Eurotrans, Brno 8.10.2013 Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Advertisements

Rekonstrukce severních mostů
BEZBARIÉROVÁ MHD V NOVÉM JIČÍNĚ Rozvoj dopravní obslužnosti regionu Zavedení nové moderní místní hromadné dopravy pro obyvatele města Nový Jičín, Kunín.
Trolejbusy: Škoda Electric
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA DOPRAVNÍ
Optimalizace tramvajové dopravy s cílem redukce dopravních výkonů metodou preference nízkého počtu frekventovaných linek (Jeden z původních návrhů, nyní.
Návrh trolejbusové linky 73
Projekt RegInnoMobil – inovativní řešení pro regionální mobilituHarald Buschbacher Financováno Rakouským ministerstvem dopravy, inovaci a technologie v.
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Ekologie na silnicích Auta na elektřinu.
SOUČASNÝ SVĚTOVÝ VÝVOJ TROLEJBUSOVÉ DOPRAVY … nebo ELEKTROBUSY ?
Charakteristické znaky MHD
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Dopravní charakteristiky
Energetika.
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Smluvní zajištění Pražské integrované dopravy
Elektromobil automobil na elektrický pohon jako zdroj energie
Tramvaje: Škoda 15T.
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Mo.13: Elektrické přístroje pro regulaci – stykače, kontroléry, přepojovače. Zajišťují zapínání a vypínání požadovaných obvodů bez jakýchkoliv rušivých.
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Úvod do MHD Trolejbusy: úvod.
BEZDRÁTOVĚ OVLÁDANÉ POJEZDY TERČŮ STŘELNICE
Doporučené zdroje pro studium předmětu "Trakční vozidla MHD"
Optimalizace řídící strategie hybridního pohonu dle dat z GPS
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Měření a simulace zatížení trakčních měníren a
Plánování a organizace veřejné dopravy
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Tramvaje: T3R.PLF.
Tramvaje: T3.
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje
Tramvajová vozidla.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Technologie dopravní obsluhy veřejnou hromadnou.
Centrum energeticky efektivních budov.  Díky nejnovějším trendům ohledně snižování energetické spotřeby budov, ať již z legislativních důvodů, ekonomických.
Železniční doprava Funkčnost – vize - budoucnost Inovace výuky regionálního rozvoje, CZ.1.07/2.2.00/
OS Tram Olomouc Využití zásobníků energie v MHD II. část aneb Jak jsme na tom dnes v ČR.
Projekty ITI pro zlepšení společného IDS Prahy a Středočeského kraje Ing. Radim Vysloužil.
METROBUSY V PRAZE A OKOLÍ Projekt hierarchizace autobusové sítě Ing. Filip Drápal, ROPID.
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava
Company LOGO 494/2, Ostrava, Czech Republic ELEKTROBUS SOR EBN 10,5.
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Ekonomické hodnocení alternativních druhů Městské autobusové přepravy osob Hodnocené druhy autobusové MHD: DIESEL POHON HYBRIDNÍ DIESEL CNG POHON ELEKTRICKÝ.
Pilotní projekt Dopravní řešení mikroregionu MILEVSKO Realizace efektivní přepravy ve veřejné linkové autobusové dopravě.
ELEKTROMOBILITA. HISTORIE: Holandsko, profesor Stratingh, první návrh elektromobilu, který byl i realizován 1895 – František Křižík – první elektromobil.
Autor DP:Bc. Pavel Hájek Vedoucí DP:Ing. Jiří Čejka, Ph.D. Oponent DP:Ing. Vladimír Faltus, Ph.D. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích.
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Provozní a technické prostředky silniční a.
STEMMANN-TECHNIK 1. NIS Non-Icing-System Preventivní systém proti namrzání troleje 2 NIS – účinný systém pro prevenci namrzání trolejových vedení při.
Dopravní charakteristiky
zasedání Odborné skupiny tramvaje při Sdružení dopravních podniků ČR
Elektromobilita - dobíjecí stanice
Stanoviště:Náměstí Republiky
Elektrické točivé stroje
SDP – Autobusová skupina
Technologická integrace tramvaje se železnicí ve městě Kassel
Bárta Tomáš, Chlup Martin VOŠ a SPŠD Masná 18, Praha 1
Chytré řízení dopravy v IDS JMK
ELCOM,a.s. ZKUŠEBNÍ ZAŘÍZENÍ a NAPÁJECÍ ZDROJE ELCOM a.s., Divize Virtuální instrumentace a Divize Aplikované elektroniky Ing. Jindřich Kaluža Dr. Ing.
Charakteristiky provozu trolejbusové dopravy
Wien – Baden: integrace tramvaje se železnicí
Akumulátor a dobíjecí soustava
Rozvoj elektrické trakce v pražské autobusové MHD
Skútry pro přepravu osob
Finanční podpora pro provozovatele LDS v rámci V. Výzvy Smart grids
Transkript prezentace:

Eurotrans, Brno Po Brně - zeleně Překlad pro Brňáky: Po štatlu bez rychny

Eurotrans, Brno Elektromobilita v Brně Elektromobilita je v Brně již více než sto let a je účinným nástrojem pro zvýšení výkonnosti, kvality a atraktivnosti městské hromadné dopravy - elektrické tramvaje již od roku 1900, - elektrické (akumulátorové lodě) již od roku 1946, - trolejbusy od roku V současnosti se v Brně podílejí vozidla elektrické trakce na celkových dopravních výkonech MHD (místové kilometry) z 68 %. Zbylých 32 % zajišťují vozidla s dieselovým motorem, tedy autobusy.

