Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Opakování ryby.
Advertisements

RYBY.
Základní škola Kladruby
RYBY.
Obecná charakteristika Stavba těla
Třída RYBY Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě Obratlovci žijící ve sladké i slané vodě. Mají kostěnou kostru a dýchají pomocí žaber. Tělo.
Elektronická učebnice - II
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Třída RYBY. Osnova: Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba.
Prvouka 3.ročník Gabriela Mikulková 2012
Ryby.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Ryby autor: David Hainall.
Anatomie Kapra obecného
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování ryb.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
RYBY Přírodopis 7. ročník.
bichir chrupavčití – bichiři kostěná kostra bez rostra
OBRATLOVCI Ryby a obojživelníci.
R YBY (B IOTOPY ) David Němčický a Petr Polách. B IOTOPY Podle vodního prostředí, ve kterém ryby žijí, je dělíme na: Sladkovodní - žijí ve sladké vodě.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_11.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ryby Šablona:III/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s vnější stavbou těla ryb a mírně.
PŘÍRODOPIS 6. ROČNÍK RYBY
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.13 Anotace: Vzdělávací oblast: Ryby
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
OBRATLOVCI RYBY.
Základní škola Kladruby
TAJENKY.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Ichtyologie Převzato z internetu
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
vytvořila: Lucie Míková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Blanka Kabeláčová Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_23_ Ryby I. – stavba těla Číslo projektu:
Třída: Ryby znaky: ● tělo protáhlé, ze stran zploštělé ● kůže kryta šupinami a slizem ● končetiny = ploutve: – párové – břišní, prsní – nepárové – hřbetní,
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_52_INOVACE_23_ryby TémaŽivočichové.
Strunatci Úvod, Pláštěnci, Bezlebeční vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
RYBY Přírodopis 7. třída.
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Ptáci Obratlovci Vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová Obrázek: Klipart PowerPoint 2007.
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
Obratlovci úvod; Kruhoústí
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
RYBY VY_32_INOVACE_06-55 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Třída: RYBY.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): říjen 2011 Ročník: 4
RYBY (písemka - zástupci)
Zástupci sladkovodních ryb
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Poznávačka ryb.
Ryby. AUTOR: Eliška Jurčicová
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_118_Ryby
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

Charakteristika nejpočetnější skupina – druhů rozvoj od prvohor (390 mil. let) proměnlivá tělesná teplota vodní obratlovci Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

končetiny přeměněny v ploutve – párové – prsní, břišní – nepárové – hřbetní, ocasní, řitní někdy tuková ploutvička Obr. 1: Cejn hřbetní ploutev ocasní ploutev řitní ploutevbřišní ploutev prsní ploutev ploutve vyztuženy kostěnými paprsky tuková ploutvička

tělo kryto slizkou kůží se šupinami DS – žábry kryté skřelemi CS – uzavřená; 1 předsíň a 1 komora NS – střední mozek, mozeček plynový měchýř – nadlehčuje, stabilita, pohyb postranní čára – vnímá proudění, otřesy Obr. 4: Skřele

obr. 2: Anatomie ryby plynový měchýř mozek žábry srdce postranní čára pohlavní žlázy

velké množství kostí podle druhu potravy dělíme ryby na: masožravé (např. štika obecná) všežravé (např. kapr obecný) býložravé (např. amur bílý) Obr. 5: Kostra ryby Obr. 6: Amur bílý

Životní prostředí ryby dělíme na: – sladkovodní - žijí ve sladké vodě – mořské - žijí ve slané vodě (moře a oceány) – tažné: anadromní - žijí ve slané vodě, ale rozmnožují se ve sladké vodě (např. losos) katadromní - žijí naopak ve sladké vodě, ale rozmnožují se ve slané vodě (např. úhoř)

Zajímavost – úhoř říční úhoř říční se líhne v Sargasovém moři 3 roky pluje k břehům Evropy (8 000 km) larva – monté (10 cm) v řekách setrvají několik let (80 cm) zpět do Sargasového moře ke tření Obr. 7: Úhoř říční

Rozmnožování vajíčka – jikry (jikernačky) spermie – mlíčí (mlíčáci) páření – tření malá rybka - plůdek Obr. 8: Mlíčí ryb Obr. 9: Tření

Obr. 3: Pstruh potoční oko žábry kryté skřelemi hřbetní ploutev tuková ploutvička ocasní ploutev řitní ploutev břišní ploutev prsní ploutev postranní čára nozdry Opakování - doplň

Opakování Kde žijí ryby? Kolik známe druhů ryb? Jak dělíme ryby dle životního prostředí? Jak se nazývají vajíčka ryb? Pomocí čeho ryby dýchají? Čím je kryto tělo ryb? Z jakých částí se skládá srdce? K čemu slouží plynový měchýř? ve vodě druhů sladkovodní a mořské jikry pomocí žaber pokožkou se šupinami 1 předsíň a 1 komora nadlehčuje, stabilita, pohyb

Použité zdroje a literatura DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha: Scientia, ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis pro 7. ročník ZŠ: Zoologie a botanika. Praha: SPN, s. Obr. 1: URL Obr. 2: URL Obr. 3: URL Obr. 4: URL Obr. 5: URL Obr. 6: URL Obr. 7: URL Obr. 8: URL Obr. 9: URL