Ochrana před nadměrným zvukem (Učebnice strana 178) Z lidských smyslů bývá sluch často podceňován. Slyšíme zvuky, i když výchylky kmitání ušního bubínku.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracoval Mgr. Radomír Rais
Advertisements

Zvukové jevy-akustika
UCHO Marcela Hanáková.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Transparentní akustická ochrana SGG Stadip Silence
Akustika - zvuk, hlasitost, intenzita
Akustika.
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Ultrazvuk, infrazvuk Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Veličiny pro hodnocení zvuku
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
VLASTNOSTI ZVUKU.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Zvuk Mechanické vlnění vzduchu.
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
VLIV HLUKU NA ZDRAVÍ Tomáš Baďura ARI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
FY_082_Zvuk_ Vlastnosti zvuku
Akustika Jana Prehradná 4.C.
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
Akustika 4 (Hlasitost).
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Zvuk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
SOUSTAVA SMYSLOVÁ – UCHO (sluchový orgán)
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Autor: Mgr. Libor Sovadina
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Akustika.
VY_32_INOVACE_PSYPS12460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2: přírodní vědy - inovace Vypracoval/a:
Hlasitost zvuku, hluk a ochrana před ním
Směrové ultrazvukové reproduktory
Úvod do biomedicínské informatiky
Akustika.
Smyslové vnímání Sluch
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
SLUCH, ROVNOVÁHA smysly. Anotace Určeno pro žáky 8. ročníku ZŠ Prezentace seznamuje s jedním smyslem z celku smyslová soustava.
Mgr. Aleš Peřina, Ph. D.. Fyziologie slyšení Fyzikální podstata hluku Zvuk mechanické kmitání pružného prostředí Hz (Hertz): počet kmitů za sekundu Frekvenční.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.11_Hlasitost_zvuku_hluk_a_ochrana_před_ním.
ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast dle RVP:Člověk a příroda Okruh dle RVP:Fyzika Tematická oblast:Fyzika Název vzdělávacího.
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Vibrace a hluk
Zvukové jevy.
ZVUK.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

Ochrana před nadměrným zvukem (Učebnice strana 178) Z lidských smyslů bývá sluch často podceňován. Slyšíme zvuky, i když výchylky kmitání ušního bubínku jsou srovnatelné s rozměry atomu – 0, mm. Naopak při nejhlasitějších zvucích je výchylka kmitání bubínku až 1 mm. Zvukem, stejně jako každým jiným vlněním, se přenáší energie ze zdroje k okolním tělesům. O tom, jak hlasitý je zvuk, rozhoduje výkon, který dopadá na plochu 1 m 2. Jestliže někdo šeptá, dopadá na plochu 1 m2 vzdálenou 1 m výkon asi miliardtiny wattu, při rockovém koncertu nebo sportovním utkání může být tento výkon větší, až 1 W.

Z energie dopadajícího zvuku se přenese do vnitřního ucha jen asi tisícina. I tato nepředstavitelně malá energie stačí k sluchovému vjemu. Zvuky, které u posluchače vyvolají sluchový vjem lze zařadit do tzv. sluchového pole. Když se budeme od zdroje zvuku vzdalovat, při určité vzdálenosti jej přestaneme slyšet. Tuto hranici nazýváme práh slyšitelnosti. Při něm výkon dopadající na 1 m 2 odpovídá jedné biliontině wattu (0, W). Nejsilnější zvuk, který může lidské ucho vnímat, se nazývá práh bolesti. Odpovídá mu výkon 10 W. Silnější zvuky už vnímáme jen jako bolest. Aby bylo možné vnímat zvuky v tak obrovském rozsahu výkonů, vnímáme slabé zvuky o něco silněji a silné o něco slaběji. K hodnocení sluchového vjemu se proto nehodí fyzikální veličina výkon. Zavádí se hladina intenzity zvuku, která vyjadřuje, kolikrát je vnímaný zvuk silnější než práh slyšitelnosti. Její jednotkou je decibel, značí se dB. Prahu slyšitelnosti se přiřazuje hodnota 0 dB, prahu bolesti asi 130 dB.

