Systematické rešerše Ing. Radka Otawová, Ph.D.. Exploze odborné literatury (biomedicínská data: miliony článků za rok) -komplikace v orientaci nových.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informační zdroje pro podporu rozhodování v klinické praxi
Advertisements

Vyhledávací stoje na Internetu. (vyhledavače pro začátečníky)
Online nástroje pro podporu klinického rozhodování
Rešerše v oblasti biomedicíny
Databáze citačních rejstříků Web of Science.  Online akademická služba provozovaná společností Thomson Reuters.Thomson Reuters  Databáze citačních rejstříků,
3.1. Typy vědeckých sdělení a periodik ústní forma - víceméně nezávazná forma sdělení, nezakládá prioritu sdělení formou semináře či přednášky na konferenci.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK SciVerse - plnotextové vyhledávání.
D ATABÁZE N VID D ATABÁZE N VID N OVÁ SPECIALIZOVANÁ ONLINE SLUŽBA SPOLEČNOSTI O VID PRO OŠETŘOVATELSTVÍ A DALŠÍ NELÉKAŘSKÉ ZDRAVOTNICKÉ.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Evidence-Based Medicine Databáze Cochrane Collaboration IMZS FM VŠE 2003.
Meta-analýza v epidemiologii a toxikologii
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
MUDR. PETR LESNÝ LÉKAŘ A KNIHOVNA. OBSAH Medicína a informace Postřehy z teorie a praxe Lékaři a knihovna Medicína založená na důkazech a personalizovaná.
Metodologie výzkumu J.Hendl.
Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství PREVENCE DEKUBITŮ
Evidence based medicine a informační zdroje
1 Základní informační zdroje pro zubní lékařství Mgr. Jarmila Potomková Knihovna Lékařské fakulty Ústav lékařské biofyziky Univerzita.
Jak získat nové informace (nejen !) v hydrobiologii 1.Knihovna (UP, PřF UP) – fyzicky málo dostupných časopisů 2.Odebírané časopisy s on-line přístupem.
1 1 Předmět DET/VC061, 2012/2013 Lékařská fakulta Univerzita Palackého v Olomouci MEDICÍNA ZALOŽENÁ NA DŮKAZU Prof. MUDr. V. Mihál, CSc. Dětská klinika.
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Evaluation of Performance Based on Information in Documents‘ Databases Hana Pessrová Tomáš Cahlík.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra experimentální biologie rostlin PřF UK iHOP - plnotextové vyhledávání Pubmed.
B130P16: Praktické základy vědecké práce Katedra fyziologie rostlin, PřF UK RNDr. Jan Petrášek, Ph.D. Základní dělení 3.1.
Informační zdroje pro odbornou práci Kuchařka pro vědecký fast food.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Adaptace klinických doporučených postupů Radim Líčeník Ústav sociálního lékařství a zdravotní.
1 Základní informační zdroje pro zubní lékařství Cvičení – týden 4 Mgr. Jarmila Potomková Knihovna Lékařské fakulty Ústav lékařské.
1 Projekt EU na Lékařské fakultě UP v Olomouci TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY „Zavádění.
Pracovní list - pro tisk Vloženo z stress.pptx Začátek.
Statistická významnost a její problémy
Základní informační zdroje pro zubní lékařství
. Výuka pediatrie u lůžka pacienta Kazuistika založená na důkazu
1 Projekt EU na Lékařské fakultě UP v Olomouci TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY „Zavádění.
Informační zdroje pro zubní lékařství
Rešerše v oblasti biomedicíny
ISI Web of Knowledge Produkt a platforma firmy Thomson Reuters. Zahrnuje báze: - Web of Science (převážně bibliografické záznamy odborných článků, lze.
3. Odborná literatura, její zdroje na Internetu a PřFUK
Web of Science - Web of Science TM Core Collection Mgr. Libuše Simandlová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a.
1 Základní informační zdroje pro zubní lékařství Cvičení – týden3 Mgr. Jarmila Potomková Knihovna Lékařské fakulty Ústav lékařské.
Web of Knowledge Web of Science. Web of Knowledge
Adaptace klinického doporučeného postupu prevence rotavirových infekcí Případová studie Prof. MUDr. V. Mihál, CSc Dětská klinika LFUP a FN Olomouc
Případová studie Seminář 2014.
Zdroje a vyhledávání informací pro vědeckou práci Mgr. Jiřina Procházková, Ph.D
1 Projekt EU na Lékařské fakultě UP v Olomouci TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY „Zavádění.
Práce s informačními zdroji pro mgr. studenty FSS420 Mgr. Dana Mazancová, DiS. Brno, 10. října 2013 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Ústřední.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Rešerše. Bibliografické databáze Web of Science ISI Web of Knowledge – WoS + Journal Citation Report Placené – PřF MU je uživatelem Bibliografická citace.
. Výuka pediatrie u lůžka pacienta Kazuistika založená na důkazu
1 Jak získat nejlepší důkaz: Multizdrojové vyhledávání a kritické hodnocení Merck Manual of Diagnosis and Therapy Scholar Google Medline (PubMed) Cochrane.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-2.PT-13-Vzdělávání Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
Doc. Vladimír Rogalewicz, CSc. CzechHTA, České vysoké učení technické v Praze Fakulta biomedicínského inženýrství, Kladno Využití.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
ICH M3 (R2) preklinické doporučení
Karel Roubík, Jakub Ráfl, Thomas Bachman ČVUT FBMI
Citační databáze Mgr. Zdeňka Firstová Univerzitní knihovna ZČU v Plzni
Univerzita Palackého v Olomouci
Informační zdroje pro vědu a výzkum na ČZU
EconLit with Full Text Ivana Reznerová
Jana Holá Tvorba rešerše Jana Holá
Digitální učební materiál
Hierarchie a hodnocení zdrojů pro získání dat Hierarchy of Evidence
Elektronické informační zdroje (VIKBA25)
Interventional trials: A review. Study designs, Trends.
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Praktické dovednosti při psaní bakalářské práce
Transkript prezentace:

