Historie a současnost speciální pedagogiky
Periodizace dějin Podle prof. Sováka (1983) rozlišujeme období: Represivní – odložení, opuštění, zabití Represivní – odložení, opuštění, zabití Zotročovací Zotročovací Charitativní – s nástupem křesťanství Charitativní – s nástupem křesťanství Renesanční humanita – hledání lidského poměru k defektním jedincům Renesanční humanita – hledání lidského poměru k defektním jedincům Rehabilitace – převažují ekonomické aspekty společnosti, příprava s cílem zapojit do pracovního procesu Rehabilitace – převažují ekonomické aspekty společnosti, příprava s cílem zapojit do pracovního procesu Socializace – vrůstání osob do společnosti Socializace – vrůstání osob do společnosti Prevence defektů i defektivity Prevence defektů i defektivity
První zmínky 18.stol.př.n.l. léčba očních vad v Egyptě, Číně, Indii. Vzdělávání jen nevidomým mužům z bohatých rodin. 18.stol.př.n.l. léčba očních vad v Egyptě, Číně, Indii. Vzdělávání jen nevidomým mužům z bohatých rodin. Středověk – vzdělávání nevidomých církví v oblasti hudby Středověk – vzdělávání nevidomých církví v oblasti hudby 1807 – Ústav pro nevidomé v Praze na Hradčanech. Většinu pomůcek si vyráběli pedagogové – Ústav pro nevidomé v Praze na Hradčanech. Většinu pomůcek si vyráběli pedagogové – první hmatová dřevěná mapa 1840 – první hmatová dřevěná mapa 1825 – vytvoření a rozšíření Braillova písma 1825 – vytvoření a rozšíření Braillova písma
Ústavy a zařízení pro „postižené“ 1776 Praze založen ústav pro hluchoněmé 1776 Praze založen ústav pro hluchoněmé 1841 byl založen „Spolek pro blaho nuzných dívek“ v Praze, „Spolek paní sv. Ludmily“ – zakladatelkou byla M. Riegrová – Palacká 1841 byl založen „Spolek pro blaho nuzných dívek“ v Praze, „Spolek paní sv. Ludmily“ – zakladatelkou byla M. Riegrová – Palacká Jedličkův ústav pro tělesně postižené v Praze na Vyšehradě Jedličkův ústav pro tělesně postižené v Praze na Vyšehradě 1903 – Liberec- počátky vývoje cílené péče o tělesně postižené děti, liberecký ortoped MUDr. Joseph Gottstein otevřel soukromý ortopedicko-medikomechanický ústav v Mariánské ulici č.4. V roce 1945 se stal součástí Jedličkova ústavu v Praze 1903 – Liberec- počátky vývoje cílené péče o tělesně postižené děti, liberecký ortoped MUDr. Joseph Gottstein otevřel soukromý ortopedicko-medikomechanický ústav v Mariánské ulici č.4. V roce 1945 se stal součástí Jedličkova ústavu v Praze
Z historie psychopedie 1871 Spolkem paní sv. Anny založen první ústav pro idioty. Ředitelem se stal lékař Karel Slavoj Amerling Spolkem paní sv. Anny založen první ústav pro idioty. Ředitelem se stal lékař Karel Slavoj Amerling. František Čáda 3 sjezdy pro školy slabomyslné školství pomocné, 1909, 1911Brno, Slezská Ostrava 1913 František Čáda 3 sjezdy pro školy slabomyslné školství pomocné, 1909, 1911Brno, Slezská Ostrava 1913 Karel Herfort – ředitel Ernestina od roku 1902, rodokmeny slabomyslných, rozvíjení motoriky, odstraňování vad řeči, tělesná výchova, ruční práce, individualizace vzdělávání Karel Herfort – ředitel Ernestina od roku 1902, rodokmeny slabomyslných, rozvíjení motoriky, odstraňování vad řeči, tělesná výchova, ruční práce, individualizace vzdělávání
3 Čádovy sjezdy 1.sjezd 1909 v Praze. Stanoveny 4 základní požadavky : 1.sjezd 1909 v Praze. Stanoveny 4 základní požadavky : 1. Socializace (stát si má vzít MR pod svůj patronát, vzdělávání, povinná školní docházky) 2. Oprávněnost péče o postižené 3. Péče poškolní poústavní 4. Prevence a profylaxe
Vývoj speciální pedagogiky jako vědy Konec 19. a začátek 20. století. Spojen se jmény: Ludwig Adolf Strumpel Pedagogische Pathologie (zjišťování a třídění odchylek a vad, diagnostika, etiologie a terapie) Ludwig Adolf Strumpel Pedagogische Pathologie (zjišťování a třídění odchylek a vad, diagnostika, etiologie a terapie) František Čáda - pedopatologie František Čáda - pedopatologie Jan Mauer – nápravná pedagogika – 3 hlavní cíle: Jan Mauer – nápravná pedagogika – 3 hlavní cíle: 1. Pomáhat „abnormálním“ k tělesnému uzdravení 2. Podněcovat jejich vývoj tělesným a duševním cvičením 3. Připravovat je v rámci možností pro praktický život
Rozvoj nápravné pedagogiky Největší rozvoj v období 1.republiky Největší rozvoj v období 1.republiky 5 sjezdů pro výzkum dítěte v letech 1922 – sjezdů pro výzkum dítěte v letech 1922 – 1933 Odezva – Josef Zeman - vytvoření sítě pomocných škol Odezva – Josef Zeman - vytvoření sítě pomocných škol Největší rozvoj v oblasti výchovy tělesně postižených Největší rozvoj v oblasti výchovy tělesně postižených
Poválečné období 1945 – 1950 léta následující František Štampach – sociální pedagogika, rozlišil 4 pracovní podobory: psychopedie, ortopedie, logopedie, okulopedie František Štampach – sociální pedagogika, rozlišil 4 pracovní podobory: psychopedie, ortopedie, logopedie, okulopedie Hlavním cílem sociální pedagogiky byla sociální regenerace Hlavním cílem sociální pedagogiky byla sociální regenerace Další pojmy po roce 1950: Další pojmy po roce 1950: Zvláštní péče – 1954 František Ludvík Zvláštní péče – 1954 František Ludvík Defektologie – 1953 Miloš Sovák Defektologie – 1953 Miloš Sovák Speciální pedagogika Bohumil Popelář Speciální pedagogika Bohumil Popelář Speciální pedagogika defektologická Ludvík Edelsberger Speciální pedagogika defektologická Ludvík Edelsberger 1972 definitivní název prof. M.Sováka – speciální pedagogika (Nárys speciální pedagogiky) – „školy pro mládež vyžadující zvláštní péči“ 1972 definitivní název prof. M.Sováka – speciální pedagogika (Nárys speciální pedagogiky) – „školy pro mládež vyžadující zvláštní péči“
Transformace speciálního vzdělávání Do roku 1989 vývoj vědního oboru, budování speciální škola dalších zařízení (ÚSP pro MR), tvorba speciální pomůcek a učebnic. Do roku 1989 vývoj vědního oboru, budování speciální škola dalších zařízení (ÚSP pro MR), tvorba speciální pomůcek a učebnic. Hustá síť speciální škol od MŠ po ZvOU Hustá síť speciální škol od MŠ po ZvOU Jedinci s postižením byli vzděláváni odděleně od běžné populace. Jedinci s postižením byli vzděláváni odděleně od běžné populace. Výjimkou byla integrace dětí mezi běžnou populaci. Výjimkou byla integrace dětí mezi běžnou populaci.