Historie a současnost speciální pedagogiky. Periodizace dějin Podle prof. Sováka (1983) rozlišujeme období: Represivní – odložení, opuštění, zabití Represivní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Dětský pacient v ordinaci praktického lékaře.
Společnost pro mukopolysacharidosu
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
SOS dětské vesničky.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
CZ.1.07/1.2.17/ Základní informace o projektu  Rozpočet projektu: ,- Kč (žádné spolufinancování)  Příjemce projektu: ZŠ a MŠ Brno,
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
ROZBOR VYHLÁŠKY Č. 72/2005 SB. Prezentuje Petra Procházková a Jakub Pivarč UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM Pedagogická fakulta.
Základní informace a kontakty
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
GRANTOVÉ PROJEKTY VĚCNĚ Leoš Křeček Odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu.
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Úvod do Speciální pedagogiky
INTEGRACE DÍTĚTE SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
PEDIATRIE Mgr. Petra Sedlářová.
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Vývoj přístupů k edukaci dětí s poruchami chování období před zformováním vlastního podoboru speciální pedagogiky - etopedie In: VOJTOVÁ, V. Inkluzivní.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Postavení pedagogiky mezi vědami
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE. DNEŠNÍ TÉMATA: Poradenská psychologie(dále PPS) jako odborná profesní činnost Vztah PPS k jiným psychologickým disciplínám Poradenský.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
Diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
Psychopedie Speciální pedagogika osob mentálně retardovaných.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Informace o speciálním vzdělávání Liberec, 24. srpna 2015.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Výchovn ě vzd ě lávací systém Č R Část 1. Pedagogika Mgr. Irena Kudláčková.
Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
MUDr. František Schneiberg
9. Tvorba individuálního plánu
4. Pedagogika sportu v systému věd
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
Pedagogika jako vědecká disciplína
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Tisková konference
Historie oboru 1. etapa – od 3. tis. př.n.l.
Pedie Co mají společné?.
Teorie a metodika výchovy
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Studijní obor Fyzioterapie
Základní pojmy speciální pedagogiky
Waldorfská škola Olomouc.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Historie a současnost speciální pedagogiky

Periodizace dějin Podle prof. Sováka (1983) rozlišujeme období: Represivní – odložení, opuštění, zabití Represivní – odložení, opuštění, zabití Zotročovací Zotročovací Charitativní – s nástupem křesťanství Charitativní – s nástupem křesťanství Renesanční humanita – hledání lidského poměru k defektním jedincům Renesanční humanita – hledání lidského poměru k defektním jedincům Rehabilitace – převažují ekonomické aspekty společnosti, příprava s cílem zapojit do pracovního procesu Rehabilitace – převažují ekonomické aspekty společnosti, příprava s cílem zapojit do pracovního procesu Socializace – vrůstání osob do společnosti Socializace – vrůstání osob do společnosti Prevence defektů i defektivity Prevence defektů i defektivity

První zmínky 18.stol.př.n.l. léčba očních vad v Egyptě, Číně, Indii. Vzdělávání jen nevidomým mužům z bohatých rodin. 18.stol.př.n.l. léčba očních vad v Egyptě, Číně, Indii. Vzdělávání jen nevidomým mužům z bohatých rodin. Středověk – vzdělávání nevidomých církví v oblasti hudby Středověk – vzdělávání nevidomých církví v oblasti hudby 1807 – Ústav pro nevidomé v Praze na Hradčanech. Většinu pomůcek si vyráběli pedagogové – Ústav pro nevidomé v Praze na Hradčanech. Většinu pomůcek si vyráběli pedagogové – první hmatová dřevěná mapa 1840 – první hmatová dřevěná mapa 1825 – vytvoření a rozšíření Braillova písma 1825 – vytvoření a rozšíření Braillova písma

Ústavy a zařízení pro „postižené“ 1776 Praze založen ústav pro hluchoněmé 1776 Praze založen ústav pro hluchoněmé 1841 byl založen „Spolek pro blaho nuzných dívek“ v Praze, „Spolek paní sv. Ludmily“ – zakladatelkou byla M. Riegrová – Palacká 1841 byl založen „Spolek pro blaho nuzných dívek“ v Praze, „Spolek paní sv. Ludmily“ – zakladatelkou byla M. Riegrová – Palacká Jedličkův ústav pro tělesně postižené v Praze na Vyšehradě Jedličkův ústav pro tělesně postižené v Praze na Vyšehradě 1903 – Liberec- počátky vývoje cílené péče o tělesně postižené děti, liberecký ortoped MUDr. Joseph Gottstein otevřel soukromý ortopedicko-medikomechanický ústav v Mariánské ulici č.4. V roce 1945 se stal součástí Jedličkova ústavu v Praze 1903 – Liberec- počátky vývoje cílené péče o tělesně postižené děti, liberecký ortoped MUDr. Joseph Gottstein otevřel soukromý ortopedicko-medikomechanický ústav v Mariánské ulici č.4. V roce 1945 se stal součástí Jedličkova ústavu v Praze

