Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceKluzná ložiska, lineární vedení – význam, druhy a použití, mazání Klíčová slovaložiska, lineární vedení, axiální, radiální, hydrostatická, hydrodynamická, pouzdro PředmětStrojnictví OborStrojní mechanik Autor, spoluautorKřížová JazykČeština Druh učebního materiálu Prezentace Potřebné pomůckyPC, Dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník, žáci 16 – 17 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana Kluzná ložiska 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_21_406
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje LOŽISKA - strojní součásti umožňující otáčivý pohyb hřídelů – hřídelových čepů - přenášejí zatížení hřídele na ostatní části stroje - ve styčné ploše vzniká tření obr.1 LINEÁRNÍ VEDENÍ – strojní části umožňující posuvný přímočarý pohyb obr.2 LOŽISKA A LINEÁRNÍ VEDENÍ
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Hřídelový čep je v přímém styku s materiálem ložiska Části kluzného ložiska - vnitřní - dělená pánev, pouzdro - vnější - ložiskové těleso obr.3 KLUZNÁ LOŽISKA pouzdro ložiskové těleso
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rozdělení podle: a)zatížení obr.4
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje b) konstrukce - celistvá - dělená obr.5
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje c) podstaty funkce hydrodynamická – tření mezi hřídelovým čepem a pouzdrem kapalinné – souvislý olejový film polosuché - při rozběhu suché - nebezpečí zadření
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje - olejový film se vytváří v důsledku otáčení zatíženého hřídelového čepu. - při zatížení se čep posune ve směru působící síly, proti ní působí hydrodynamický tlak maziva Fz = Fh Fh je tím větší, čím je větší kluzná rychlost Fz – zatěžující síla Fh – hydrodynamická síla obr.6
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje hydrostatická - kapalinné tření vzniká nezávisle na kluzné rychlosti - vnější zdroj tlaku – zubové čerpadlo + nulové opotřebení tichý chod častý rozběh a doběh - pořizovací náklady poruchovost
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje obr.7,8 při konstrukci se dbá na - vysokou únosnost - tuhost - tlumení použití - turbínové stroje (tlumící schopnost) - vysokorychlostní obráběcí stroje (n = ot./min.) - astronomické přístroje ( min. rozběhový odpor)
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje kluzná ložiska trubková - nedělená, konstrukčně nejjednodušší - pro malé kluzné rychlosti a malé zatížení segmentová - kluzná plocha je tvořena segmenty - používají se při vysokých otáčkách - klidný chod obr.9
11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje kloubová – naklápění pánve samomazná - prášková metalurgie - spékaný bronz obr.10 bimetalická – CuPb, AlSn obr.12 obr.11
12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje bezúdržbová - s grafitovými hnízdy, iglidur - vysoké tlumení vibrací - odolnost proti korozi obr.13 nízkoúdržbová obr.14
13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje kombinovaná – nesouosost, průhyb hřídele další speciální ložisko ze svinutých vláken obr.15 obr.16
14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Mazání ložisek Mazivo snižuje tření a odvádí teplo z ložiska. Mazací soustavy dopravují mazivo do ložiska a dělíme je : 1- krátkodobé, dlouhodobé 2 - s kapalným nebo plastickým mazivem 3 - mazání jednotlivých míst, centrální 4 - beztlakové, tlakové 5 - nepravidelné – maznice, oběhové aerodynamická, aerostatická – mazání plyny nebo stlačeným vzduchem magnetická - umožní přesné uložení hřídelů - přívod maziva - tlumí rázy a vibrace - možnost zadření
15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje LINEÁRNÍ KLUZNÉ VEDENÍ podstata – při posuvném přímočarém pohybu jedné části vůči druhé vzniká v kluzné ploše tření - kluzná rychlost je malá, kapalinné tření lze zajistit pouze hydrostatickým mazáním obr profilová kolejnice – AL Mg Si 0,5 2 - kluzné elementy 3 - nastavení kluzných elementů 4 - ocelové součásti – nerez, pozink 5 – koncová plastová deska
16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje přednosti - samomaznost, bezúdržbovost, tichý chod - korozivzdornost, chemická odolnost, odolnost proti znečištění - tlumení vibrací a rázů - statická únosnost, rychlosti a zrychlení použití - balící stroje - obráběcí stroje - pneumatické dveře výměníků nástrojů obr. 18
17 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky k opakování Co jsou ložiska, k čemu slouží? Z jakých částí je složeno kluzné ložisko? Jaké druhy ložisek znáte? Jaký je rozdíl mezi hydrodynamickým a hydrostatickým ložiskem? Jaké způsoby mazání se u kluzných ložisek používají? Co je lineární kluzné vedení, k čemu se používá?
18 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje AUTOR NEUVEDEN. googel.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. googel.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. googel.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. googel.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
19 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje AUTOR NEUVEDEN, Autor Neuveden. google [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MMPrůmyslové spektrum,listopad 2006, č. 11 ING. FRANTIŠEK STÁREK. Speciální kombinovaná valivá ložiska [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MMPrůmyslové spektrum, listopad 2002, č. 11 ING. PAVEL MARÁK; DOC. DR. ING. RADEK KNOFLÍČEK. Poznatky v oblasti hydrostatických ložisek [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: