ČESKO jména vlastní a obecná Autor: Mgr. Ivana Tesařová Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Obsahuje pracovní listy a nabídku aktivit se zaměřením na vlastní jména. Využívá vlastivědnou tematiku pro práci s textem, připomene adresu. Část se zaměřuje na verbální komunikaci a zeměpisné názvy na mapě ČR. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětČeský jazyk Očekávaný výstup Zvládá pravopis nejrozšířenějších jmen v souvislosti s Českou republikou, srozumitelně reprodukuje obsah textu, užívá správné tvary slov, používá slovník, internet i jiné pomůcky jako nápovědu. Druh učebního materiáluPracovní listy, čítankové texty, mapy, slovníky Cílová skupinaŽáci 5. ročníku Metodický postup Motivační text doplní žáci na základě zkušeností, mohou si pomáhat vyhledáváním v mapě, některé pojmy znovu připomeneme, podobně pravopis vlastních jmen, část textu využijeme k přepisu nebo jako součást miniprojektu o našich symbolech. Při doplňování „vesmírné adresy“ využijeme internet.
ČESKO / Jiří Žáček / Česká republika leží uprostřed - vropy. Skládá se z - ech, - oravy a části - lezska. Hory nás oddělují od našich sousedů - akouska, - ěmecka, - olska a - lovenska. Z vnitrozemských pohoří je nejrozlehlejší - eskomoravská vrchovina. V horách pramení řeky - abe, - ltava - ázava, - erounka, - tava, - užnice, - hře a - izera, - orava, - yje, - vratka, - dra a mnoho menších řek a říček. Střední - vropu obývaly kdysi keltské kmeny. Před dvěma tisíci lety je Vystřídali germánští - arkomané. Češi jsou potomci slovanských kmenů, Které na území - ech a - oravy přišly v 5. století. Na - oravě vznikla mocná - elkomoravská říše, - echy opanovala Knížata rodu - řemyslovců. Největší hospodářský a kulturní rozkvět Prožívalo české království za vlády - arla IV. z rodu - ucemburků. / Čítanka pro pátý ročník, nakl. Nová škola /
Úkol pro dvojice: Zopakujte znalosti minulého roku a s využitím mapy i jiných pramenů se pokuste text doplnit. Pěkně přečtěte. Zahrajte si na reportéra, Který musí text srozumitelně reprodukovat v jedné minutě. Připomeňte si, co vyjadřuje: jméno vlastní jméno obecné Roztřiďte na jména hor, řek, států, oblastí, příslušníků národů, …
NAŠE STÁTNÍ SYMBOLY Které státní symboly má naše země? Pokuste se je výtvarně vyjádřit ve skupinách. NÁVŠTĚVA Z VESMÍRU Představ si, že přiletí návštěva z jiné galaxie. Vysvětli jí, jaké jsou tvé GPS Údaje /adresa ve vesmíru /. Nesmí zde chybět následující:
GALAXIE PLANETA SVĚTADÍL STÁT KRAJ OKRES VESNICE
A nyní oblíbená hra na závěr, v níž procvičíte jména vlastní, obecná i abecedu: MĚSTO / VESNICE/ - JMÉNO – ZVÍŘE – VĚC – ROSTLINA Zahrejte si ji ve dvojicích nebo individuálně.