 ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad i opakování učiva o lyrických žánrech  AUTOR: Mgr. Eva Klapková  JAZYK: český  OČEKÁVANÝ VÝSTUP:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ. AUTOR: Mgr. et Bc. Michaela Bumbová NÁZEV:VY_32_INOVACE_19: Literární druhy a žánry TÉMA: Literární žánr.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_46_Člověk a společnost.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.6 Báseň Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Prezentace k finanční gramotnosti. Co je to banka. Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Karel Havlíček Borovský Český jazyk 7. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Vlastnosti stavebních materiálů
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_05 Název Karel Jaromír Erben Téma hodiny Autor.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA A JAZYKOVÁ KULTURA
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová Téma: Vyjmenovaná slova po L
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Název projektu: Moderní škola
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Hrubá a čistá mzda, pojištění, daně 1 – Hrubá a čistá mzda
Autor: Mgr. Nováková Jana
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
GUILLAUME APOLLINAIRE
Zpracovala: Mgr. Jana Ottová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Věcné učení Bezpečné chování ve škole, při hrách, výletech, koupání
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠABLONA III/2 Literární test 8. ročník Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
¨-4-.
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
LYRICKÉ A LYRICKO-EPICKÉ ŽÁNRY ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_74
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Věcné učení První pomoc
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky slovesného umění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_05_30_ Převody jednotek obsahu-procvičení.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠABLONA III/2 Literární test 7. ročník Mgr
Transkript prezentace:

 ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad i opakování učiva o lyrických žánrech  AUTOR: Mgr. Eva Klapková  JAZYK: český  OČEKÁVANÝ VÝSTUP: žáci se seznámí s jednotlivými žánry lyriky  SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY: interaktivní tabule  KLÍČOVÁ SLOVA: píseň, elegie, epigram, pásmo, óda, hymnus, epitaf  DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: prezentace  CÍLOVÁ SKUPINA: žák  STUPEŇ A TYP VZDĚLÁVÁNÍ: základní vzdělávání – druhý stupeň  TYPICKÁ VĚKOVÁ SKUPINA: let

 kratší báseň s pravidelným rytmem a výrazným rýmem  oblíbený žánr ústní slovesnosti (písně milostné, vojenské….)  v modernějším pojetí mohou mít i epický ráz, kritizují poměry ve společnosti  Dejte mi, chlapci, trochu hlíny, chtěl bych si s vámi stavět hráz a nedívat se na hodiny a neslyšet, jak míjí čas….. (Jaroslav Seifert – Píseň o dětství)

 typická pro antiku  oslavná, radostná  pokud se zaměřuje na – národ, vlast... – hymnus  Vy, jako hrst grošů rozházené, rybníky na našem jihu! Vy, jež jste oranž, měď, stříbro, kobalt a ocel v hře slunka i chmury! (Otakar Theer – Mé Čechy)

 vyjadřuje smutek nad smrtí blízkého, smutek ze zklamané lásky, z toho, že něco hezkého skončilo  Přátelé odešli. Má milá v dálce spí. A venku velká tma je. Slovo ti povídám. Jsou bílá od lampy, a napolo již usínaje, na matku vzpomínám. Podzimní vzpomínka… (Jiří Orten – Malá elegie)

 původně nápis na budovách, pomnících  skladba, která kriticky reaguje na společenské i osobní nedostatky  K.H. Borovský, Karel Čapek, Fr. Ladislav Čelakovský, Jan Neruda …  Nechoď, Vašku, s pány na led, mnohý příklad máme, že pán sklouzne a sedlák si za něj nohu zláme. (K.H. Borovský – Demokratský)

 veršovaný nápis na hrob  mnozí básníci si jej sami vytvořili  Zde leží Jiří Wolker, básník, jenž miloval svět, a pro spravedlnost jeho šel se bít. Dřív než mohl srdce k boji vytasit, zemřel, mlád dvacet čtyři let. (Jiří Wolker)

 sled veršů, které zachycují představy básníka a často spolu významově nesouvisejí  Nyní ty kráčíš sám davem po Paříži Kol tebe stáda autobusů řvou řičí a víří Bolestná úzkost lásky hrdlo svírá ti Jako bys nikdy už se neměl lásky dočkati… (Guillaume Apollinaire – Pásmo)

♦ Dospěla-li lenost k mozku, už je pozdě na rákosku. (Jiří Žáček – Výchovná zásada) (epigram) ♦ Buď mi zdráva, Romo, dceři Areova, s vínkem zlatým, vládkyně bohem zdatná! Na velebném Olympu světa sídlíš, nezničitelném… (Melinnos) (óda)

♦ … Bože, ty zlý, který jsi tolik vzal. Jaká je venku tma? Co jsem to povídal? Ach, vím, já chtěl jsem říci za všechny hodiny, v kterých jsem sladce spal, a za všechny své drahé spící, až teď, kdy podzim přichází a vše i dny se krátí, neumím býti sám jen s lampou, která svítí, že sil jsem proso na souvrati a nebudu již žíti. ( Jiří Orten – Malá elegie) (elegie)

♦ Naše životy jsou těšivé jako sníh jednou v noci sedě nad kupou svých knih uviděl jsem náhle v pachu novin tona sníh a velkou podobiznu Edisona bylo po půlnoci v pozdním únoru zastihl jsem sama sebe v hovoru jako bych se býval opil starým vínem hovořil jsem se svým nepřítomným stínem Jako refrén zněl tu stále jeden tón šel jsem po špičkách až k dveřím na balkón…. (Vítězslav Nezval – Edison) (pásmo)

♦ (ironicky) Světská sláva – polní tráva, milí zlatí, jenomže se za tu trávu skvěle platí. (Jiří Žáček- Epitaf slavného muže)

 SOUKAL, J. SPN. Literární výchova: pro 2. stupeň základní školy a pro odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. Praha: SPN, ISBN  ADLT, Jaromír. Literární výchova pro ročník základní školy a pro odpovídající ročníky víceletých gymnázií: úvod do teorie literatury. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997, 151 s. ISBN