Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída:Datum: DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).
TÉMA: Česká gotická malba PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: desková malba nástěnná malba nástěnná malba iluminace iluminace mozaika mozaika JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař
Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad gotického malířství v Čechách na vyšším stupni gymnázia. Materiál je určen pro výklad gotického malířství v Čechách na vyšším stupni gymnázia. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k tématu. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k tématu.
České gotické malířství velký rozvoj za Lucemburků, zejména Karla IV.; velký rozvoj za Lucemburků, zejména Karla IV.; ve 2. polovině 14. století – jedno z uměleckých center Evropy (někteří malíři-umělci mezinárodního významu); ve 2. polovině 14. století – jedno z uměleckých center Evropy (někteří malíři-umělci mezinárodního významu); velký úpadek v období husitských válek, poničena řada památek; velký úpadek v období husitských válek, poničena řada památek; nový rozvoj za Jagellonců v období pozdní gotiky, první renesanční prvky. nový rozvoj za Jagellonců v období pozdní gotiky, první renesanční prvky.
Typy gotické malby desková malba – novinka tohoto období, malba na oltáře; desková malba – novinka tohoto období, malba na oltáře; nástěnné malířství – převažují fresky; nástěnné malířství – převažují fresky; knižní malba – iluminace; knižní malba – iluminace; objevují se i mozaiky a malba na sklo. objevují se i mozaiky a malba na sklo.
Desková malba Typy oltářů Typy oltářů složen z několika desek (většinou hlavní a křídla); složen z několika desek (většinou hlavní a křídla); diptych – dvě desky; diptych – dvě desky; triptych – hlavní deska a dvě křídla; triptych – hlavní deska a dvě křídla; dále například pentatych i více. dále například pentatych i více. obr. 30 obr. 31
Desková malba Charakter: Charakter: velký rozvoj ve 14. století, za vlády Karla IV.; velký rozvoj ve 14. století, za vlády Karla IV.; velká role panovníka a jeho dvora – nejdůležitější zakázky; velká role panovníka a jeho dvora – nejdůležitější zakázky; stále důležitá role klášterů – především v jižních Čechách; stále důležitá role klášterů – především v jižních Čechách; postupné vytvoření několika stylů. postupné vytvoření několika stylů. Obr. 6
Desková malba Symbolika maleb Symbolika maleb většina postav identifikovatelná pomocí svých atributů nebo ustáleného způsobu znázorňování; většina postav identifikovatelná pomocí svých atributů nebo ustáleného způsobu znázorňování; malby mohou mít i ideologický význam, jsou na nich národní patroni či významné postavy z historie našeho státu; malby mohou mít i ideologický význam, jsou na nich národní patroni či významné postavy z historie našeho státu; symbolické je i umístění postavy na malbě, odráží její význam. symbolické je i umístění postavy na malbě, odráží její význam. Obr. 8
Desková malba Votivní obraz Jana Očka z Vlašimi Votivní obraz Jana Očka z Vlašimi PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Ve spodním pásu jsou vedle klečícího arcibiskupa Očka z Vlašimi vyobrazeny postavy sv. Vojtěcha, sv. Prokopa a sv. Ludmily, poznáš je a podle čeho? Ve spodním pásu jsou vedle klečícího arcibiskupa Očka z Vlašimi vyobrazeny postavy sv. Vojtěcha, sv. Prokopa a sv. Ludmily, poznáš je a podle čeho? V horním pásu klečí vedle trůnící madony Karel IV. a jeho syn Václav, který český patron zaštiťuje právě Václava jako jeho přímluvce? V horním pásu klečí vedle trůnící madony Karel IV. a jeho syn Václav, který český patron zaštiťuje právě Václava jako jeho přímluvce? Obr. 8
Desková malba – představitelé Mistr vyšebrodského oltáře lineární styl; lineární styl; pražský malíř z pol. 14. stol.; pražský malíř z pol. 14. stol.; důležitá linie, nikoliv objem těl či prostorovost. důležitá linie, nikoliv objem těl či prostorovost. PRÁCE S OBRÁZKEM Urči scénu odehrávající se na obrazové ukázce. Urči scénu odehrávající se na obrazové ukázce. Kdo byl zadavatelem malířské zakázky? Kdo byl zadavatelem malířské zakázky? Obr. 1
Desková malba – představitelé Mistr vyšebrodského oltáře Mistr vyšebrodského oltáře „Madona z Veveří“ „Madona z Veveří“ PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Kdo je vlastně na obrázku? Kdo je vlastně na obrázku? Čím se projevuje zlidštění obou náboženských postav? Čím se projevuje zlidštění obou náboženských postav? Obr. 2