Systematické rešerše Ing. Radka Otawová, Ph.D.

Exploze odborné literatury (biomedicínská data: miliony článků za rok) -komplikace v orientaci nových vědeckých poznatků Tradičních přehledové zdroje Klasický přehledový článek (narrative review) Odborný komentář (expert commentaries) Autoři přehledových článků jsou vždy předními odborníky svého oboru, avšak….

Až do pozdních 80-tých let minulého století se nedostatečná přesnost při vytváření přehledů nijak nezkoumala, pak však docházelo k různým odhalením, kdy dvě rešeršní práce na stejné téma byly zakončeny odlišnými závěry…podrobnějším zkoumáním se zjistilo, že důležitou roli v tomto rozporu hraje odborná specializace tvůrců rešerše Např. případ z 90-tých let minulého století je popsán v databázi The Cochrane Library Wakefield AJ, Murch SH, Anthony A et al. Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children. Lancet 1998; 351: 637–641. Systematický přehledový článek (systematic review) Demicheli V, Jefferson T, Rivetti A, Price D. Vaccines for measles, mumps and rubella in children. Cochrane Database Syst Rev 2005: CD Význam rešerší

Systematická rešerše Souhrn všech dostupných studií (publikovaných i nepublikovaných), které jsou vhodné k zodpovězení určité klinické otázky Usilují o vědeckou objektivitu při posuzování často kontroverzních názorů na daný klinický problém podle předem stanovených kritérií Opírá se o přesné kvantitativní metody a snaží se vyhnout publikačnímu zkreslení (publication bias) Vyhledávání literatury je zaměřené na všechny dostupné zdroje – aby nedošlo k publikačnímu zkreslení, je nutno shromáždit veškeré zdroje z databází, konferenční materiály, firemní zprávy, protokoly apod. V systematických přehledech se posuzuje kvalita, heterogenita a praktická využitelnost jednotlivých prací Sekundární výzkum (opakovatelný)

