KLASIFIKACE LÁTEK Jak lze rozdělit látky, které jsou kolem nás?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Advertisements

Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Třídění směsí Homogenní (stejnorodé, roztoky) Heterogenní (různorodé)
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Start.
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Metody dělení složek směsí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 3 Autor: Lenka Poláková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Směsi Tento materiál byl vytvořen jako učební dokument projektu inovace výuky v rámci OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. VY_32_INOVACE_G
Dvousložkové různorodé směsi Mgr. Helena Roubalová
Chemie technické lyceum 1. ročník
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Chemické látky a jejích vlastnosti.
Chemie a její obory.
Metody oddělování složek směsí
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
SMĚSI Látky kolem nás chemické látky směsi např. slaná voda
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvkováorganizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
SMĚSI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Renata Jeřábková Základní škola Kolín III., Masarykova 412 Dostupné na
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Směsi, dělení složek směsí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 03.
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Oddělování složek směsí 2
zpracovaný v rámci projektu EU
Obecná chemie SMĚSI VY_32_INOVACE_04 - SMĚSI.
OPAKOVÁNÍ UČIVA 8. ROČNÍKU
Základní chemické výpočty: 1. Hmotnost atomu 2. Látkové množství 3
Roztoky Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0111.
VY_52_INOVACE_02/1/1_Chemie
Směsi.
Směsi Opakovací otázky
Oddělování složek směsí
Klasifikace látek Vladislava Zubrová.
Zdravotnický asistent, první ročník Směsi Disperzní soustavy Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Směsi,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 04.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SMĚSI. OBSAH Co jsou směsi Skupenství směsí Stejnorodé směsi Různorodé směsi Rozpustnost složek směsí.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_01_OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ 8. TŘÍDY (1.ČÁST) TÉMA: OPAKOVÁNÍ ZNALOSTÍ.
CHEMICKÉ LÁTKY A SMĚSI Složení a třídění směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ AUTOR: Ing. Ivana Fiedlerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ F 07 TEMA: Chemie 8- Různorodé.
Druhy směsí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
14 směsi VY_32_INOVACE_14 autor:Mgr. Helena Žovincová identifikace:H2-14 třída:8. předmět:Ch anotace:Materiál slouží k probírání a procvičení nového učiva.
RŮZNORODÉ SMĚSI. OPAKOVÁNÍ Jak se liší stejnorodá a různorodá směs? Jak se nazývají kapalné stejnorodé směsi? Jak ovlivňuje rozpustnost pevných látek.
Směsi I Suspenze, Emulze, Pěna, Mlha, Dým, Aerosol
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C8-002 PředmětCHEMIE 8.ROČNÍK.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Oddělování složek směsí.
Chemie Žáci byli poučeni o bezpečnosti práce, chování a hygienických zásadách v hodinách a vnitřním řádem učebny.
2.1 Většina látek jsou směsi
Směsi.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
SMĚSI HRA.
Vlastnosti látek Autor Mgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
VY_32_INOVACE_Slo_I_01 Směsi 1 ppt.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Transkript prezentace:

KLASIFIKACE LÁTEK Jak lze rozdělit látky, které jsou kolem nás?

Klasifikace látek Látky kolem nás lze dělit z různých hledisek. a)Dle skupenství na pevné (s) kapalné (l, aq) plynné (g) b) Dle původu na přírodní organické anorganické syntetické Úkol: Napište příklady látek.

c) Dle složení na chemicky čisté látky směsi Chemický prvek = látka složená z atomů se stejným protonovým číslem. Má název a značku (symbol). Chemická sloučenina = látka složená z atomů různých prvků vázaných chemickou vazbou. Má název a vzorec. Chemické látky jsou vybudovány z atomů, molekul a iontů. Chemicky čisté látky Chemické sloučeniny Chemické prvky

Úkol: Přiřaďte správně pojmy k obrázkům A - D 1 – prvek 2 – sloučenina 3 – atomy 4 – molekuly A B C D 2-sloučenina 3-atomy 1-prvek 4-molekuly - atom prvku Z

Směsi = soustavy 2 a více složek, které lze od sebe oddělit různými fyzikálně chemickými metodami (např. filtrace – na úpravu vody, přípravu nápojů,…) Úkol: Vypište další metody dělení směsí a uveďte příklady jejich použití. krystalizace – výroba cukru, odsolování vody destilace – zpracování ropy, výroba lihu usazování – čištění odpadní vody sublimace – čištění látek (jód, naftalen) extrakce – výroba olejů, příprava čaje, kávy plavení – oddělování rudy od hlušiny

Dělení směsí dle velikosti částic: Stejnorodé Koloidní Různorodé (homogenní) (heterogenní) m Složky směsi neviditelné viditelné viditelné okem, elektronovým lupou, optickým mikroskopem mikroskopem Např: roztok NaCl vodný roztok žula slitiny kovů vaječného bílku nudlová polévka

Druhy heterogenních směsí Skupenské fázePříklady SUSPENZE pevná fáze v kapalnézakalená říční voda EMULZE kapalná fáze v kapalné olej a voda PĚNA plynná fáze v kapalné pivní, mýdlová pěna AEROSOL pevná nebo kapalná fáze v plynu dýmy, mlhy, postřiky

Úkol: Jakým způsobem lze oddělit a)cukr z roztoku cukru b)naftalen od písku c)olej od vody d)hlušinu od železné rudy e)nudle od vody f)sůl od písku Řešení: a) krystalizace (destilace) b) sublimace c) usazování d) magnetem e) filtrace f) rozpustit ve vodě, filtrace, krystalizace

Úkol: Zařaďte pojmy do uvedených kategorií emulze, destilace, molekula, roztok, sloučenina, filtrace, atom, sublimace, ion a)typ látek b) částice látek c) způsob dělení látek emulze molekula destilace roztok atom filtrace sloučenina ion sublimace Pojmy Kategorie