Náročné životní situace. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Advertisements

VY_32_INOVACE_PSYPS14760ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Zvládání zátěží v krizových situacích
VY_32_INOVACE_VkZ.6.03-Stres-prezentace
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_15.
Konflikty a způsoby jejich řešení
Klinická propedeutika
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Vymezení pojmů, definice
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Zvládnu i náročné životní situace II.
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Zvládnu i náročné životní situace I.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Agrese.
STRES & Zátěžové situace
duševní zdraví, hygiena,…
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Zdeněk Pilka Název šablonyIII/2.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Agrese a agresivita.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
STRES. POJEM STRES anglicky stress = napětí, zátěž, tlak, tíha, namáhání stav nadměrného zatížení či ohrožení reakce organismu na fyzickou nebo psychickou.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Barbora Pekařová, C3A.  bipolární porucha  závažné duševní onemocnění  porucha mozku (vrozené odchylky fungování mozku)  výrazné výkyvy nálad  povznesená.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Funkce sinus (8). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Funkce tangens (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Vyrovnávání se stresem
MOTIVACE.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STRES.
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Konflikt Sociální psychologie.
Transkript prezentace:

Náročné životní situace

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Václava Talábová Předmět:Základy společenských věd

Obsah Náročné životní situace1 Reakce člověka na zátěžovou situaci2 Konflikt3 4 Flustrace5 Stres6 Druhy stresu7 Stresory8 Nejčastější stresory9 Extrémní stresové situace10

Obsah Příznaky stresu11 Zvládání stresu12 Odbourávání stresu13 Odbourávání stresu14 Odbourávání stresu15 Odbourávání stresu16

přiměřeně náročné podmínky člověka motivují k překonání problému většinou člověk z životních náročných situací vychází odolnější, zkušenější, zralejší, jako "vítěz" ale nadměrná zátěž se může projevit u člověka negativně, a pak hovoříme o stresových situacích Náročné životní situace 1

Reakce člověka na zátěžovou situaci agrese - od slovní agrese až k fyzickému napadení slovní agrese - nadávky, výhrůžky, urážky, ale i ironie, zvyšování a zrychlení hlasu, vulgarismy patří sem snaha budit pozornost, být středem pozornosti (nápadnost v oblékání, projevu, chování) dále je to projekce identifikace kompenzace racionalizace cesta úniku - vyhýbání se povinnostem, nepříjemnostem izolace = únik od povinností např. k alkoholu, únik do nemoci (př. před písemkou) popření = zavírání očí před problémem, přehlížení ho XXX vzdorovitost únik k alkoholu, drogám, což je patologická kompenzace ( = nezdravá nemoc) 2

Konflikt (z lat. confligó, conflictum) je srážka či střet dvou nebo několika neslučitelných stanovisek či nesmiřitelných stran, které se nechtějí nebo nemohou dohodnout jde o střet dvou nebo vícerých, do určité míry se vylučujících nebo protichůdných snah, sil, potřeb, zájmů, citů, hodnot nebo tendencí CHARAKTERISTIKA KONFLIKTU konflikt apetence: volba mezi dvěma příjemnými věcmi konflikt averze: rozhodnutí se pro objekt, který je současně přitažlivý a odpudivý, při tomto rozhodování většinou člověk hledá náhradní řešení, nebo si vybere z ambivalence Konflikt 3

vnitřní konflikt volba mezi dvěma či více neslučitelnými cíli staví subjekt před volbu rozhodnutí se pro jednu z tendencí vnější konflikt střetnutí zájmů, postojů, motivů dvou či více osob 4

vzniká, jestliže se zacílenému chování individua postaví do cesty překážka, vzniká situace bariéry, tedy situace frustrace znakem je zmaření nějakého uspokojení nebo vyhlídky na uspokojení DEPRIVACE - protahovaná frustrace, dlouhodobé neuspokojování, vede ke vzniku neurózy až psychózy Flustrace 5

reakce organismu na nadměrnou zátěž je soubor reakcí organismu na vnitřní nebo vnější podněty, narušující normální chod funkcí organismu vyčerpává zásoby adaptační energie Stres 6

Druhy stresu EUSTRES pozitivní zátěž, která v přiměřené míře stimuluje jedince k vyšším anebo lepším výkonům. DISTRES nadměrná zátěž, která může jedince poškodit a vyvolat onemocnění. 7

Obrannou reakci organismu zvanou stres způsobují stresory – škodliviny: fyzikální (teplo, chlad, záření, hluk), toxické (různé jedy), infekční, fyzické (tělesná námaha až vyčerpání), psychické a sociální Stresory 8

Nejčastější stresory smrt manželského partnera 100 rozvod 73 trest vězení 63 zranění nebo nemoc 53 svatba 50 těhotenství 40 sexuální problémy 39 přírůstek v rodině 39 změna finanční situace 38 půjčka nad dolarů 31 vypršení půjčky 30 začátek nebo ukončení školy 26 změna životních podmínek 25 změna osobních zvyklostí 24 potíže s nadřízeným 23 změna pracovní doby 20 změna bydliště 20 změna návyků volného času 19 půjčka pod dolarů 17 změna návyků na spánek 16 dovolená 13 vánoční svátky 12 9

přírodní katastrofy (povodně, požáry, zemětřesení atd.) dopravní nehody fyzické násilí (zneužívání dětí, týrání) sexuální násilí projevy krutosti (úmyslné či náhodné zabití, poranění) přítomnost na místě tragédie ztráta majetku (loupež, krádež) Extrémní stresové situace 10

Příznaky tělesné: – nechutenství,časté trávicí potíže či pálení žáhy, nespavost, neustálá únava, pocení, bolesti hlavy, svalové křeče, impotence či frigidita Příznaky duševní: – podrážděnost vůči lidem, pocit neschopnosti poradit si s problémy, neustálý nebo opakující se strach z nemoci, pocit nezdaru, pocit sebenesnášenlivosti, ztráta zájmu o ostatní lidi, strach z budoucnosti. Onemocnění se stresovou etiologií: – migréna, astma, zánět tlustého střeva, zácpa, revmatická artritida, menstruační potíže, kožní choroby a další Příznaky stresu 11

Zaměření na změnu nebo odstranění vnějších podmínek vyvolávajících stres (instrumentálně orientované zvládnutí) Zaměření na vnitřní změnu, na eliminaci či reinterpretaci negativních emocí (emocionálně orientované zvládnutí) Zaměření na změnu významu pro jedince, na přehodnocení situace (zaměření zvládnutí na přecenění) Zvládání stresu 12

Odbourávání stresu Mluvte o potížíchDělejte si radost 13

Smějte seCvičte 14

Naučte se říkat NEŽijte zdravě 15

Buďte optimističníBuďte tvořivý 16

DVOŘÁK J. A KOLEKTIV.: Odmaturuj ze společenských věd. Praha: Didaktis, podovolenkova-kila-mame-zaruceny-plan.html Použité zdroje