PhDr. Jitka Jirsáková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zásady první pomoci při zasažení el.proudem
Advertisements

ČLOVĚK A PŘÍRODA Přírodopis
Role Městské policie v prevenci úrazů v Chrudimi
ÚVOD DO PRVNÍ POMOCI Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Odborný seminář Národní sítě Zdravých měst
První pomoc Úrazy ve škole.
Další nebezpečné úrazy
Jednotný postup při poskytování první pomoci
ÚRAZY V DĚTSTVÍ.
Nedostatky v BOZ a BOZP ve školách a školských zařízeních Zjištěné při kontrole na místě.
Vnější (tepenné, žilní, vlásečnicové), vnitřní, z přirozených otvorů
Veronika Hejzlarová, DiS.
První pomoc při poranění elektrickým proudem
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.13 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění chemickými látkami Typ: DUM - výkladový Předmět:
První pomoc při akutních stavech MUDr.Eva Svobodová.
ÚRAZY TEPLEM A CHLADEM Mgr. Jana Volemanová.
Zdravověda.
Ztráta funkce distribuce kyslíku a živin ke tkáním.
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.14 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Poranění zvířaty Typ: DUM - výkladový Předmět: TVZ Ročník:
Úvod do první pomoci. Právní odpovědnost 40/2009 Sb. - trestní zákoník § 150 Neposkytnutí pomoci (1)Kdo osobě, která je v nebezpečí smrti nebo jeví známky.
Laická první pomoc.
Tepelná poranění Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_190_Biologiečlověka_Prvnípomocpřitepelnýchporaněních Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín,
Otřes mozku, úrazy lebky, ...
1. pomoc.
alimentární otravy, uštknutí
KPCR Kardiopulmocerebrální resuscitace
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.2 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka První pomoc při poruchách dýchání DUM – výkladový Předmět:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Vybavení lékárničky Co by mělo být v každé lékárničce?
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
PRAVIDLA O BEZPEČNOSTI, OCHRANĚ ZDRAVÍ A OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ PŘI PRÁCI S VYBRANÝMI NEBEZPEČNÝMI CHEMICKÝMI LÁTKAMI A PŘÍPRAVKY § 44 a) odst. 10.
První pomoc při šoku Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_189_Biologiečlověka_Prvnípomocpřišoku Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Školení první pomoci
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
BEZVĚDOMÍ Definice Neschopnost postiženého jakýmkoli způsobem reagovat na vnější i vnitřní podněty.
Onemocnění, poruchy a poškození oběhové soustavy
1 Pracovní úrazy Pracovní úrazy : Zaměstnavatel je povinen vést příslušnou evidenci pracovních úrazů v souladu s nařízením vlády č. 201/2010.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
8. První pomoc -TEPELNÁ PORANĚNÍ Mgr
TEPELNÁ PORANĚNÍ Prezentaci Bc. Zuchové a Mgr. Novotné Ph. D
Domácí Školní Autolékárničky
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky ELII -1.1 ZÁSADY BEZPEČNOSTI.
KRVÁCENÍ Patří mezi stavy ohrožující život. Náhlá ztráta 2l krve při silném krvácení může vyvolat šok, který ohrožuje život.
Kurz první pomoci Marcela Balatková (studentka 1.LF UK)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo15 Označení materiálu evo15_popaleniny.pptx Název školy Gymnázium Kladno.
OTRAVY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Roční souhrnná zpráva o výsledcích kontrolních akcí provedených inspekcí práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
První pomoc nejen při úrazech v TV VY_32_INOVACE_03_36.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá Autor: Mgr. Vilkusová Anna Název: VY_32_INOVACE_16_První pomoc Číslo a název klíčové aktivity: III/2.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
PRVNÍ POMOC VY_32_INOVACE_2C_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Sada 3 Práce v domácnosti Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové.
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ I MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST DRUHY MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ VŠEOBECNÉ ZÁSADY CHOVÁNÍ LINKY TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví 6. ročník III
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Obor: Elektrikář Ročník: 2. Vypracoval: Bc. Svatopluk Bradáč
Tento projekt je spolufinancován z
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
LÉKÁRNIČKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Čísla integrovaného systému
Bezpečnost ve škole a školském zařízení
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
KURZ PRVNÍ POMOCI ZŠ Eden.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Drobné úrazy a první pomoc
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PhDr. Jitka Jirsáková, Ph.D.

