učební materiály - II. stupeň DějepisProcvičení Vysvětli souvislost každého z pojmů s psanými staroegyptskými památkami. Pracuj ve skupině. svitky rok 1822 obrázkové písmo hieratické písmo porovnání textů Knihy naučenípapyrus démotické písmo stěny hrobek Knihy mrtvých rosettská deska Champollion ?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis I would like to speak English about Egypt. ancient decipher font comparing texts Egyptian archeology pharaoh starověký rozluštit písmo porovnání textů Egypt archeologie faraon Which pharaoh built the largest pyramid? Who deciphered hieroglyphics? What is papyrus? What is the Pyramid? Who was the pharaoh?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Zpětná vazba: pravdivé věty označ P, nepravdivé N. Zpětná vazba: pravdivé věty označ P, nepravdivé N. 1)Nejstarším Egyptským písmem bylo démotické písmo. 2)Hieroglyfy jsou obrázkovým písmem. 3)Hieroglyfy byly rozluštěny v 18. století archeologem Champollionem. 4)Na rosettské desce bychom našli text ve dvou egyptských a jednom řeckém překladu. 5)Psací látka vznikala z proužků nakrájených ze stonků rákosu – papyru. 6)Významnou památkou staré egyptské literatury jsou tzv. Knihy živých. 7)Hieroglyfy byly nejsložitějším staroegyptským písmem.NPPPPNP

Elektronické učební materiály - II. stupeň Dějepis Použité zdroje Použité zdroje publikace MANDELOVÁ, Helena. Dějiny pravěku a starověku. 1. vyd. Liberec: Dialog, obrázky kliparty Microsoft Office Power Point