Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ZKOUMÁME PŘÍRODU
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Optické přístroje.
Mikroskopy.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Opakování učiva pro žáky 6. tříd
Mikroskopie.
60.1 Základy mikroskopování
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Digitální učební materiál
MIKROSKOP Mgr. Helena Roubalová
Mikroskop Kristýna Hoffmannová.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: MIKROSKOPOVÁNÍ
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
LUPA A MIKROSKOP Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jak zkoumáme přírodu?.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Měkkýši hlavonožci.
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Významný vynález Vypracoval:Lukáš Běhal.
JAK ZKOUMÁME PŘÍRODU.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Bc. Jan Hutl a Základy práce s lupou a mikroskopem 4. Žáci se naučí zásady práce s lupou a mikroskopem Práce s lupou, postup práce, práce s mikroskopem,
1 ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR POZOROVÁNÍ PŘÍRODY Zpracovala : Mgr. Jana Richterová Přírodopis 6. třída.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
O DRAZ SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková.
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.21_Zivoni_prostredi_makrosvet_a_mikrosvet.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název projektu: Moderní škola
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ AutorMgr. Pavla Ondrušková ČísloVY_52_INOVACE_11_PŘÍRODOPIS NázevMikroskop PředmětPřírodopis Ročník/y/ ročník Anotace Prezentace obsahuje základní informace o mikroskopu. Žáci se seznámí s částmi a nejběžnějšími druhy mikroskopů. Materiál je vhodný pro použití na interaktivní tabuli. Závěrečné opakování slouží jako zápis do sešitu (vlepení pracovního listu), je vhodné je použít i jako opakovací testík. Druh učebního materiálu Prezentace doplněná pracovním listem Datum vytvoření Datum ověření

Mikroskop mikroskop, česky též drobnohled, je optický přístroj pro zobrazení malého sledovaného objektu ve větším zvětšení slouží pro laboratorní pozorování drobnohledných organismů a přírodnin existuje několik druhů mikroskopů využívajících odlišné zdroje k vytváření obrazu podle některých zdrojů první drobnohled sestavil v roce 1590 v Nizozemsku Zacharias Janssen mikroskop zdokonalil a k vědeckým účelům začal používat Holanďan Antony van Leewenhoek (čti Levnhůk) kolem roku 1650

Popis mikroskopu Běžný mikroskop se skládá z : optické části, která zajišťuje vznik a promítání obrazu mechanické části, která chrání optickou část a tvoří tělo mikroskopu optická část okulár tubus objektiv stativ zaostřovací šrouby stolek otáčivý nosič osvětlení svorky mechanická část

Optická část mikroskopu Základem mikroskopu jsou dvě čočky: první, do které se díváme, se nazývá okulár (okulár se vkládá do tubusu) druhá čočka se nazývá objektiv (je blíže pozorovanému předmětu) Většina mikroskopů má tři objektivy s různým zvětšením. Můžeme je dle potřeby měnit, jsou upevněny na otáčivém nosiči. Zvětšení pozorovaného předmětu vypočítáme jako součin zvětšení okuláru a zvětšení objektivu. Příklad: Objektiv zvětšující 20krát, okulár zvětšující 10krát pozorovaný předmět bude zvětšený 200krát.

Mechanická část mikroskopu Pozorovaný mikroskopický preparát se upíná pomocí dvou svorek na stolek mikroskopu. Uprostřed stolku je otvor, kterým prochází k preparátu zdola světlo (odražené zrcátkem nebo osvětlením – reflektorek se žárovičkou). Pozorovaný preparát zaostříme pomocí zaostřovacích šroubů. Vše je upevněno na stativu – stojanu mikroskopu.

Druhy mikroskopů Existuje několik druhů mikroskopů využívajících odlišné zdroje k vytváření obrazu. Nejznámější a nejběžnější jsou klasické světelné mikroskopy, které dělíme na: monokulární – jedná se o nejběžnější typy mikroskopů Binokulární mikroskopy mají přímo dva objektivy, jsou tedy jakousi soustavou dvou menších mikroskopů spojených k sobě. Do každého okuláru pak odchází jeden paprsek a můžeme se pohodlně dívat oběma očima. Existuje i takzvaný trinokulární mikroskop, kdy dva tubusy jsou určené pro pozorování očima a třetí slouží k připojení fotoaparátu nebo kamery.

Závěrečné opakování Popiš části mikroskopu:

Doplň text: Mikroskop, česky též ……………….., je ……………………………….……. pro zobrazení malého sledovaného objektu ve větším zvětšení. Běžný mikroskop se skládá z ………… části, která zajišťuje vznik a promítání obrazu a z ……………... části, která chrání optickou část a tvoří tělo mikroskopu. Základem mikroskopu jsou dvě …………. : první, do které se díváme, se nazývá ………………, druhá čočka se nazývá ……………………………. (je blíže pozorovanému předmětu). Pozorovaný mikroskopický preparát se upíná pomocí dvou ………………… na ………………….. mikroskopu. Uprostřed stolku je otvor, kterým prochází k preparátu zdola světlo (odražené ……………… nebo osvětlením – reflektorek se žárovičkou). Pozorovaný preparát zaostříme pomocí…………………………... Vše je upevněno na ………….. – stojanu mikroskopu.

Řešení

Mikroskop, česky též drobnohled, je optický přístroj pro zobrazení malého sledovaného objektu ve větším zvětšení. Běžný mikroskop se skládá z optické části, která zajišťuje vznik a promítání obrazu a z mechanické části, která chrání optickou část a tvoří tělo mikroskopu. Základem mikroskopu jsou dvě čočky: první, do které se díváme, se nazývá okulár, druhá čočka se nazývá objektiv (je blíže pozorovanému předmětu). Pozorovaný mikroskopický preparát se upíná pomocí dvou svorek na stolek mikroskopu. Uprostřed stolku je otvor, kterým prochází k preparátu zdola světlo (odražené zrcátkem nebo osvětlením – reflektorek se žárovičkou). Pozorovaný preparát zaostříme pomocí zaostřovacích šroubů. Vše je upevněno na stativu – stojanu mikroskopu.

Zdroje: AUTOR NEUVEDEN. Mikroskop - Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ČERNÍK, Vladimír, Vítězslav BIČÍK a Zdeněk MARTINEC. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1., přeprac. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, c1999, ISBN DR. MAPPES, Timo. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DOLBUNOV. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: foto – autor materiálu – Mgr. Pavla Ondrušková Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.