NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_3C_19_ Hudební romantismus TÉMA SADY : Hudební nauka ROČNÍK : tercie, kvarta DATUM VZNIKU : duben 2014 AUTOR : Mgr. Jarmila Brejchová
anotace Materiál seznamuje žáky s vývojem hudby v období romantismu Uvádí znaky romantismu,nejvýznamnější skladatele, žáci mají možnost poslechnout si ukázky z jejich tvorby dostupné na YouTube Je určen pro interaktivní tabuli, mezi snímky se lze pohybovat pomocí hypertextových odkazů a tlačítek akcí Lze jej využít pro výklad i opakování, poslouží i pro zápisky žáků Primárně je určen pro tercii víceletého studia, ale dá se využít i v dalších ročnících nižšího gymnázia a v sextě či ve 2. ročníku čtyřletého studia Součástí jsou úkoly pro žáky
Romantismus Umění romantismu se rozvíjelo v době po Velké francouzské revoluci (1789) Důraz byl kladen na individualitu jedince, jeho zájmy a prožitky Nenaplnění ideálů revoluce přineslo rozčarování, umělci utíkali do světa snů a fantazie, oslavovali minulost, obdivovali přírodu Umělec se stává svobodným, nezávislým tvůrcem
Hudební romantismus Důležitou roli hraje cit, fantazie Tvoří se velkolepá hudební dramata Vzniká programní hudba Skladatele inspiruje národní lidová hudba a tradice Rozvíjí se symfonická tvorba, symfonie i symfonické básně, orchestr čítá hudebníků Opera klade důraz na děj, přináší filozofické i politické myšlenky Nabucco - Hebrew Slaves Chorus - YouTube
Raný romantismus Vrcholný romantismus (novoromantismus) Pozdní romantismus
Raný romantismus Franz Schubert ( ) Franz Schubert Carl Maria von Weber Felix Mendelssohn-Bartholdy Robert Schuman Fryderyk Chopin ( ) Fryderyk Chopin Lang Lang - Chopin Minute Waltz Op. 64 No. 1 - YouTube
Franz Schubert je autorem mnoha písní.Můžete nějakou uvést? Schubert - Pstruh - YouTube Schubert - Pstruh - YouTube Fryderyk Chopin byl polský skladatel, který žil od svých 20 let v cizině. Víte, kde? Mohl vidět tento symbol? Ne, zemřel roku
Vrcholný romantismus (novoromantismus) Hector Berlioz ( ) Hector Berlioz Ferenc Liszt ( ) Ferenc Liszt Richard Wagner ( ) Richard Wagner Petr Iljič Čajkovskij ( ) Petr Iljič Čajkovskij Bedřich Smetana Antonín Dvořák
Richard Wagner se zasloužil o reformu opery, usiloval o vytvoření souborného uměleckého díla, kde jsou všechny složky vyrovnané (děj, hudba, výtvarná scéna…), užíval příznačné motivy (leitmotivy) Wagner- Tristan und Isolde Act 3 "Liebestod" – YouTube Wagner- Tristan und Isolde Act 3 "Liebestod" – YouTube Víš, ve kterém městě stojí tato opera? V Drážďanech 1
Hector Berlioz je tvůrcem programní symfonie, používal při komponování „utkvělou myšlenku“ (idée fixe), jež procházela všemi částmi symfonie, charakterizovala hrdinu… Berlioz: "Symphonie Fantastique" - 5th Mvt. - Leonard Bernstein - YouTube Berlioz: "Symphonie Fantastique" - 5th Mvt. - Leonard Bernstein - YouTube
Ferenc (Franz) Liszt, maďarský skladatel a klavírní virtuos a především tvůrce symfonické básně (Co slyšíme na horách, Orfeus, Hamlet…), ve které navázal na programní symfonie H. Berlioze Jeho učitelem byl v Paříži i A. Rejcha Petr Iljič Čajkovskij spojil prvky ruské národní hudby s evropským novoromantismem Jeho dílo je mnohostranné, od symfonií přes dramatická díla až po balety Tchaikovsky's Piano Concerto No.1 - YouTube Tchaikovsky's Piano Concerto No.1 - YouTube
Pozdní romantismus Gustav Mahler Richard Strauss Mahler -- Symphony No. 2 ‚Vzkříšení' – YouTube Mahler -- Symphony No. 2 ‚Vzkříšení' – YouTube
Otázky Víš, kdo je autorem opery Nabucco, z níž jsme v úvodu vyslechli ukázku? a) italský romantik Giuseppe Verdi b) italský romantik Gioacchino Rossini c) francouzský romantik Jacques Offenbach
Kdo byl tvůrcem symfonické básně? a) Hector Berlioz b) Ferenc Liszt c) Richard Wagner
Kdo byl tvůrcem programní symfonie? a) Hector Berlioz b) Ferenc Liszt c) Richard Wagner
Richard Wagner používal ve svých operách a) leitmotiv (příznačný motiv) b) idée fixe (utkvělou myšlenku)
Ferenc Liszt byl žákem a) Antonína Dvořáka b) Richarda Wagnera c) Antonína Rejchy
Použitá literatura a zdroje: CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN, 2002, ISBN CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 2 pro gymnázia. Praha: SPN, 2003, ISBN Citace obrázků: 1 CARL TÄUBERT [PUBLIC DOMAIN], PROSTŘEDNICTVÍM WIKIMEDIA COMMONS. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření této prezentace: Klipart obrázky jsou součástí galerie Microsoft Office volně dostupné na adrese