Desetinásobnému zvýšení výkonu odpovídá zvýšení hladiny intenzity zvuku o 10 dB, stonásobnému zvýšení výkonu zvýšení hladiny intenzity zvuku o 20 dB. Práh slyšitelnosti není pro všechny frekvence vnímané lidským uchem stejný. Pro nízké a vysoké frekvence je při stejné intenzitě vjem hlasitosti nižší (pro stejnou hlasitost je nutná vyšší intenzita zvuku), pro frekvence do cca 5 kHz naopak vyšší. K zjišťování hladiny intenzity zvuku slouží hlukoměry.

Druh zvuku Hladina zvuku v dB Ve vzdálenosti práh slyšitelnosti (při frekvenci 1 kHz) 0 dB tikot hodinek 20 dB10 cm šustot listí 20 dB1 m šepot 30 dB1 m tichá ulice bez dopravy asi 30 dB 10 m tichý rozhovor 40 dB1 m normální rozhovor 65 dB1 m tramvaj 75 dB 5 m křik 80 dB1 m orchestr 80 dB5 m napouštění vody do vany 80 dB1 m hluk motorového vozidla 90 dB 10 m koncert rockové skupiny 105 dB 10 m startující letadlo 120 dB 10 m

Lidské ucho je velmi jemný a složitý orgán. Soustavným zatěžováním sluchového orgánu nadměrně silnými zvuky může dojít k jeho poškození. Dlouhodobý pobyt v prostředí, ve kterém je hladina intenzity zvuku přesahuje 90 dB, vede k trvalému poškození sluchu. Lidé pracující v hlučném prostředí si sluch chrání např. pomocí špuntů do uší, chráničů uší, které bývají někdy namontovány přímo do ochranných helem.. Velmi nebezpečné je, když vám někdo zakřičí zblízka do ucha. K trvalému poškození sluchu může dojít i nadměrnou hlasitostí zvuku ze sluchátek! Negativní vliv na zdraví mají četné návštěvy diskoték a dalších hlasitých hudebních představení, také vysoká hlasitost elektronických zařízení. Škodlivé jsou hlučné činnosti v malém prostoru (odrazem hluku od stěn se zvyšuje jeho hladina zvuku). Rušivě působí hlučné činnosti (vrtání, opravy v bytě, vysávání apod.) v noční dobu.

Velmi hlučné bývají některé druhy dopravy, například železniční doprava, letecká doprava v blízkosti letiště apod. Protihlukové stěny podél silnic, dálnic a železnic mají zvuk odrazit zpátky na komunikaci nebo zvukové vlny pohltit. Mezi velmi hlučná místa obvykle patří velké průmyslové provozy v těžkém průmyslu (hutě, slévárny, válcovny apod.). Ochrana před hlukem v pracovním prostředí  odstranění zdrojů hluku nebo podstatné snížení vyvolávaného hluku  náhrada hlučného zařízení méně hlučným (inovace)  uzavření zdroje hluku vhodným krytem  oddělení exponovaného pracovníka od zdroje hluku  používání vhodných osobních ochranných pomůcek  zkrácení doby pobytu v hlučném prostředí

Zdroje zvuku dokážeme nalézt pouze sluchem. Říkáme, že člověk má směrové slyšení. Hlavní příčinou směrového slyšení je to, že máme dvě uši. Přichází-li zvuk ze strany, k jednomu uchu dorazí vždy o trochu později. Také se uplatňuje tvar boltce a odstínění zvuku hlavou. Při poslechu televize, rozhlasu nebo jiných zdrojů reprodukovaných zvuků proto používáme více reproduktorů. Nejčastěji je zvuk reprodukován ze dvou míst (stereo). U domácího kina se používá dokonce šest reproduktorů. Lidské ucho je složitý orgán, který mění zvuk na nervové impulsy. K hodnocení sluchového vjemu se užívá veličina, která se nazývá hladina intenzity zvuku, vyjadřuje se v decibelech (dB). Vnímáme jen zvuky silnější než práh slyšitelnosti (0 dB). Od určité úrovně vyvolává zvuk bolest, této úrovni se říká práh bolesti (asi 130 dB). Zvuky silnější než 90 dB mohou trvale poškodit sluch.

Otázky a úlohy k opakování – učebnice strana 179 – 180.