Desková malba – představitelé Mistr Theodorik Mistr Theodorik dvorní malíř Karla IV., představený pražského malířského cechu; dvorní malíř Karla IV., představený pražského malířského cechu; deskové obrazy světců v kapli sv. Kříže na Karlštejně; deskové obrazy světců v kapli sv. Kříže na Karlštejně; měkký styl; měkký styl; snaha znázornit objemovost postav pomocí měkkého přechodu světla a stínu či tónování barev. snaha znázornit objemovost postav pomocí měkkého přechodu světla a stínu či tónování barev. PRÁCE S OBRÁZKEM Který evangelista je na obrázku? Který evangelista je na obrázku? Obr. 4
Desková malba – představitelé Mistr Theodorik Mistr Theodorik ukázka deskového obrazu z kaple sv. Kříže na Karlštejně. ukázka deskového obrazu z kaple sv. Kříže na Karlštejně. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Která světice je zobrazena na ukázce (atributy kolo a meč)? Která světice je zobrazena na ukázce (atributy kolo a meč)? Obr. 3
Desková malba – představitelé Mistr třeboňského oltáře Mistr třeboňského oltáře malíř konce 14. století; malíř konce 14. století; umělec celoevropského významu; umělec celoevropského významu; krásný styl; krásný styl; fyzický půvab vyjadřoval duchovní čistotu, zbožnost; fyzický půvab vyjadřoval duchovní čistotu, zbožnost; snaha působit na city diváka. snaha působit na city diváka. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Na koho se obrací Kristus, proč, co vyjadřuje pohár vedle něho? Na koho se obrací Kristus, proč, co vyjadřuje pohár vedle něho? Obr. 5
Desková malba – představitelé Mistr třeboňského oltáře Mistr třeboňského oltáře „Madona roudnická“; „Madona roudnická“; ukázka krásného stylu – půvab madony; ukázka krásného stylu – půvab madony; projevení mateřského citu ze strany Panny Marie i dětské hravosti ze strany Ježíška. projevení mateřského citu ze strany Panny Marie i dětské hravosti ze strany Ježíška. Obr. 7
Desková malba – představitelé Mistr třeboňského oltáře Mistr třeboňského oltáře vnější strana desky z třeboňského oltáře. vnější strana desky z třeboňského oltáře. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Podle atributů, které drží v ruce, urči jednotlivé světice, případně si pomož internetem. Podle atributů, které drží v ruce, urči jednotlivé světice, případně si pomož internetem. Obr. 6
Desková malba – představitelé Mistr rajhradského oltáře Mistr rajhradského oltáře malíř z počátku 15. století; malíř z počátku 15. století; období HUSITSTVÍ – přerušení vývoje malířství, stagnace, poničení řady kostelů a tedy ztráta množství oltářů s jejich malbami; období HUSITSTVÍ – přerušení vývoje malířství, stagnace, poničení řady kostelů a tedy ztráta množství oltářů s jejich malbami; navázání až ve druhé polovině 15. století za vlády Jiřího z Poděbrad; navázání až ve druhé polovině 15. století za vlády Jiřího z Poděbrad; Obr. 12
Desková malba – představitelé Pozdní gotika – Mistr litoměřického oltáře malíř přelomu 15. a 16. století; malíř přelomu 15. a 16. století; první prvky renesance – konkrétní pozadí, pokusy o prostorovost; první prvky renesance – konkrétní pozadí, pokusy o prostorovost; autor prvního portrétu v Čechách – obraz Albrechta z Kolovrat; autor prvního portrétu v Čechách – obraz Albrechta z Kolovrat; zde obraz „Kristus před Kaifášem“. zde obraz „Kristus před Kaifášem“. Obr. 9
Desková malba – představitelé Mistr litoměřického oltáře Mistr litoměřického oltáře výzdoba svatováclavské kaple v chrámu sv. Víta; výzdoba svatováclavské kaple v chrámu sv. Víta; Obr. 10
Desková malba – představitelé Monogramista I. W. – přechod od gotiky k renesanci malíř pod silným vlivem podunajské malířské školy, hlavně Lucase Cranacha; malíř pod silným vlivem podunajské malířské školy, hlavně Lucase Cranacha; obraz „Sebevražda Lukrécie“. obraz „Sebevražda Lukrécie“. PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Co všechno už je na obraze renesanční? Co všechno už je na obraze renesanční? Obr. 11
Nástěnné malířství velký rozvoj za Karla IV. ve 14. století – příčinou zakládání velkého počtu kostelů a klášterů; velký rozvoj za Karla IV. ve 14. století – příčinou zakládání velkého počtu kostelů a klášterů; vrcholnými projekty výzdoba Karlštejna a kláštera Na Slovanech v Praze (Emauzy); vrcholnými projekty výzdoba Karlštejna a kláštera Na Slovanech v Praze (Emauzy); nejvýznamnější umělec – Mikoláš Wurmser (viz detail fresky Karla IV. z Karlštejna); nejvýznamnější umělec – Mikoláš Wurmser (viz detail fresky Karla IV. z Karlštejna); ústup nástěnného malířství za Václava IV., převažuje knižní malba, úpadek za husitství. ústup nástěnného malířství za Václava IV., převažuje knižní malba, úpadek za husitství. Obr. 13
