Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastnosti kapalin a plynů
Advertisements

Zpracovala Iva Potáčková
vlastnosti kapalin a plynů I. Hydrostatika
MECHANIKA KAPALIN A PLYNŮ
Mechanika tekutin Kapalin Plynů Tekutost
Mechanika tekutin tekutina = látka, která teče
Digitální učební materiál
8. Hydrostatika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _641 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Tlak v kapalinách a plynech Vztlaková síla Prodění kapalin a plynů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Na těleso ponořené do kapaliny působí tlakové síly
Hydromechanika Archimédův zákon, ponořený objem, ponor 19
Digitální učební materiál
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Vztlaková síla v tekutinách
Plyny.
Mechanické vlastnosti plynů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_HYDROSTATICKY.
Plyny.
Mechanika kapalin a plynů
Hydromechanika.
Autor: Mgr. Barbora Pivodová
Mechanika kapalin a plynů
Tlak.
Účinky gravitační síly Země na kapalinu
VLASTNOSTI KAPALIN A PLYNŮ
Mechanické vlastnosti kapalin
Mechanika II. Tlak vyvolaný tíhovou silou VY_32_INOVACE_11-18.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Archimédův zákon (Učebnice strana 118 – 120)
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _646 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Vztlaková síla působící na těleso v kapalině
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Mechanické vlastnosti kapalin
Vztlaková síla Ing. Jan Havel.
Mechanika tekutin Tekutiny Tekutost – vnitřní tření
PLYNY.
Mechanické vlastnosti plynů
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Tlak v tekutinách Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Tlak v kapalinách. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
T LAKOVÁ SÍLA, TLAK Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Anna Červinková Název prezentace (DUMu): 17. Vlastnosti tekutin, tlak, tlaková síla Název sady: Fyzika pro 1.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 11 Anotace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_FYZIKA
Přípravný kurz Jan Zeman
Název materiálu: VY_52_INOVACE_F7.Vl.08_Tlak_v_kapalinách Datum:
7.ROČNÍK Tlak v kapalinách VY_32_INOVACE_
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Mechanika tekutin Tekutiny – kapaliny a plyny, nemají stálý tvar, tekutost různá – příčinou viskozita (vnitřní tření) Kapaliny – málo stlačitelné – stálý.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_17 Mechanické.
Transkript prezentace:

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Pascalův zákon Autor: VY_32_INOVACE_15_1_8 Mgr. Jan Zach

Pascal ů v zákon VY_32_INOVACE_15_1_8 Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.

- hydrostatika a aerostatika Mechanika kapalin a plynů - hydrodynamika a aerodynamika Připomeňme si vlastnosti kapalin a plynů. -jsou tekuté (snadná vzájemná pohyblivost částic) -nemají stálý tvar (mají tvar nádoby) -označujeme je jako tekutiny Kapalná tělesa – objemová stálost, velmi malá stlačitelnost, v tíhovém poli mají vodorovný povrch. Plynná tělesa – velká vzdálenost molekul => zanedbatelné síly, nemají stálý tvar ani objem, nemají vodorovný povrch, jsou velmi snadno stlačitelná. Vnitřní tření – je příčinou tekutosti. Pro zjednodušení uvažujeme ideální kapalinu (dokonale tekutá, bez vnitřního tření a zcela nestlačitelná) a ideální plyn (dokonale tekutý bez vnitřního tření, ale dokonale stlačitelný).

Tlak v kapalinách a plynech - proč vytéká voda z vodovodu, proč je stěna pneumatiky napjatá? F…velikost tlakové síly (je  na stěnu) S…obsah plochy, na kterou F působí Pa [pascal] = N.m -2 Pomocí jakého přístroje měříme tlak?Manometr.

Tlak v kapalinách vyvolaný vnější silou Působíme-li na horní podstavu pevného tělesa silou F  přenáší se ve stejném směru na dolní podstavu. Jak je to u kapalin? U kapalin se síla přenáší do všech směrů (viz. experiment), vždy kolmo na určitou plochu kapalného tělesa. Tlak vyvolaný vnější silou, která působí na kapalné těleso v uzavřené nádobě, je ve všech místech kapaliny stejný. – platí i pro plyny Pascalův zákon Velikosti sil působících na písty jsou ve stejném poměru, jako obsahy jejich průřezů. hydraulické zařízení

Tlak v kapalinách vyvolaný tíhovou silou Na všechny částice působí tíhová síla. - výsledkem je hydrostatická tlaková síla F h m = - závisí na hustotě kapaliny, na obsahu dna a hloubce pod volným povrchem kapaliny . V V =S. h F h = . S. h. g Hydrostatické paradoxon- hydrostatický tlak nezávisí na tvaru nádoby Ověřte experimentem, že hydrostatický tlak u dna nádob je stejný – ISES.