Z historie psychopedie 1871 Spolkem paní sv. Anny založen první ústav pro idioty. Ředitelem se stal lékař Karel Slavoj Amerling Spolkem paní sv. Anny založen první ústav pro idioty. Ředitelem se stal lékař Karel Slavoj Amerling. František Čáda 3 sjezdy pro školy slabomyslné školství pomocné, 1909, 1911Brno, Slezská Ostrava 1913 František Čáda 3 sjezdy pro školy slabomyslné školství pomocné, 1909, 1911Brno, Slezská Ostrava 1913 Karel Herfort – ředitel Ernestina od roku 1902, rodokmeny slabomyslných, rozvíjení motoriky, odstraňování vad řeči, tělesná výchova, ruční práce, individualizace vzdělávání Karel Herfort – ředitel Ernestina od roku 1902, rodokmeny slabomyslných, rozvíjení motoriky, odstraňování vad řeči, tělesná výchova, ruční práce, individualizace vzdělávání

3 Čádovy sjezdy 1.sjezd 1909 v Praze. Stanoveny 4 základní požadavky : 1.sjezd 1909 v Praze. Stanoveny 4 základní požadavky : 1. Socializace (stát si má vzít MR pod svůj patronát, vzdělávání, povinná školní docházky) 2. Oprávněnost péče o postižené 3. Péče poškolní poústavní 4. Prevence a profylaxe

Vývoj speciální pedagogiky jako vědy Konec 19. a začátek 20. století. Spojen se jmény: Ludwig Adolf Strumpel Pedagogische Pathologie (zjišťování a třídění odchylek a vad, diagnostika, etiologie a terapie) Ludwig Adolf Strumpel Pedagogische Pathologie (zjišťování a třídění odchylek a vad, diagnostika, etiologie a terapie) František Čáda - pedopatologie František Čáda - pedopatologie Jan Mauer – nápravná pedagogika – 3 hlavní cíle: Jan Mauer – nápravná pedagogika – 3 hlavní cíle: 1. Pomáhat „abnormálním“ k tělesnému uzdravení 2. Podněcovat jejich vývoj tělesným a duševním cvičením 3. Připravovat je v rámci možností pro praktický život

Rozvoj nápravné pedagogiky Největší rozvoj v období 1.republiky Největší rozvoj v období 1.republiky 5 sjezdů pro výzkum dítěte v letech 1922 – sjezdů pro výzkum dítěte v letech 1922 – 1933 Odezva – Josef Zeman - vytvoření sítě pomocných škol Odezva – Josef Zeman - vytvoření sítě pomocných škol Největší rozvoj v oblasti výchovy tělesně postižených Největší rozvoj v oblasti výchovy tělesně postižených

Poválečné období 1945 – 1950 léta následující František Štampach – sociální pedagogika, rozlišil 4 pracovní podobory: psychopedie, ortopedie, logopedie, okulopedie František Štampach – sociální pedagogika, rozlišil 4 pracovní podobory: psychopedie, ortopedie, logopedie, okulopedie Hlavním cílem sociální pedagogiky byla sociální regenerace Hlavním cílem sociální pedagogiky byla sociální regenerace Další pojmy po roce 1950: Další pojmy po roce 1950: Zvláštní péče – 1954 František Ludvík Zvláštní péče – 1954 František Ludvík Defektologie – 1953 Miloš Sovák Defektologie – 1953 Miloš Sovák Speciální pedagogika Bohumil Popelář Speciální pedagogika Bohumil Popelář Speciální pedagogika defektologická Ludvík Edelsberger Speciální pedagogika defektologická Ludvík Edelsberger 1972 definitivní název prof. M.Sováka – speciální pedagogika (Nárys speciální pedagogiky) – „školy pro mládež vyžadující zvláštní péči“ 1972 definitivní název prof. M.Sováka – speciální pedagogika (Nárys speciální pedagogiky) – „školy pro mládež vyžadující zvláštní péči“

Transformace speciálního vzdělávání Do roku 1989 vývoj vědního oboru, budování speciální škola dalších zařízení (ÚSP pro MR), tvorba speciální pomůcek a učebnic. Do roku 1989 vývoj vědního oboru, budování speciální škola dalších zařízení (ÚSP pro MR), tvorba speciální pomůcek a učebnic. Hustá síť speciální škol od MŠ po ZvOU Hustá síť speciální škol od MŠ po ZvOU Jedinci s postižením byli vzděláváni odděleně od běžné populace. Jedinci s postižením byli vzděláváni odděleně od běžné populace. Výjimkou byla integrace dětí mezi běžnou populaci. Výjimkou byla integrace dětí mezi běžnou populaci.