CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ února 2014
C ANISTERAPIE ANEB TERAPIE ZA POMOCI PSŮ Léčebný kontakt psa a člověka Metoda pozitivního psychosociálního a fyziorehabilitačního působení na potřebné osoby, prostřednictvím speciálně vedeného a cvičeného psa nebo feny Účinné rozptýlení pro lidi trpící psychickými poruchami, depresemi nebo pro ty, kteří se cítí opuštěně Ústavy pro mentálně a fyzicky postižené – součást rehabilitace 2 formy- individuální nebo kolektivní
Canisasistent – proškolený laik - první stupeň (základní minimum); může činnost provozovat jen s lidmi, jejichž chování je normální a předvídatelné Canisasistent – profesionál – odborníci (vzdělaní v sociálních, zdravotnických nebo pedagogických oborech), kteří chtějí zařadit činnost do své praxe; mají znalosti diagnózy nebo anamnézy K VALIFIKACE V CANISTERAPII
Canisterapeut - lidé, kteří splnili všechny podmínky stupně canisasistent a mají dlouhodobou praxi Mentor - canisasistent nebo canisterapeut s dlouhodobou praxí, který je ochoten zaučovat nováčky; předává své bohaté zkušenosti K VALIFIKACE V CANISTERAPII
Vliv na psychologickou stránku člověka Dvojí vliv- psychosociální nebo fyziorehabilitační Možná aktivace myšlení, paměti, komunikace, učení se (mluvenou řeč, neverbální projevy atd.), motoriku, má velký vliv na psychiku, přispívá k duševní rovnováze a motivaci L ÉČEBNÉ ÚČINKY
Využití pro tělesně postižené, mentálně postižené, rehabilitaci a jinak nemocné U autistů působením může pes plnit roli prostředníka mezi jejich světem a okolím Klienti mohou být také lidé zdraví, kteří se například ocitli v nepříznivé životní situaci (canisterapie se zde využívá především k odbourání stresu) L ÉČEBNÉ ÚČINKY
Zaměření na rozvoj citových schopností -> hlazení, mazlení, komunikace se psem Zaměření na rozvoj rozumových schopností -> cílená hra, rozšiřování slovní zásoby Zaměření na rozvoj pohybových schopností -> jemná a hrubá motorika, hlazení míčků Zaměření na relaxaci -> vliv na psychiku a duševní rovnováhu klienta Z AMĚŘENÍ PRÁCE PŘI CANISTERAPII
P OLOHOVÁNÍ Nejznámější canisterapeutická metoda Když se postižený klient nemůže hýbat, hýbe s ním terapeut Slouží k zabránění vzniku proleženin, blokaci Procvičení svalů
P OLOHOVÁNÍ Pes v polohování nahrazuje polštáře, díky své teplotě působí na klienta příjemně, jeho dýchání většinou zklidní i dech postiženého Největší výsledky jsou vidět u lidí trpících svalovými křečemi nebo třesem Dvě techniky- relaxační a rehabilitační – v obou technikách jsou k psovi přikládány (pokud možno) odhalené části klientova těla, aby si je uvědomil
PRAMENY Canisterapie.cz [online]. [cit ]. Dostupné z: JAMBOROVÁ, Hana. Alternativní metody speciální pedagogiky: hiporehabilitace a canisterapie. Brno, Diplomová práce. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity - katedra psychologie.