Tlak vzduchu vyvolaný tíhovou silou -působením tíhové síly jsou všechny částice atmosféry přitahovány k povrchu Země – Atmosférická tlaková síla - působí na všechna tělesa i na celý povrch Proč voda nevyteče? Vysvětlete tento experiment. Sklenici plnou vody přiklopíme listem papíru a otočíme. Ano správně, může za to atmosférický tlak- způsobuje vznik tlakové síly. Jak se mění velikost atmosférického tlaku s výškou? Klesá s výškou přibližně o 1,3 kPa na 100 m. Protože  vzduchu není všude stejná – nelze snadno spočítat.

Měření Torricelliho pokus 1 m dlouhá skleněná trubice se rtutí.Proč rtuť? Má asi 13x větší hustotu než voda. (je tedy těžší) Hladina rtuti se ustálí ve výšce cca 76 cm. Nad rtutí je vakuum. Rtuť udržuje atmosférická tlaková síla působící na volný povrch rtuti. p a je v rovnováze s hydrostatickým tlakem p h rtuťového sloupce. Určete naměřenou hodnotu atmosférického tlaku pro  =13, kg.m -3, h=0,75 m, g=9,81m.s -2. p a =1013,25 hPa Tuto hodnotu zaokrouhlujeme na p a =10 5 Pa.

Pokuste se odpovědět na následující otázky 1.Jak velikou silou působí na tělesa atmosféra? Vysvětli tento experiment (VY_32_INOVACE_17_1_8).VY_32_INOVACE_17_1_8 2.Co se stane s pouťovým balónkem naplněným heliem ve velké výšce, když vám uletí? Vysvětli tento experiment (VY_32_INOVACE_18_1_8).VY_32_INOVACE_18_1_8

Vztlaková síla v kapalinách a plynech Vztlaková síla- působí na těleso ponořené v kapalině (i v plynu) - nadlehčuje => má opačný směr než F G - na těleso působí výslednice sil F=F 2 -F 1 - směřuje proti F G F VZ = F Těleso je zcela ponořeno v kapalině s hustotou . Síly F 0 a F 0 ´ se navzájem ruší. Na horní podstavu působí tlaková síla F 1 = .S.h 1.g Na dolní podstavu působí tlaková síla F 2 = .S.h 2.g F VZ =F 2 – F 1 =  Sh 2 g-  Sh 1 g =  Sg(h 2 -h 1 ) =  Shg =VgVg

Archimédův zákon Těleso ponořené do kapaliny je nadlehčováno hydrostatickou vztlakovou silou, jejíž velikost se rovná tíze kapaliny stejného objemu, jako je objem ponořené části tělesa.  …hustota kapaliny  t …hustota tělesa V´...objem ponořené části tělesa Je-li  t >  => F G =  t VgF VZ =  V´g  t <   t =  => F VZ FGFG FGFG FGFG > < = těleso klesá ke dnu těleso se v kapalině volně vznáší těleso stoupá k hladině kapaliny

Téma sady: Mechanika I. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Mechanika kapalin a plynů Anotace: Jedná se o prezentaci, ve které objasníme pascalův zákon a jeho uplatnění v praxi, vysvětlíme vznik hydrostatického a atmosférického tlaku. Materiál vysvětluje základní pojmy a vztahy a vytváří prostor pro samostatné zamyšlení žáků nad tématem. Hlavním zdrojem informací je učebnice: FYZIKA pro gymnázia – Mechanika, RNDr. Milan Bednařík, CSc., doc. RNDr. Miroslava Šiková, CSc., ing. Petr Bujok Autor:Mgr. Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Pascalův zákon Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák dokáže vysvětlit pascalův zákon a jeho využití, ví, jak vzniká atmosférický a hydrostatický tlak a dokáže určit, na čem závisí jejich velikosti a jak. Speciální vzděl. potřeby: souprava ISES - tlak Klíčová slova: pascalův zákon, hydrostatický tlak, hydrostatické paradoxon, hydrostatický tlak, atmosférický tlak, Torricelliho pokus Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Vztahy mezi veličinami se žáci nejprve pokusí odvodit sami v průběhu prezentace, teprve pak je vztah zobrazen. Prezentace zahrnuje hypertextový odkaz na video popisující účinek atmosférického tlaku pro případ, že není k dispozici potřebné vybavení k názorné ukázce.