Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Advertisements

Poezie.
Kytice Karel jaromír erben.
Karel Hynek Mácha Básník, prozaik, dramatik
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_035_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
Obecné poučení o literatuře
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_LZ_01 Sada DUMLiterární žánry Předmět Český jazyk a literární výchova Název materiálu Balady Anotace V prezentaci.
K AREL J AROMÍR E RBEN – VO DNÍK. Ú KOLY PRO SKUPINU : 1. Znáte celou báseň? Odhadněte, co v básni předchází a co následuje po naší ukázce. 2. Vyznívá.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Digitalizace výuky Příjemce
POEZIE.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.13 Název pro školu: EU ČJ 13 II Název materiálu: Karel Hynek Mácha Autor: Mgr. Barbora Baránková Vzdělávací.
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Jarní rýmování.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
Balada. lyrickoepická báseň s ponurým dějem a tragickým koncem děj se točí kolem viny a následného trestu vystupují v ní nadpřirozené síly a bytosti.
KAREL JAROMÍR ERBEN - KYTICE Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Miluše Korandová Na topole nad jezerem Seděl vodník podvečerem:
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_10_24 _Karel Jaromír Erben.
Karel Jaromír Erben Kytice. ( )  český spisovatel  narodil se v Podkrkonoší  matka pocházela z učitelské rodiny, otec byl švec  vystudoval.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ druhy rýmů Název sady: Český jazyk 7.ročník Číslo projektu:
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
JIŘÍ WOLKER Simona Coubalová C3B. Obsah O autorovi Život Dílo Těžká hodina Shrnutí Zdroje.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_14_LITERATURA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Hana Kletečková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ K 03 Karel Jaromír Erben TEMA: Český.
základní jednotka básně zapisuje se do jednoho řádku VERŠ zvuková shoda konců slov na konci veršů RÝM graficky oddělený celek v básni, který se pravidelně.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Prozodické systémy a druhy rýmů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ / /21
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_12_INOVACE_Tru_I_28 Název Rozlišení poezie a prózy
FORMÁLNÍ VÝSTAVBA VERŠE Mgr. Michal Oblouk
Český jazyk 9. ročník Česká poezie 19. a 20. století.
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
ŠKOLA PRO ZAČÍNAJÍCÍ BÁSNÍKY
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Český jazyk Mgr. Milan Šimek
Dělení literatury.
ŠABLONA III/2 Karel Jaromír Erben, literatura 8. roč. Mgr. L
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Druhy rýmů.
Tematická a kompoziční složka literárního díla

Vy_32_INOVACE_74_Balady a romance II
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
BALADY A ROMANCE VY_12_INOVACE_Rů_I_22
Transkript prezentace:

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Ing. Alena Chotěborská Číslo VY_32_INOVACE_19 Název Poezie - pojmy Předmět Český jazyk Ročník/y/ ročník Anotace Prezentace seznamuje se základními pojmy z poezie Druh učebního materiáluPrezentace s výkladem Časová dotace 2 vyučovací hodiny Datum vytvoření Datum ověření

 Básně psané ve verších a slokách „řečí vázanou“ rýmem a rytmem  Užívá básnické jazykové prostředky – poetismy, přirovnání, … ČLENĚNÍ POEZIE: 1/ EPICKÁ – líčí příběh, děj odehrávající se v čase  převažovala v minulosti – eposy /o Gilgamešovi, Ilias, Odyssea/ 2/ LYRICKÁ – líčí city, nálady, dojmy, prožitky, popisy  dnes lyrická poezie převažuje 3/ LYRICKO-EPICKÁ – děj proložený lyrikou  Balady – smutná lyricko-epická báseň s tragickým koncem K. J. Erben – Kytice, Bezruč – Slezské písně, Wolker  Romance – optimistická, radostná báseň J. Neruda – Balady a romance, J. Vrchlický, J. Seifert

VERŠ - jeden řádek básně – délka verše je dána  melodická jednotka, intonační a rytmický celek SLOKA = strofa – rytmický, intonační a významový celek – složený z několika veršů – řádků /nejčastěji 4 veršová sloka/ RYTMUS – pravidelné opakování zvukových schémat – stop: TROCHEJ – přízvučná + nepřízvučná slabika /— υ/ / Ne-choď / Vaš-ku / s pá-ny / na led / čtyřstopý trochej / — υ / — υ / — υ / — υ / JAMB - nepřízvučná + přízvučná slabika /υ — / / Byl pozd/ní ve/čer prv/ní máj / čtyřstopý jamb / υ — / υ — / υ — / υ — / DAKTYL - přízvučná + nepřízvučná + nepřízvučná slabika /— υ υ/ / Stří-ha-li/do-ho-la/ma-lé-ho/chla-peč-ka/ čtyřstopý daktyl / — υ υ /— υ υ /— υ υ / — υ υ /

RÝM - zvuková shoda hlásek na konci veršů DRUHY RÝMU:  SDRUŽENÝ Na topole nad jezerem a a – a – b – bseděl vodník podvečerem. a „Sviť, měsíčku, sviť, b ať mi šije niť.“ b Karel Jaromír Erben – Vodník – sbírka Kytice  STŘÍDAVÝPod vodou měl ji sedm let a a – b – a - ba měla s ním dvě děti. b Pak řekl vodník: „Můžeš teď a zas domov uviděti.“ b Jan Neruda - Matka

 OBKROČNÝ Byl pozdní večer – první máj a a – b – b – avečerní máj byl lásky čas. b Hrdliččin zval ku lásce hlas, b když večerní zaváněl háj. a Karel Hynek Mácha - sbírka Máj  PŘERÝVANÝSeděly žáby v kaluži, a a – b – c – bhleděly vzhůru k nebi, b a – b – c – astarý jim žabák učený c otvíral tvrdé lebi. b Jan Neruda – Seděly žáby v kaluži – Písně kosmické/sb./