Úrazy jsou největším nepřítelem dětí! úrazy v ČR = cca mrtvých dětí ročně Úraz není náhoda! každému úrazu předchází konkrétní nebezpečná situace Stačí tak málo, aby se úraz nestal! vytvořit bezpečné prostředí a naučit dítě chovat se bezpečně Úrazům lze úspěšně předcházet! preventivní aktivity

Úrazy dětí v ČR za rok

 jakékoli neúmyslné či úmyslné poškození organismu, ke kterému došlo tepelným, mechanickým, elektrickým či chemickým působením  úraz není náhodný  má své příčiny  je možné mu zabránit penizezautonehod.wbs.cz/Pracovni- uraz.html

Existují dva způsoby, jak úrazům předcházet: 1. pasivní prevence = vytváření bezpečného prostředí 2. aktivní prevence = výchova a motivace k bezpečnému chování /products/ /

smrt nevratné poškození mozku ztráta končetiny, snížená pohyblivost ztráta zraku, sluchu jizvy po popáleninách, opařeninách, poleptání narušení somatického vývoje dlouhodobá bolest

 narušení psychického vývoje  expozice extrémnímu stresu  narušení rodinných vztahů  narušení sociálního zařazení (jizvy, deformace)  dlouhodobý pobyt v nemocnici nemocnicich-ddf- /domaci.aspx?c=A121029_111147_dom aci_zt

 popáleniny  opařeniny  otravy  pády  tonutí miniskolka-u-vcelicek-pro-predskolni-deti- od-210

 zlomeniny  vykloubení  poranění povrchu těla  poranění hlavy a smyslových orgánů těla muze-na-dospivajici-cihat-temer-vsude php

Záchranná služba (155) Policie (158) Požární ochrana (150) Evropské mezinárodní tísňové číslo (112) CO ŘÍCI? Vaše telefonní číslo přesná lokalizace místa (jasný orientační bod) informace o druhu a závažnosti akutní příhody počet, pohlaví, věk postižených, příp. i charakter jejich poranění integrovaneho-zachranneho-systemu-v- jablonci-nad-nisou-26422/

První pomoc ◦ soubor jednoduchých a účelných opatření, která při náhlém ohrožení nebo postižení zdraví či života cílevědomě a účinně omezují rozsah a důsledky poškození Cíle 1.pomoci:  Zachránit život člověka!  Zabránit zhoršení zdravotního stavu postiženého!  Zajistit postiženému co nejpřijatelnější prostředí pro zlepšení jeho stavu!  Předejít rozvoji šoku a komplikací!  Zajistit bezpečnost pro raněné i zachránce! aneb-kdy-zranenemu-spise-ublizite-p3g- /zdravi.aspx?c=A090529_100256_zdravi_pet

Dušení cizím předmětem Krvácení z nosu Drobné ranky Mdloba Otrava alkoholem Anafylaktický šok

 vdechnutí sousta či cizího předmětu je jednou z nejčastějších příčin dušení 1.pomoc při dušení:  pokud je postižený při vědomí a kašle = nezasahovat a nechat překážku vykašlat  pokud postižený nemůže mluvit a je-li slyšet pískot = 5x úder mezi lopatky a 5x tzv. Heimlichův manévr ◦ prudké stlačení nadbříšku sevřenou pěstí při obejmutí zezadu a poloze v předklonu

kdyz-10-dil-spolkneme-cizi-vec html TB_iframe=true&height=750&width= &TB_iframe=true&height=750&width= 820

 postiženého posadit s hlavou v hlubokém předklonu  stlačit nosní křídla, příp. nechat krev volně vytékat  je možné chladit kořen nosu, v zátylku nebo pod jazykem (ledem)  neustává-li krvácení do 30 minut = vyhledat ORL

 důkladně odstranit nečistoty a cizí tělesa  vydezinfikovat ránu (Betadine, Septonex) nebo vymýt mýdlovou vodou  přikrýt ránu sterilním čtvercem z buničiny či polštářkovou náplastí  u hlubších ran stáhnout tzv. leukostehem – mašliškou ◦ navštívit chirurgii na zašití rány; přeočkování na tetanus  v případě vzniku zarudnutí, bolesti v ráně či výtoku hnisu – kontrola na chirurgii a/nacitani.php?soubor=z k-skolni_rad

 Podle hloubky: ◦ povrchové ◦ hluboké ◦ penetrující (proniká několika vrstvami)  Podle vyvolané příčiny: ◦ mechanické (bodné, sečné, řezné, tržné, střelné, pokousání, odřeniny) ◦ teplo – popáleniny ◦ chlad – omrzliny ◦ chemické látky – poleptání /c/331117/Uraz-aneb-jak-jsme- skoncili-s-vencenim.html

 krátkodobá porucha vědomí způsobená poruchou prokrvení a okysličení mozku  spontánně se upraví po cca 1 minutě  příčiny: nevětraná místnost, rychlé změny polohy těla, neurologické příčiny (např. migrény), poruchy srdečního rytmu, psychický podklad  až ve 40 % je příčina neznámá

