Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
53.1 Slovní úlohy řešené rovnicí – Směsi a roztoky
Advertisements

Slovní úlohy – směsi 4..
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
řešené soustavou rovnic
Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních školách ve třídách s integrovanými žáky se specifickými poruchami učení pomocí informačních.
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Matematika a její aplikace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 8. ročník ZŠ Předmět: Chemie Autor: Mgr. Václava Ilkóová Základní.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Zpracováno v rámci OP VK - EU peníze školám Jednička ve vzdělávání.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 1.ročníku SŠ. Může být použit při výkladu základních chemických výpočtů.
Název Slovní úlohy řešené soustavou rovnic 2 Předmět, ročník
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – soustava rovnic 1 VY_42_INOVACE_31 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – soustava rovnic 2 VY_42_INOVACE_32 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Slovní úlohy řešené pomocí rovnic Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.
Chemické výpočty II.
Ukázkové řešení. Postup: 1. Určíme si neznáme 2. Sestavíme rovnice ze vztahů ve slovní úloze 3. Aplikujeme dosazovací metodu a výpočet neznámých 4. Zkouška.
Procenta.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně Mgr. Klára Tesařová.
Slovní úlohy – směsi ) Obchodník si rozměnil v bance Kč na dvacetikoruny a desetikoruny. Měl celkem 70 mincí. Kolik měl dvacetikorun a kolik.
Název školy:žít i při sestav Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_03_Slovní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R08_Slovní úlohy TEMA: Matematika 9.ročník.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_03_12_M8_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Lineární rovnice Základní škola Libina, příspěvková.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.5 – 3.11 Lineární rovnice, slovní úlohy Název sady: Matematika pro.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_III/2_INOVACE_04-06 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
Rovnice ve slovních úlohách I.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Kombinační číslo 6. října 2013 VY_42_INOVACE_190206
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Hospodářské výpočty 4 – Směšovací počet
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Slovní úlohy – řešení soustavou – 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_06
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Látková koncentrace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2C_12
Hospodářské výpočty 4 – Směšovací a rozdělovací počet
Autor: Ing. Jitka Michálková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
celková hmotnost roztoku
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.04_HMOTNOSTNÍ ZLOMEK.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
PROCENTA Výpočet základu Slovní úlohy II. PROCENTA Výpočet základu Slovní úlohy II.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
VÝRAZ S PROMĚNNOU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Slovní úlohy - směsi © Jitka Mudruňková 2014.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Naďa Sláviková Vytvořeno dne: 15.1.2013 Název: VY_32_INOVACE_5C_M9_01_Směsi a roztoky 2 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Téma: Směsi a roztoky 2 Ročník: 9. ročník Klíčová slova: soustava rovnic, slovní úloha, neznámá, rovnice, směsi, roztoky

Anotace Slovní úlohy – užití soustav dvou rovnic se dvěma neznámými a rovnic s jednou neznámou při řešení úloh o směsích a roztocích.

Směsi a roztoky 2

Příklad: Nepořádný pokladník Třídní pokladník Jarda bude objednávat vstupenky na divadelní představení. Cena dražších vstupenek je 110 Kč, levnější stojí 90 Kč. Jarda vybral celkem 2 620 K4 od 26 zájemců. Nezapsal si ale, kolik z nich si předplatilo dražší vstupenky a kolik vstupenky lacinější. Dokážeš to vypočítat? Počet vstupenek: Dražší vstup. . . . . x Levnější vstup. . . . y Celkem . . . x + y = 26 Cena vstupenek: . . . 90.x . . . 110.y Celkem . . . 90.x + 110.y = 2620 Sestavíme soustavu rovnic a vyřešíme ji:

Zájemci o divadelní představení si předplatili 12 dražších Dopočítáme y Zájemci o divadelní představení si předplatili 12 dražších vstupenek a 14 levnějších vstupenek.

2. Příklad: Školka jede do přírody 88 dětí z mateřské školy Jabloňová pojede na týden do hotelu Skřivan v Modrém údolí. Vedení hotelu písemně oznámilo, že je pro děti připraveno 37 dvoulůžkových a třílůžkových pokojů, ve kterých je celkem 89 míst. (Učitelky a vychovatelky dostanou jednolůžkové pokoje). Vedoucí zájezdu potřebujete zjistit, kolik pokojů je dvoulůžkových a kolik je třílůžkových. Zkus to vypočítat za ni. Počet pokojů: Dvoulůžkové . . . . x Třílůžkové . . . . . . y Celkem . . . . x + y = 37 Počet míst: . . . 2x . . . 3y . . . 2x + 3y = 89 Sestavíme soustavu rovnic a vyřešíme ji:

Pokojů dvoulůžkových je 22 a třílůžkových je 15. Dopočítáme x Pokojů dvoulůžkových je 22 a třílůžkových je 15.

3. Příklad: Míchání lihu ještě jednou Chceme připravit 200 g 64%ního lihu. Máme v dostatečném množství 80%ní líh, který budeme ředit vodou. Kolik 80%ního lihu a kolik vody budeme potřebovat? Napovíme: Ve vodě je 0% lihu. Hmotnost roztoku: 0%ní líh (= voda) . . . . . x g 80%ní líh . . . . . . . . . . . y g 64%ní líh . . . x + y = 200 g Hmotnost lihu v roztoku: . . . 0.x . . . 0,8.y . . . 0,8x + 0,45y=0,64.200 Sestavíme soustavu rovnic a vyřešíme ji:

Potřebujeme 40 g vody a 160 g 80%ního lihu. Dopočítáme x Potřebujeme 40 g vody a 160 g 80%ního lihu.

4. Příklad: Míchání roztoku Připravujeme 5 litrů 40%ního roztoku. Máme v dostatečném množství 25%ní roztok a 60%ní roztok požadované látky. Kolik kterého z těchto dvou roztoků použijeme k namíchání roztoku potřebné koncentrace? Zastoupení rozpuštěné látky a rozpouštědla v roztoku je objemové. Objem roztoku: 25%ní . . . . . x l 60%ní. . . . . . y l 40%ní líh . . . x + y = 5 l Objem rozpuštěné látky v roztoku: . . . 0,25.x . . . 0,6.y . . . 0,25x + 0,6y=0,4.5 Sestavíme soustavu rovnic a vyřešíme ji:

Potřebujeme 2,14 l 60%ního a 2,86 l 25%ního roztoku. Dopočítáme x Potřebujeme 2,14 l 60%ního a 2,86 l 25%ního roztoku.

5. Příklad: Smetanová polévka Kuchař Václav má zředit 2 litry 33%ní smetany ke šlehání 3,5%ním mlékem na 20%ní směs, která bude tvořit základ pro smetanovou polévku. Kolik mléka musí přilít do smetany? Počítej s tím, že procentové zastoupení tuku ve smetaně i v mléce je objemové. Objem roztoku: 33%ní . . . . . 2 l 3,5%ní. . . . . x l 20%ní líh . . . 2l+x = y l Objem tuku v mléce či smetaně: . . . 0,33.2 . . . 0,035.x . . . 0,33.2 + 0,035.x=0,2.y Sestavíme soustavu rovnic a vyřešíme ji:

Do smetany musí přidat 1,6 l mléka. Dopočítáme y Do smetany musí přidat 1,6 l mléka.

Použité zdroje ODVÁRKO, Oldřich a Jiří KADLEČEK. Matematika pro 9. ročník základní školy. 1. vyd. Praha 1: Prometheus, spol. s.r.o., 2002. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-7196-194-9. Obrázky Galerie Microsoft Office – klipart