Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím."— Transkript prezentace:

1 Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

2  studenokrevní  ploutve  šupiny  plynový měchýř  hemoglobin  postranní čára  hmatové vousy  skřele  žábra  jikry  mlíčí  plůdek  žloutkový váček  trdliště

3  „studenokrevní“ (s proměnlivou tělní teplotou) = teplota těla závisí na teplotě prostředí  VÝ:  vyskytují se ve všech typech vod  původně sladkovodní  ST:  hydrodynamický tvar těla  tělo členěno na hlavu, trup, ocas a ploutve (hřbetní, ocasní, prsní, břišní, řitní)  ploutve vyztuženy kostěnými paprsky  kostra kostěná, nebo částečně chrupavčitá, svalovina vyztužená kostmi

4  1 – hmatové vousy  2 – skřele  3 – prsní ploutev  4 – břišní ploutev  5 – řitní ploutev  6 – hřbetní ploutev  7 – ocasní ploutev obrázek 1

5  TP:  kůže se slizovými žlázami (sliz – ochrana, snižuje tření)  šupiny  TS:  trávicí soustava trubicovitá, přední část střeva slouží jako žaludek, játra, žlučník (trávicí žlázy)  v ústech nepohyblivý jazyk, u některých zuby  plynový měchýř = vychlípenina jícnu – udržování stability, stoupání a klesání ryby  masožravci a všežravci, výjimečně býložravci obrázek 2

6 Třída: Ryby  „studenokrevní“  VÝ:  všechny typy vod  ST:  hydrodynamické tělo  hlava, trup, ocas, ploutve (hřbetní, ocasní, hrudní, břišní, řitní)  kostra kostěná nebo částečně chrupavčitá  TP:  slizové žlázy v kůži, šupiny (kožní deriváty)  TS:  trubicovitá  nepohyblivý jazyk  plynový měchýř (vychlípenina jícnu) – rovnováha, stoupání, klesání

7  DS:  žábra chráněné kostěnými skřelemi  CS:  uzavřené srdce tvořeno jednou síní a jednou komorou  krevní barvivo hemoglobin, váže kyslík a oxid uhličitý  VS:  párové ledviny, moč se shromažďuje v močovém měchýři  vývod společný s rozmnožovací soustavou  NS:  nervovou soustavu tvoří mozek, mícha, nervy

8  SM:  postranní čára – řada smyslových buněk, vnímání proudění vody a otřesů půdy přenášených vodou  hmat – hlavně hmatové vousy kolem úst, zrak – vidí na krátkou vzdálenost, většina ryb vnímá barvy obrázek 3

9  DS:  žábra, skřele  CS:  srdce – jedna síň, jedna komora  v krvi barvivo hemoglobin  VS:  ledviny, močový měchýř  NS:  mozek, mícha, nervy  SM:  postranní čára – vnímá proudění vody a otřesy  hmat – hmatové vousy, zrak – na krátkou vzdálenost

10  RS:  oddělená pohlaví, ♀ pohlavní buňky = jikry, ♂ pohlavní buňky = mlíčí, oplození vnější  rozmnožování nazýváme tření, vylíhne se plůdek, ten se vyživuje ze žloutkového váčku  místo, kde se ryby třou = trdliště  tahy ryb za rozmnožováním (losos, úhoř…)  péče o potomstvo jen výjimečně (koljuška, tlamovci…) obrázek 4

11  RS:  oddělená pohlaví, ♀ pohlavní buňky = jikry, ♂ pohlavní buňky = mlíčí, oplození vnější  rozmnožování = tření, vylíhne se plůdek, vyživuje se ze žloutkového váčku  trdliště = místo tření ryb  tahy za rozmnožováním (losos, úhoř…)  péče o potomstvo výjimečně