1. pomoc při mdlobě:  zvednout postiženému dolní končetiny  zkontrolovat stav vědomí a dýchání  pokud postižený nereaguje na bolestivý podnět a dýchá nepravidelně = resuscitace  pokud dýchá normálně – uložit do stabilizované polohy  ZZS volat v případě zmatenosti a jiných obtížích po návratu vědomí  ošetřit zranění způsobená pádem

 alkohol = tlumí CNS  ↑ množství alkoholu v krvi = porušená pohybová i řečová koordinace 1.pomoc:  zajistit průchodnost dýchacích cest  položit do stabilizované polohy (aby nedošlo k vdechnutí zvratků)  pravidelná kontrola vědomí postiženého  zavolat záchranku v případě hlubokého bezvědomí alkoholem-1dil/

 od 0,5 ‰ v krvi = zarudnutí kůže, ztráta zábran, euforie  od 1 ‰ = poruchy řeči a rovnováhy, poruchy vnímání  od 2 ‰ = zmatenost, zvracení, pomočení, rozšířením cév dochází k poklesu tělesné teploty, bezvědomí s rizikem vdechnutí zvratků a udušení  nad 5 ‰ = může být smrtelná dávka alkoholu

 co nejrychleji zavolat ZZS  položit dítě do stabilizované polohy se sníženou horní polovinou těla  zajistit dýchání při otoku horních cest dýchacích  vystříkání dutiny nosní a hrdla některým nosním sprejem = zpomalení a zmenšení otoku  okamžité chlazení krku (kostky ledu do pusy, zmrzlina, obklad)

neexistuje vyhláška ani hygienická norma vybavení lékárničky by mělo odrážet rizika vznikající při pracovní činnosti lékárničce musí být vhodně označeny a snadno přístupné konkrétní obsah lékárničky určuje = smluvní lékař organizace zaměstnavatel je ze Zákoníku práce povinen vybavit pracoviště potřebným počtem lékárniček a zajistit jejich kontrolu naplni?gclid=CNvF3uu_n7wCFUwd3godUgsAuQ na pracovištivšechny prostředky v

Gáza hydrofilní 2 ks Obinadlo škrtící, délka 70 cm 1 ks Skládaná sterilní gáza (7,5 x 7,5 cm) 5 ks Obvaz NERIT 4 ks Spofaplast rychloobvaz (6 x 1 cm) 1 ks Polštářek PORIN 10 ks Obinadlo hydrofilní sterilní 6 cm x 5 cm 2 ks Obinadlo hydrofilní sterilní 10 cm x 5 m 10 ks Acylpyrin tbl ophthal 1 ks Carbosorb tbl. 1 analgetikum 1 ks Gastrogel tbl. (nebo jiné antacidum) 1 Septonex (či jiná dezinfekce) 1 ks Ochranné rukavice 2 páry Svítilna 1 ks Nůž, nůžky 1 ks Zavírací špendlíky 6 ks Anatomická pinzeta 1 ks teploměr 1 ks Příručka „první pomoci“ 1 ks Traumacel, zásyp 1 ks Resuscitační rouška 2 ks Doporučený obsah příruční lékárny

úraz, který se stal žákům/studentům při vzdělávání nebo s ním přímo souvisejících činnostech – úrazy na vycházkách, výletech, zájezdech, exkurzích, při výuce plavání, při lyžařském výcviku, na sportovních a turistických kurzech, při účasti na soutěžích,… ustanovení § 29 Školského zákona: Školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech. povinnost vést evidenci úrazů dětí, žáků a studentů

 objektivní zjištění + odstranění všech příčin úrazu  nutno objasnit příčinu hned na místě (hrozí změna podmínek)  vyhodnotit, zda šlo o pochybení učitele, který byl pověřen dozorem  výslech postiženého žáka (je-li výslechu schopen) + svědků  při podezření požití alkoholu/drog postiženého je nutné zajistit lékařský posudek  po shromáždění důkazů a okolností – určení příčiny úrazu

vyhláška č. 64/2005 sb. § 1: eviduje všechny úrazy dětí/žáků/studentů (nejpozději do 24 hod od okamžiku, kdy se škola o úrazu dozví) obsahuje: – pořadové č. úrazu, jméno a datum narození zraněného, popis úrazu, popis události – (datum, místo,…), zda a kým byl úraz ošetřen, podpis zaměstnance školy (který provedl zápis), jakékoli další údaje… je nutné evidovat všechny úrazy žáků a studentů, nehledě na závažnost úra zu! safetyshop.eu/product.asp?c ookiecheck=yes&P_ID=541