Význam systematických rešerší Medicína založená na důkazech (Evidence based madicine (EBM)) Hierarchicky nevýznamnější typy publikací (vyčerpávajícím způsobem odpovídají na konkrétní klinickou otázku) Jsou zapotřebí pro hodnocení klinické a nákladové efektivity Systematické přehledy Poskytují relevantní informace pro klinické rozhodnutí Shrnují velké množství důkazů a nabízejí vysvětlení rozdílů mezi publikacemi Směřují k integraci existujících poznatků Vylepšují vědecké hypotézy Napomáhají stanovení nových směrů biomedicínského výzkumu

Strategie při přípravě systematických přehledů Na systematickém přehledu by měli pracovat nejméně dva lidé! 1.Definice klinické otázky Jasné stanovení cíle zkoumání (diagnóza, léčba, outcomes…) Typy studií (randomizované, kohortní, zkříženě uspořádané studie, paralelně uspořádané studie…… Klíčová slova Volba jazyka původních prací Stanovit si časové období, ve kterém byly práce uveřejněny (nejč. posl. 10 let)

Strategie při přípravě systematických přehledů 2. Vyhledávání literatury Medline (PubMed) více než 23 milionů citací biomedicínské literatury, často s odkazy na fulltexty Medline (PubMed) EMBASE databáze s obzvláště silným testů léčiv. Přibližně z 60-ti % se překrývání s MEDLINE EMBASE Cochrane Library zahrnuje: Cochrane Database of Systematic Reviews, Database of Abstracts of Reviews of Effects, Cochrane Central Register of Controlled Trials, Cochrane Methodology Register, Health Technology Assessment Database, and NHS Economic Evaluation Database. Cochrane Library CINAHL (Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature) zajišťuje pokrytí literatury zdravotníků: lékařské knihy, absolventské práce zdravotních sester, vybrané konf. Příspěvky, vybrané standardy profesionální praxe atd. CINAHL (Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature) Web of Science citační databáze umožňující současné a retrospektivní vyhledávání v recenzovaných časopisech, které poskytují kompletní bibliografické údaje, plné seznamy autorů, citace apod. Web of Science PsycINFO pokrývá profesionální a odbornou literaturu z psychologie a souvisejících oborů, včetně medicíny, psychiatrie, ošetřovatelství, sociologie, vzdělání, farmakologie, fyziologie, lingvistiky, a dalších oblastech. Zahrnuje odkazy a souhrny na časopisy, disertace, kapitoly knih a knihy PsycINFO Conference Papers Index, Google Scholar, Scopus zahrnuje obsah Embase a MEDLINE a jiné, Databases in Other Subjects, Searching Health Technologies Assessment Agencies, Resources for Evidence-Based Healthcare, Finding Studies for Systematic Reviews: A Resource List for Researchers, Grey Literature Conference Papers IndexGoogle ScholarScopusDatabases in Other Subjects Searching Health Technologies Assessment AgenciesResources for Evidence-Based HealthcareFinding Studies for Systematic Reviews: A Resource List for ResearchersGrey Literature A mnoho dalších……..

Strategie při přípravě systematických přehledů 3. Výběr literatury Třídění souboru dat : a) název článku b) abstrakt článku c) plné znění článku

Strategie při přípravě systematických přehledů 4. Extrakce dat -v závislosti na řešené klinické otázce se ukládají informace například o: počet pacientů, jejich věk, kdy a jak dlouho studie probíhala, zaznamenávají se údaje o léčbě, o průběhu hospitalizace, laboratorní vyšetření, výskyt komorbidit, informace o nákladech apod…..

Strategie při přípravě systematických přehledů 5. Zpracování dat -narativně: pokud jsou data z článků příliš heterogenní, nebo jich není pro statistické zpracování dostatek -statisticky: metaanalýza-statistická kombinace výsledků dříve publikovaných dat -spojuje vhodným způsobem data z velkého množství pokusných subjektů -je považována ze jeden z nejsilnějších důkazů v hierarchii věrohodnosti důkazů běžném v moderní medicíně -numerické a grafické zobrazení 7. Prezentace výsledků

