Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.2387 Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mineralogický systém Halogenidy (halovce)
Advertisements

Alkalické kovy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník Základní škola Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1801_Přehled_nerostů_I._ prvky_halogenidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Halogenidy, sulfidy Mineralogie vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_16_Bezkyslíkaté kyseliny Autor Melicharová Jana.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
Skupiny nerostů: 2. Halogenidy 3. Sulfidy Přírodopis 9. třída.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: NEŽIVÁ PŘÍRODA
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HALOGENIDY.
Kyslíkaté kyseliny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
VY_52_INOVACE_08 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová  
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Přírodní zdroje na Zemi
Fyzika – Elektrolýza.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Autor: Stejskalová Hana
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_199 Tomáš Nový osmý Kraje ČR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Autor: Stejskalová Hana
VY_52_INOVACE_16 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová Využití.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Název projektu: Moderní škola
Mineralogický systém II. Halogenidy
17 skupina.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Základní chemické veličiny
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk Šablona:III/2Sada:VY_32_INOVACE_843 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:9.A Počet žáků celkem:23Z toho dívek:13

Halogenidy Předmět:Přírodopis Ročník:devátý Klíčová slova: Halogenidy, halovce, fluorit, kazivec, sylvín, carnallit, halit, solanka, hygroskopie, Wieliczka. Anotace: Seznámení se základními zástupci halogenidů a jejich praktickým využitím. Jméno autora (vč. titulu):Dr. Jiří Klein

Halogenidy Halogenidy – halovce sloučeniny halových prvků slaná nebo hořká chuť dobře rozpustné ve vodě vodné roztoky vedou dobře elektrický proud nekovový vzhled dobrá štěpnost vysoká teplota tání jsou rozpuštěné v mořské vodě – po vyschnutí tvoří solná ložiska HALOGENIDY HALIT SYLVÍN FLUORIT CARNALLIT

Halogenidy Halit – NaCl – sůl kamenná tvoří agregáty, krychlové krystaly nebo je celistvá vznik – vysrážením z mořské vody – ze sopečných plynů – vysolením v aridních oblastech využití – potravinářství – solení, konzervace – výroba sodíku, chloru, kyseliny chlorovodíkové – při výrobě mýdla, barev – papírenství,sklářství Obr.1 Obr.2

Halogenidy Získávání soli těžba v dolech – komory m vysoké louhováním – vrtem se zavede do ložiska voda, vznikne solanka – 31%soli, po odpaření se získá sůl, dutiny po těžbě – zásobníky zemního plynu odpařováním mořské vody- ta obsahuje asi 3,5%soli, získává se tak 80%halit, který se zbavuje příměsí Solné doly Wieliczka Obr.3 Obr.4

Halogenidy Sylvín – KCl vzniká vysrážením v solných jezerech nebo ze sopečných plynů je hygroskopický – pohlcuje vzdušnou vlhkost zdroj draslíku pro chemický průmysl Obr.5 Obr.6

Halogenidy Carnallit – KMgCl 3.6H2O červený – namodralý nerost je silně hygroskopický ve svrchních částech solných ložisek zdroj draslíku na výrobu umělých hnojiv a jako ruda Mg využití: v chemickém průmyslu, při výrobě mýdla, skla, textilu, barev,léků, výbušnin... Obr.7 Růžový karnalit Obr.8

Halogenidy Fluorit – kazivec – CaF 2 bezbarvý – fialový dobrá štěpnost nevede elektrický proud zdroj fluoru využití – sklářství, hutnictví, keramika, čiré krystaly v optice, k výrobě kyseliny fluorovodíkové Obr.9 Obr.10

Halogenidy Kontrolní otázky. 20b 1)Jaké znáš hygroskopické minerály a co to znamená? 5b 2)Které nerosty patří mezi halogenidy? 4b 3)Jakými způsoby se získává sůl? 3b 4)Vyjmenuj základní vlastnosti halogenidů. 7b 5)Co je to solanka? 1b

Halogenidy Odpovědi na kontrolní otázky. 1)Sylvín a karnalit, pohlcují vzdušnou vlhkost. 2)Halit, sylvín, carnallit, fluorit. 3)Odpařováním mořské vody louhováním těžbou v dolech. 4)Slaná nebo hořká chuť, dobrá rozpustnost ve vodě, vodné roztoky vedou elektrický proud, jsou stěpné, nekovový vzhled, vysoká teplota tání. 5)Voda s vysokou koncentrací solí.

Halogenidy Metodický pokyn Prezentace slouží jako výukový materiál pro seznámení žáků se základními zástupci halogenidů a jejich praktickým využitím. Zároveň může sloužit jako forma zápisu látky, která je přehledná i pro žáky s různými formami poruch učení.

Zdroje a citace Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. Dostupný z WWW: [ ]. em_min/carnallit.php em_min/carnallit.php Dostupný z WWW: [ ].

Zdroje a citace Obr.1: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.2: Dostupný z WWW: [ ]. Selpologne.jpg Selpologne.jpg Obr.3: Dostupný z WWW: [ ]. Wieliczka-daVinci.jpg Wieliczka-daVinci.jpg Obr.4: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.5: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.6: Dostupný z WWW: [ ]. Sylvin_(aka).jpg Sylvin_(aka).jpg Obr.7: Dostupný z WWW: [ ]. Obr.8: Dostupný z WWW: [ ]. ed8InijDHbM864pZqtvaQIQ8un1Q ed8InijDHbM864pZqtvaQIQ8un1Q Obr.9: Dostupný z WWW: [ ]. FluoriteValzergueFillonjaune.jpg FluoriteValzergueFillonjaune.jpg Obr.10: Dostupný z WWW: [ ]. C2CAcNkDXRHpq2xLUBOLs C2CAcNkDXRHpq2xLUBOLs