prokazuje vznik úrazu a okolnosti, za kterých k němu došlo pro stanovení náprav a preventivních opatření podklad pro evidenci, statistiku, prevenci pro posouzení míry odpovědnosti za vzniklou škodu ze strany žáka pro posouzení příp. trestní odpovědnosti v případech zanedbání dohledu (hl. u trvalých následků na zdrav. stavu žáka) je sepsán po řádném a objektivním vyšetření příčin sepisuje se u všech úrazů zvl. přílohy: podrobné vylíčení, výslech svědků (hl. u tragických či hromadných úrazů) záznam škola zasílá za uplynulý kalendářní měsíc (nejpozději do 5. dne následujícího měsíce) a) zřizovateli b) zdravotní pojišťovně žáka c) přísl. Inspektorátu České školní inspekce d) popř. Policii ČR d/124/articleType/ArticleView/articleId/ 1898/Vyhlaska-meni-zpusob-hlaseni- skolnich-urazu-CSI.aspx

škola bezodkladně kontaktuje zákonné zástupce v případě přestupku/spáchání trestného činu – Policii ČR hlášení pojišťovně (má-li pojištění sjednáno) hlášení o úrazu příslušnému inspektorátu bezpečnosti práce hlášení se podává bezprostředně po úrazu da-skody-pri-urazu-na- pracovisti-neni- samozrejmosti-pm9- /viteze.aspx?c=A090115_ _viteze_hru

Dítě může utonout i v 10 cm vody. Z dětí, které zůstanou pod vodou delší dobu a ztratí při tonutí vědomí – umírá až 50 %. Pro děti od 6 měsíců do 3 let jsou nebezpečné hračky menší než 4 cm v průměru. Koncentrovaný úder do hlavy dokáže usmrtit dospělého člověka při pádu již při rychlosti 11 km/hod., dítě i při nižší rychlosti. Čelní náraz v rychlosti 50 km/hod. do pevné překážky odpovídá pádu z výšky 4.patra domu. Cyklista nepoužívající přilbu má 6,6krát větší možnost utrpět zranění hlavy a 8,3krát větší možnost utrpět vážná poranění.

a) od narození do 1 roku nenechávat dítě bez dozoru na vysoko umístěných místech chránit dítě před horkými tekutinami a jídlem nenechávat v dosahu malé předměty v autě musí být dítě umístěno v bezpečnostní sedačce

b) od 1 – 10 let nenechávat dítě bez dozoru na schodišti, u okna, na hřišti odstranit nábytek s ostrými hranami při jízdě na kole musí dítě mít helmu (pravidla silničního provozu) chránit dítě před: opařením, tepelnými spotřebiči, požitím léků/toxických látek, utonutím (I ve velmi mělké vodě!) v autě musí být dítě umístěno v bezpečnostní sedačce

c) od 10 let dále zakázat dítěti nekvalif. zásahy do el. spotřebičů nenechat dítě bez dozoru při někt. domácích pracích nenechat v dosahu dítěte léky, toxické látky,… nenechat dítě bez dozoru při koupání v neznámém prostředí použ. pásů v autě, cyklistické helmy, učit pravidla silnič. provozu nedovolit dítěti nepřiměřené sportovní výkony učit dítě základy první pomoci seznámit dítě s linkami, kam mohou v nouzi volat

 ve škole dochází k úrazům nejčastěji při tělesné výchově ◦ více než polovina všech úrazů odehrávajících se ve školách!  nejrizikovější skupinu (z hlediska vzniku úrazu) = děti ve věku let  na vyšším počtu úrazů (zejména sportovních) se pravděpodobně podílí: ◦ nižší tělesná zdatnost dítěte ◦ narůstající hmotnost dětské populace

ÚZIS ČR, aktuální informace č. 24/2011

= konkrétní aktivity pro předškoláky a školáky I. a II. stupně = Státní zdravotní ústav = Národního akčního plánu prevence dětských úrazů na léta = Ministerstvo dopravy = Národní síť zdravých měst = síť škol podporujících zdraví = Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR = centrum dopravního výzkumu = Národní koordinační centrum prevence úrazů, násilí a podpory bezpečnosti pro děti (FN Motol) portál veřejné správy projekt ESF 2006 – 2008, zdroj informací /

 Bydžovský, J. Předlékařská první pomoc. Praha: Grada,  Dandová, E.: Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. Praha,  Kelnarová, J., Toufarová, J., Váňová, J., Číková, Z. První pomoc I. Praha: Grada,  Kelnarová, J., Toufarová, J., Váňová, J., Číková, Z. První pomoc II. Praha: Grada,  Srnský, P. První pomoc u dětí. Praha: Grada,  Vaníčková, E. Provazníková, H.: Stručný průvodce dětskou krizovou intervencí. Stres a zdraví dítěte. Praha, 2006.