12 obrázek 5

13 Lalokoploutvé ryby  nejstarší skupina ryb  předchůdci ostatních obratlovců  latimérie podivná  1, 2 12 Dvojdyšné ryby  období sucha přečkávají zahrabané do bahna a dýchají plicními vaky místo žábrami  bahník australský  1, 2 12 Paprskoploutvé ryby  všechny ostatní

14 Dělení ryb Lalokoploutvé ryby  nejstarší skupina ryb  latimérie podivná Dvojdyšné ryby  bahník australský Paprskoploutvé ryby  všechny ostatní

15 obrázek 6

16  vodní toky rozdělujeme na čtyři základní typy – pásma  na říčním pásmu závisí například i tvar těla ryb  pásmo pstruhové (horské potoky, říčky)  pásmo lipanové (podhorské potoky, horní toky řek)  pásmo parmové (střední toky řek)  pásmo cejnové (dolní toky řek)

17  kapr obecný  nejběžněji chovaná ryba  1, 2 12  karas obecný  1, 2 12  „zlatá rybka“ – karas zlatýkaras zlatý  cejn velký  1, 2 12  lín obecný  1, 2 12  jelec tloušť  1, 2 12  lipan podhorní  1, 2 12  parma obecná  1, 2 12  plotice obecná  1, 2 12  okoun říční  rozdělená hřbetní ploutev s výraznými paprsky  1, 2 12  candát obecný  1, 2 12  pstruh potoční  tuková ploutvička na hřbetě (znak lososovitých ryb)  1, 2 12

18  štika obecná  dravá, loví tzv. plevelné ryby  1, 2 12  sumec velký  naše největší ryba  dravý, řitní ploutev lemuje celý spodek těla  vyskytuje se u nich albinismus (bílá forma) albinismus  1, 2 12  úhoř říční  sladkovodní, ale rozmnožuje se v moři  larva = montémonté  1, 2 12

19 Sladkovodní ryby  vodní toky rozdělujeme na pásma ( pstruhové, lipanové, parmové, cejnové )  kapr obecný  karas obecný  lín obecný  lipan podhorní  cejn velký  parma obecná  plotice obecná  okoun říční  pstruh potoční  štika obecná  sumec velký  úhoř říční

20 obrázek 7

21  sleď obecný  slaneček, uzenáč, zavináč  1, 2 12  treska obecná  rybí filé  1, 2 12  tuňák obecný  dva druhy masa – tučné bílé a červené s nízkým obsahem tuku  1, 2 12  makrela obecná  udí se a konzervuje  1, 2 12  sardinka obecná  1, 2 12  losos obecný  dospělci žijí v moři, rozmnožují se ve sladkých vodách  1, 2 12

22  perutýn ohnivý  jedovatá dravá ryba  1, 2 12  klaun očkatý  žije v mořské sasance a je imunní proti požahání  1, 2 12

23 Mořské ryby  sleď obecný  treska obecná  tuňák obecný  makrela obecná  losos obecný  perutýn ohnivý  klaun očkatý

24 obrázek 8

25  obvykle sladkovodní, často z tropických oblastí  skalára amazonská  1, 2 12  neonka obecná  1, 2 12  bojovnice pestrá  samci jsou vůči sobě velmi agresivní  1, 2, 3 123  čichavec  1, 2 12

26 Akvarijní ryby  skalára  neonka  bojovnice  čichavec

27 Třída: Ryby  „studenokrevní“  VÝ:  všechny typy vod  ST:  hydrodynamické tělo  hlava, trup, ocas, ploutve (hřbetní, ocasní, hrudní, břišní, řitní)  kostra kostěná nebo částečně chrupavčitá  TP:  slizové žlázy v kůži, šupiny (kožní deriváty)  TS:  trubicovitá  nepohyblivý jazyk  plynový měchýř (vychlípenina jícnu) – rovnováha, stoupání, klesání  DS:  žábra, skřele  CS:  srdce – jedna síň, jedna komora  v krvi barvivo hemoglobin  VS:  ledviny, močový měchýř  NS:  mozek, mícha, nervy  SM:  postranní čára – vnímá proudění vody a otřesy  hmat – hmatové vousy, zrak – na krátkou vzdálenost  RS:  oddělená pohlaví, ♀ pohlavní buňky = jikry, ♂ pohlavní buňky = mlíčí, oplození vnější  rozmnožování = tření, vylíhne se plůdek, vyživuje se ze žloutkového váčku  trdliště = místo tření ryb  tahy za rozmnožováním (losos, úhoř…)  péče o potomstvo výjimečně