Eurotrans, Brno Co takhle zkusit e-busy ? Nově jsou pro e-busy k dispozici lithiové akumulátory, jejichž měrná energie je 4x vyšší, než měrná energie olověných akumulátorů. Díky tomu mají větší dojezd (cca 100 km), avšak na celodenní provoz městského e-busu to pořád nestačí – je potřebných zhruba 300 km (16 h služby oběhovou rychlostí 18 km/h). Kompromisy jsou nekoncepční a problematické: - naftovým vytápěním e-busu lze snížit potřebnou velikost baterie zhruba na 2/3, ale vozidlo i nadále spaluje naftu a produkuje exhalace - děleným provozem (ranní špička – nabíjení – odpolední špička – nabíjení) lze snížit potřebnou velikost akumulátoru zhruba na 1/3. Zmenšený denní proběh však nepříznivě ovlivňuje ekonomiku a k pokrytí celodenního provozu linky je potřeba více vozidel. => stav techniky ještě nedospěl k tomu, aby bylo možno v MHD aplikovat e-busy pro celodenní provoz (jen s nočním nabíjením).

Eurotrans, Brno

Systém e-busů (Vídeň) Průběžně dobíjených z trakčního vedení - Princip činnosti E-bus je opatřen: - nevelkou akumulátorovou baterií, s dojezdem cca 80 km - sběračem proudu pro dvoustopé („trolejbusové“) trakční vedení, který umožňuje dobíjet akumulátor za klidu vozidla v době pobytu na konečné, - elektrickým trakčním pohonem, topením a klimatizací. Vozidlo je po celý den provozováno ve zhruba jednohodinovém cyklu: - cca 45 až 50 minut jízda na lince, - cca 10 až 15 minut přestávka na konečné, která je též využita k nabíjení akumulátorové baterie přes sběrač proudu z krátkého úseku dvoustopého trakčního vedení. Toto vedení je napájeno krátkým přívodem z trakčního vedení blízké tramvajové nebo trolejbusové trati. V noci probíhá ve vozovně vyrovnávací nabíjení.

Eurotrans, Brno

Průběžně dobíjených z trakčního vedení - Vlastnosti - za současné úrovně akumulátorů je průběžné nabíjení jediným reálným způsobem k zajištění celodenního provozu e-busu v MHD - relativně malý akumulátor lze umístit do tradičního autobusu - ryze bezemisní provoz vč. topení a klimatizace - jednoduchá a levná výstavba nabíjecích bodů s využitím napájecího systému existujících tramvajových či trolejbusových tratí - možnost dalšího využití přebytku rekuperované elektrické energie v trolejovém vedení, která je dosud využívána k provozu jiných vozidel nebo mařena v odpornících vozidel - napájecí systém tramvajových a trolejbusových tratí s navazujícími autobusovými linkami přirozeně vytváří konečné stanice autobusů vhodné k nabíjení e-busů vyjíždějících mimo oblasti s trolejovým vedením - díky náhradě odporové regulace tramvají a trolejbusů pulsní regulací získaly měnírny výkonovou rezervu, kterou lze využít buď pro těžší vozidla, topení, klimatizaci, kratší intervaly, nebo pro nabíjení e-busů

Eurotrans, Brno

Průběžně dobíjených z trakčního vedení – Potenciál využití v Brně Město Brno se vyznačuje: - náročným kopcovitým terénem, - existující sítí tramvajových a trolejbusových linek - vhodnou infrastrukturou pro provoz el.vozidel a trolejového vedení - potřebou řešit bezemisní provoz na autobusových linkách Systém e-busů průběžně dobíjených z trakčního vedení se vyznačuje: - prakticky neomezeným denním proběhem vozidla - hospodárný provoz díky nevelké hmotnosti akumulátoru, - provoz s vysokým cestovním komfortem (vytápění,klimatizace) - rekuperací energie do akumulátoru při spádovém brzdění - využití sítě tramvajových a trolejbusových tratí k dobíjení e-busů vč. využití přebytku energie z rekuperace jiných vozidel - tichý a čistý provoz - velká volnost ve volbě trasy linky => Systém e-busů dobíjených z trakčního vedení se pro Brno jeví velmi vhodným

Eurotrans, Brno Parametry e-busu Siemens - Rampini Hmotnost …………………………………………..……… kg Pohotovostní hmotnost ………………………..….…… kg Rozměry …………………………………….…… /2 200/3 050 mm Obsaditelnost …………….…41 (13/26/1 voz./1 řid.)….47(13/33/1 řid.) Max. rychlost …………………………………..………..62 km/hod. Baterie ………………………………………….………lithium – ferrite Kapacita baterií ………………………………..…..……..96 kWh Motor Siemens.…………….……..………… asynchron. 85/150 kW Doba dobíjení …………………………..…………….10 – 15 min./hod. Dojezd ………………………………………………….. 80 – 100 km

Brno

Eurotrans, Brno Díky za pozornost Prezentuje: Ing. Valníček Jiří Provozní ředitel DPMB,a.s.