METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID
Pražský problém Mnoho linek, nepřehlednost linkového vedení, nejednotnost provozních parametrů Nerovnoměrné využití linek (přetížené/nevyužité) Nízká úroveň preference vůči IAD Přehlcené komunikace také v širším centru Chybějící kapacitní kolejová doprava v některých částech města (Praha 4, 10) Metrobusy v Praze a okolí1/9
Metrobusy v pražském provedení Inspirace německým modelem (páteřní autobusové linky s krátkými intervaly a kapacitními vozidly, vhodně doplňující stávající kolejovou síť) Cestující preferují krátký interval – na linky s krátkým intervalem jsou ochotni dojít dál pěšky Příklady fungujících metrobusových linek: Hamburk, Mnichov, Berlín Ve všech případech získaly nové cestující, především v tangenciálních směrech Metrobusy v Praze a okolí2/9
Metrobusy v pražském provedení Zjednodušení linkového vedení –hierarchizace dopravní sítě – nadřazený systém páteřních linek a na něj navazující doplňkové linky místního významu –méně linek, zkrácení intervalů –autobusová síť navazuje na kolejovou dopravu –zlepšení návazností a přestupů Nasazení kapacitních kloubových autobusů Zajištění dostatečné míry preference Propagace nadřazeného systému linek Metrobusy v Praze a okolí3/9 Co to znamená?
Atraktivnější a efektivnější autobusová síť Příklady: –Chodovská ulice (ucelený tah Spořilov – Slavia – Želivského) – budoucí tramvajová trať na Jižní Město –Vídeňská ulice (Kačerov – Nemocnice Krč – Zálesí) – budoucí trasa metra D Metrobusy v Praze a okolí4/9 Cíl: - zvýšit atraktivitu a zároveň efektivitu autobusové sítě - posílit přetížené linky - zlepšit dopravu především v tangenciálních směrech (přímá spojení bez přestupu)
Současná fáze Parametry: –Interval ve špičkách: 6-8 minut –Interval v sedle pracovních dnů: minut –Interval o víkendu: 15 minut –Nasazení převážně kloubových autobusů Kde –Tangenciální linky celoměstského významu (136, 139, 174, 177, 183) –Doplňkové radiální linky (133) –Návazné linky na metro, tramvaje obsluhující významné sídlištní celky (107, 200, 253, 271) 1. Fáze zavádění páteřních linek: – Severní terasa (prodloužení metra C do Letňan) 2. Fáze zavádění páteřních linek: – Jižní Město a Praha 4 Metrobusy v Praze a okolí5/9 Páteřní autobusové linky
Metrobus = značka kvality Páteřním autobusovým linkám začneme říkat Metrobusy až po dosažení určité míry spolehlivosti (přesnosti provozu) – po zavedení preferenčních opatření (BUS pruhy, aktivní detekce na SSZ) tak, aby pojem Metrobus byl určitou známkou kvality dopravy Metrobusy v Praze a okolí6/9
Kde vyjedou první pražské metrobusy? Praha 4 (Kačerov, Vídeňská – linky 139, 157) Chodovská – Želivského (linka 136, 213) Vysočanská estakáda (linky 136, 177) Metrobusy v Praze a okolí7/9 BUS pruhy Michelská BUS pruhy Vídeňská BUS pruhy U Slavie - Želivského Jízda po TRAM tělese Chodovská
Metrobusy za hranice Prahy? Regionální páteřní autobusové linky –Vhodně doplňují základní síť železnice v regionu –Mají pravidelný taktový interval –Kapacitní kloubové autobusy –Navazující síť linek místního významu –Příklady: Kostelec nad Černými lesy (381) Mníšek pod Brdy, Dobříš (317) Sadská, Poděbrady (398) Brandýs n.L.-Stará Boleslav (367) Kamenice, Týnec nad Sázavou (339) – nově od Metrobusy v Praze a okolí8/9
Metrobusy v Praze a okolí Děkuji za pozornost Metrobusy v Praze a okolí9/9