Study identification Include author, title, reference, year of publication Guideline topic:Review question no: Checklist completed by: Circle or highlight one option for each question: A. Selection bias (systematic differences between the comparison groups) A1The method of allocation to treatment groups was unrelated to potential confounding factors (that is, the reason for participant allocation to treatment groups is not expected to affect the outcome[s] under study)YesNo UnclearN/A A2Attempts were made within the design or analysis to balance the comparison groups for potential confounders YesNoUnclearN/A A3The groups were comparable at baseline, including all major confounding and prognostic factorsYes NoUnclearN/A Based on your answers to the above, in your opinion was selection bias present? If so, what is the likely direction of its effect? Low risk of biasUnclear/unknown riskHigh risk of bias Likely direction of effect: B. Performance bias (systematic differences between groups in the care provided, apart from the intervention under investigation) B1The comparison groups received the same care apart from the intervention(s) studiedYesNo UnclearN/A B2Participants receiving care were kept 'blind' to treatment allocationYesNo UnclearN/A B3Individuals administering care were kept 'blind' to treatment allocationYesNo UnclearN/A Based on your answers to the above, in your opinion was performance bias present? If so, what is the likely direction of its effect? Low risk of biasUnclear/unknown riskHigh risk of bias Likely direction of effect: C. Attrition bias (systematic differences between the comparison groups with respect to loss of participants) C1All groups were followed up for an equal length of time (or analysis was adjusted to allow for differences in length of follow-up)YesNoUnclearN/A C2a. How many participants did not complete treatment in each group? b. The groups were comparable for treatment completion (that is, there were no important or systematic differences between groups in terms of those who did not complete treatment)YesNoUnclear N/A C3a. For how many participants in each group were no outcome data available? b. The groups were comparable with respect to the availability of outcome data (that is, there were no important or systematic differences between groups in terms of those for whom outcome data were not available)YesNo UnclearN/A Based on your answers to the above, in your opinion was attrition bias present? If so, what is the likely direction of its effect? Low risk of biasUnclear/unknown riskHigh risk of bias Likely direction of effect: D. Detection bias (bias in how outcomes are ascertained, diagnosed or verified) D1The study had an appropriate length of follow-upYesNoUnclear N/A D2The study used a precise definition of outcomeYesNoUnclear N/A D3A valid and reliable method was used to determine the outcomeYesNoUnclear N/A D4Investigators were kept 'blind' to participants' exposure to the interventionYesNo UnclearN/A D5Investigators were kept 'blind' to other important confounding and prognostic factorsYesNo UnclearN/A Based on your answers to the above, in your opinion was detection bias present? If so, what is the likely direction of its effect? Low risk of biasUnclear/unknown riskHigh risk of bias Likely direction of effect: 6. Kritické hodnocení studií neexistuje univerzální cesta ukázka dotazníku pro kvalitativní hodnocení kohortní studie (NICE)

Shrnutí Definice klinické otázky Konkrétní výběr klíčových slov pro vyhledávání Databáze, období, typy studií Sběr dat Selekce dat s přesným záznamem o nezahrnutých studiích Statistické hodnocení zahrnutých studií Kvalitativní hodnocení zahrnutých studií V závěru se posuzuje kvalita, heterogenita a praktická využitelnost jednotlivých prací

Návod na přípravu systematických přehledů Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) Centre for Cognitive Ageing and Cognitive Epidemiology Cochrane training Higgins J, Green S (eds). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions, Version [updated September 2008]. (last accessed 19 November 2008) NHS Centre for Reviews and Dissemination. Undertaking systematic reviews of research on effectiveness: CRD’s guidance for those carrying out or commissioning reviews. CRD Report 4. York: University of York, 2001

Použité zdroje a užitečné odkazy Davies HTO, Crombie IK. What is a systematic review? Dostupné na: Potomkova J. Význam systematických přehledů pro medicínu založenou na důkazech, Pediatrie pro praxi 2004, 2, 105 ● The Cochrane Library ● The Joanna Briggs Institute ● The Campbell Collaboration ● The Centre for Evidence-Based Medicine ● The NHS Centre for Reviews and Dissemination ● Bandolier ● PubMed Clinical Queries: Find Systematic Reviews