28 Dělení ryb Lalokoploutvé ryby  nejstarší skupina ryb  latimérie podivná Dvojdyšné ryby  bahník australský Paprskoploutvé ryby  všechny ostatní Sladkovodní ryby  vodní toky rozdělujeme na pásma ( pstruhové, lipanové, parmové, cejnové )  kapr obecný  karas obecný  lín obecný  lipan podhorní  cejn velký  parma obecná  plotice obecná  okoun říční  pstruh potoční  štika obecná  sumec velký  úhoř říční Mořské ryby  sleď obecný  treska obecná  tuňák obecný  makrela obecná  losos obecný  perutýn ohnivý  klaun očkatý Akvarijní ryby  skalára  neonka  bojovnice  čichavec

29  Co znamená pojem „studenokrevní“ živočichové?  Vyjmenuj všechny typy ploutví u ryb.  K čemu slouží plynový měchýř?  Vysvětli, co je to postranní čára.  Rozmnožování ryb říkáme.................. Samičí pohlavní buňky ryb se jmenují.................. a samčím pohlavním buňkám říkáme................  Naše nejběžněji chovaná ryba se jmenuje.....................................................  Mnoho mořských ryb se loví a konzumuje. Vzpomeneš si alespoň na dvě z nich?

30  Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, et al. Přírodopis 2 : pro 7. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1999. 128 s. ISBN 80-7235-069-2. [2012-15-09]  HANČOVÁ, Hana; VLKOVÁ, Marie. Biologie II. v kostce. 3. vydání. Havlíčkův Brod : Fragment, 1998. 152 s. ISBN 80-7200-972-9. [2012-15-09]  Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2012-15-09] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na http://www.wikimedia.org, nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty. http://www.wikimedia.org  obr. 1 – ploutve http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Common_carp_tagged.pnghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/95/Common_carp_tagged.png  obr. 2 – šupina http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/PSM_V35_D073_Scale_of_minnow.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/PSM_V35_D073_Scale_of_minnow.jpg  obr. 3 – postranní čára http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/Sharks_Lateral_Line.svg/1000px- Sharks_Lateral_Line.svg.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/Sharks_Lateral_Line.svg/1000px- Sharks_Lateral_Line.svg.png  obr. 4 – jikry http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/DiskuslaichaS.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/51/DiskuslaichaS.jpg  obr. 5 – latimerie podivná http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/Latimeria_Chalumnae_-_Coelacanth_- _NHMW.jpg/640px-Latimeria_Chalumnae_-_Coelacanth_-_NHMW.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fa/Latimeria_Chalumnae_-_Coelacanth_- _NHMW.jpg/640px-Latimeria_Chalumnae_-_Coelacanth_-_NHMW.jpg  obr. 6 – sladkovodní ryby http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Ryby_ve_sklen%C3%ADku_v_Lednici.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Ryby_ve_sklen%C3%ADku_v_Lednici.jpg  obr. 7 – mořské ryby http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/ZOO_D%C4%9B%C4%8D%C3%ADn_- _Rajsk%C3%A9_ostrovy_akv%C3%A1rium.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/ZOO_D%C4%9B%C4%8D%C3%ADn_- _Rajsk%C3%A9_ostrovy_akv%C3%A1rium.jpg  obr. 8 – akvarijní ryby http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Dwarf_neon_rainbows.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9d/Dwarf_neon_rainbows.jpg


Stáhnout ppt "Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím."

Podobné prezentace


Reklamy Google