Nástěnné malířství časté také při výzdobě sídel šlechty – obr. 14 – Žirovnice. časté také při výzdobě sídel šlechty – obr. 14 – Žirovnice. nový rozvoj v období pozdní gotiky na přelomu 15. a 16. století; nový rozvoj v období pozdní gotiky na přelomu 15. a 16. století; opět spojeno s církevní architekturou – viz obr. 15 – Smíškovská kaple v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře; opět spojeno s církevní architekturou – viz obr. 15 – Smíškovská kaple v chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře; Obr. 15 Obr. 14
Nástěnné malířství – mozaiky Zlatá brána chrámu sv. Víta – mozaika Posledního soudu Zlatá brána chrámu sv. Víta – mozaika Posledního soudu PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Najdi soudícího Krista, potom spasené duše a naopak zatracené. Najdi soudícího Krista, potom spasené duše a naopak zatracené. Obr. 16
Knižní – iluminace knižní památky spojeny především s kláštery a jejich scriptorii; knižní památky spojeny především s kláštery a jejich scriptorii; důležité památky už na konci 13. století za posledních Přemyslovců; důležité památky už na konci 13. století za posledních Přemyslovců; Pasionál abatyše Kunhuty z kláštera sv. Jiří v Praze. Pasionál abatyše Kunhuty z kláštera sv. Jiří v Praze.SOUVISLOST Objasni pojem scriptorium. Objasni pojem scriptorium. Obr. 17
Knižní malba – iluminace období Karla IV. – vliv církevních osobností Arnošta z Pardubic a Jana ze Středy; období Karla IV. – vliv církevních osobností Arnošta z Pardubic a Jana ze Středy; Velislavova bible; Velislavova bible; PRÁCE S OBRÁZKEM PRÁCE S OBRÁZKEM Která scéna z počátku Starého zákona je zobrazena na obrazové ukázce? Která scéna z počátku Starého zákona je zobrazena na obrazové ukázce? Obr. 18
Knižní malba – iluminace velký rozvoj knižní malby na přelomu 14. a 15. století za vlády Václava IV.; velký rozvoj knižní malby na přelomu 14. a 15. století za vlády Václava IV.; ustupuje nástěnná a desková malba, Praha naopak vyhledávaným centrem iluminátorů; ustupuje nástěnná a desková malba, Praha naopak vyhledávaným centrem iluminátorů; Bible Václava IV. Bible Václava IV. Obr. 19
ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, ISBN Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 1: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 2: Ptolemajos. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Ptolemajos. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 4: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 5: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 6: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:
Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 7: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 8: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: _Votive_Painting_of_Archbishop_Jan_O%C4%8Dko_of_Vla%C5%A1im_-_Google_Art_Project.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Anonym_- _Votive_Painting_of_Archbishop_Jan_O%C4%8Dko_of_Vla%C5%A1im_-_Google_Art_Project.jpg Obr. 9: Gortyna. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 10: DanielHP. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 11: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 12: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 13: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 14: Chrihalb. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 15: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: D%C5%A1kovsk%C3%A9_kaple.JPGhttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uk%C5%99i%C5%BEov%C3%A1n%C3%AD_Krista,_Mistr_Sm%C3%A D%C5%A1kovsk%C3%A9_kaple.JPG
Obr. 16: Myrabella. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Guy_Prague_facade_sud_mosaique_Jugement_dernier.jpghttp://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Cathedrale_Saint- Guy_Prague_facade_sud_mosaique_Jugement_dernier.jpg Obr. 17: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 18: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 19: [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: