Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona:III/2Sada:VY_32_INOVACE_843 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:9.A Počet žáků celkem:23Z toho dívek:13
Halogenidy Předmět:Přírodopis Ročník:devátý Klíčová slova: Halogenidy, halovce, fluorit, kazivec, sylvín, carnallit, halit, solanka, hygroskopie, Wieliczka. Anotace: Seznámení se základními zástupci halogenidů a jejich praktickým využitím. Jméno autora (vč. titulu):Dr. Jiří Klein
Halogenidy Halogenidy – halovce sloučeniny halových prvků slaná nebo hořká chuť dobře rozpustné ve vodě vodné roztoky vedou dobře elektrický proud nekovový vzhled dobrá štěpnost vysoká teplota tání jsou rozpuštěné v mořské vodě – po vyschnutí tvoří solná ložiska HALOGENIDY HALIT SYLVÍN FLUORIT CARNALLIT
Halogenidy Halit – NaCl – sůl kamenná tvoří agregáty, krychlové krystaly nebo je celistvá vznik – vysrážením z mořské vody – ze sopečných plynů – vysolením v aridních oblastech využití – potravinářství – solení, konzervace – výroba sodíku, chloru, kyseliny chlorovodíkové – při výrobě mýdla, barev – papírenství,sklářství Obr.1 Obr.2
Halogenidy Získávání soli těžba v dolech – komory m vysoké louhováním – vrtem se zavede do ložiska voda, vznikne solanka – 31%soli, po odpaření se získá sůl, dutiny po těžbě – zásobníky zemního plynu odpařováním mořské vody- ta obsahuje asi 3,5%soli, získává se tak 80%halit, který se zbavuje příměsí Solné doly Wieliczka Obr.3 Obr.4
Halogenidy Sylvín – KCl vzniká vysrážením v solných jezerech nebo ze sopečných plynů je hygroskopický – pohlcuje vzdušnou vlhkost zdroj draslíku pro chemický průmysl Obr.5 Obr.6
Halogenidy Carnallit – KMgCl 3.6H2O červený – namodralý nerost je silně hygroskopický ve svrchních částech solných ložisek zdroj draslíku na výrobu umělých hnojiv a jako ruda Mg využití: v chemickém průmyslu, při výrobě mýdla, skla, textilu, barev,léků, výbušnin... Obr.7 Růžový karnalit Obr.8
Halogenidy Fluorit – kazivec – CaF 2 bezbarvý – fialový dobrá štěpnost nevede elektrický proud zdroj fluoru využití – sklářství, hutnictví, keramika, čiré krystaly v optice, k výrobě kyseliny fluorovodíkové Obr.9 Obr.10
Halogenidy Kontrolní otázky. 20b 1)Jaké znáš hygroskopické minerály a co to znamená? 5b 2)Které nerosty patří mezi halogenidy? 4b 3)Jakými způsoby se získává sůl? 3b 4)Vyjmenuj základní vlastnosti halogenidů. 7b 5)Co je to solanka? 1b
Halogenidy Odpovědi na kontrolní otázky. 1)Sylvín a karnalit, pohlcují vzdušnou vlhkost. 2)Halit, sylvín, carnallit, fluorit. 3)Odpařováním mořské vody louhováním těžbou v dolech. 4)Slaná nebo hořká chuť, dobrá rozpustnost ve vodě, vodné roztoky vedou elektrický proud, jsou stěpné, nekovový vzhled, vysoká teplota tání. 5)Voda s vysokou koncentrací solí.
Halogenidy Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků se základními zástupci halogenidů a jejich praktickým využitím. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.
Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. em_min/carnallit.php em_min/carnallit.php Dostupný z WWW: [ ].
Zdroje a citace Obr.1: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.2: Dostupný z WWW: [ ]. Selpologne.jpg Selpologne.jpg Obr.3: Dostupný z WWW: [ ]. Wieliczka-daVinci.jpg Wieliczka-daVinci.jpg Obr.4: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.5: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.6: Dostupný z WWW: [ ]. Sylvin_(aka).jpg Sylvin_(aka).jpg Obr.7: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.8: Dostupný z WWW: [ ]. ed8InijDHbM864pZqtvaQIQ8un1Q ed8InijDHbM864pZqtvaQIQ8un1Q Obr.9: Dostupný z WWW: [ ]. FluoriteValzergueFillonjaune.jpg FluoriteValzergueFillonjaune.jpg Obr.10: Dostupný z WWW: [ ]. C2CAcNkDXRHpq2xLUBOLs C2CAcNkDXRHpq2xLUBOLs