OČKOVÁNÍ – vzdělávání PLDD MUDr.Alena Šebková, PLDD, předsedkyně OSPDL ČLS JEP Parlamentní seminář, duben 2015
OSNOVA Podstata oboru PLDD a místo očkování v oblasti prevence Vzdělávání v časovém horizontu Výhled do budoucna
OBOR PLDD Základní obor PP, stěžejní součást náplně práce PREVENCE Očkování – efektivní nástroj PREVENCE závažných infekčních onemocnění První vakcína 1784 PLDD – pravidelné očkování, dobrovolné očkování Očkovací centra – dobrovolné očkování, „cestovní medicína“
VZDĚLÁVÁNÍ LF – infekční lékařství, epidemiologie, pediatrie Předatestační příprava v oboru PLDD – povinný kurz Očkování v praxi praktického lékaře pro děti a dorost, rok vzdělávání v ordinaci PLDD (akreditované pracoviště) Kontinuální vzdělávání PLDD – celoživotní
Náplň předatestačního kurzu Mechanismus účinku očkovacích látek, základy používání očkovacích látek, legislativa, očkovací kalendář Nové očkovací látky, novinky v očkování v aktuálním roce, situace v České republice a v okolních státech, očkování dětí při cestách do zahraničí Vracející se a nové infekce Epidemiologie nejčastějších nákaz Mezinárodní zdravotnické předpisy Strategie očkovacích programů
Kontinuální vzdělávání PLDD OSPDL ČLS JEP, SPLDD ČR, MZ-HH, Mezioborová spolupráce, Mezinárodní spolupráce Konference, semináře, časopisy, web, brožury, doporučené postupy, tiskové konference směrem k laické veřejnosti Pracovní skupiny Konkrétně: - KPP, MOK, Zdravotnické fórum ( MZ,WHO, Unicef ) - Pediatrická akademie - Páteřní semináře, regionální a okresní semináře - Komunikační semináře - Webové stránky, edukační brožury pro lékaře i rodiče
BUDOUCNOST? PLDD Vzdělávání Komunikace Vzájemný respekt Zodpovědnost
otázky do budoucna?? Povede novela zákona č. 95/2004 Sb. ke sloučení nemocničních pediatrů a praktických dětských lékařů? Vyřeší případné sloučení pediatrických oborů nedostatek dětských lékařů v terénu a v regionech? Nedojde po případném sjednocení naopak k odlivu lékařů z nemocnic do ambulancí? Proč jsou prováděny změny ve vzdělání dříve než jsou řešeny prioritní potřeby v primární péči, bez existence koncepce péče o děti a dorost v ČR, bez odborné diskuse? Nemělo by to být naopak....?
Děkuji za pozornost