Pohyb a kvalita života seniorů Doc. PaedDr.Marie Blahutková, Ph.D. Centrum sportovních aktivit VUT Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Advertisements

Cíl této brožury je podat ve stručné formě a z praktického pohledu základní informace o sledování růstu dítěte, zjištění jeho odchylky, určení příčiny.
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
CANISTERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Canisterapie Když pes uzdravuje lidskou duši Motto našeho týmu: „Polož na mě svoji ruku a já ti ji prohřeju, obejmi mě a rozjasním tvoje srdce.“
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Poziční analýza školy Mgr. Miloslav Hubatka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Worklife Balance ve společnosti HEINEKEN Česká republika
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Název projektu: Moderní škola
Základní informace o poskytovateli
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Didaktika sportovních činností
City DUM_15.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Psychologie zdraví.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková.
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Pedagogika školního sportu
ZDRAVÍ JAKO HODNOTA.
Životní cyklus.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Pohyb a kvalita života seniorů
Školní poradenské pracoviště
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Krajský metodický kabinet ZEMĚDĚLSTVÍ A CHOVATELSTVÍ
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Diferencované stravování
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
Život bez střeva , Praha.
v kontextu změn a potřeb moderního trhu práce
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Pohyb a kvalita života seniorů Doc. PaedDr.Marie Blahutková, Ph.D. Centrum sportovních aktivit VUT Brno

Kvalita života je definována s ohledem na spokojenost daného člověka s dosahováním určitých cílů směřování jeho života, které jsou dány podle vlastní hierarchie hodnot (Křivohlavý, 2001). Je to individuální hodnota, kterou každý subjektivně pociťuje v jiných dimenzích, každý ji jinak chápe a jinak definuje.

Kvalita života není totéž co funkce „lidského pobývání“ Lidský život se realizuje plně, tj. kvalitně jen tehdy, když vychází z arché (počátku), to je příčina působící (efficientes), dále musí lidský rozum vybrat možnost pro pohyb na cestě, tj. dynamis, která není nic jiného než příčinou materiální, látkovou, možnostní. Adorace objektivnosti ve vědě vede k tomu, že kvalita života je dosahována objektivně zjistitelnými, tj. měřitelnými predikcemi.

Kvalita života je pojem multidimenzionální, jako je lidský život Pojem z filozofického hlediska úzce souvisí se smyslem života. Hnilica (2000) uvádí kladné póly kvality života jako: celkovou spokojenost se životem (kognitivní obohacení života), přítomnost kladných a relativní absenci záporných emocí, pocit celkového fyzického a duševního zdraví, pocit dobré tělesné kondice a absenci intenzivních a častých bolestí

Kvalita života a WHO není jen prostým součtem životních podmínek a zdravotního stavu, ale spíše vypovídá o vlivu zdravotního stavu a podmínek na jedince a jeho život. Je chápána jako důsledek interakce mnoha různých faktorů. Jsou to sociální, zdravotní, ekonomické a enviromentální podmínky, které ovlivňují lidský rozvoj na úrovni jednotlivců i celých společností (Djener, Rahtz, 2000).

Subjektivní a objektivní kvalita života Důležitou roli ve vnímání vlastní kvality života hraje idealizovaná představa o sobě samém a o svém životě (Hnilica, 2001). Skutečná kvalita života je určena osobním významem jednotlivých dimenzí a rozsahem, v jakém u daného jedince dochází k naplňování v reálném životě (Payne, 2005). Subjektivní – emocionalita Objektivní – měřitelná jednotka – splnění požadavků vedoucích ke zdraví

Kvalita života seniorů Vychází z uspokojování rovnováhy organizmu ve smyslu bio-psycho-socio-spirituální rovnováhy osobnosti Jedná se o naplňování života prostřednictvím takových cest, které pomáhají v jistotě osobnosti, v osobnostním růstu, respektují individuální rozdíly v cílech i prostředcích života a odpovídají založení člověka. Souvisí se zdravím

Zdraví člověka Je potřebné pro naši spokojenost Je důležité k naplňování smyslu života Pomáhá nám v naplňování našich tužeb Je prostředníkem k dosahování našich cílů Jeho aktuální stav je vždy iniciátorem našich emocí

Emoce představují predispoziční programy chování, jež přímo souvisejí s akcí Emoce jsou vícevrstvé a jsou lokalizovány do různých částí těla Jsou odpovídajícím projevem v reakci na aktuální prožívání (záporné – adrenalin, noradrenalin, kladné –endorfiny) Rozlišujeme negativní emoce – stres (deprese,frustrace, anxiozita, krize- burnout) pozitivní emoce (salutory)

Rovnice stresu NEGATIVNÍ EMOCE STRES FRUSTRACE ANXIOZITA KRIZE AGRESIVITA APATIE

Stres patří k závažným patogenům u každého živého organismu Lidské tělo se projevuje úlekem Zvyšuje se napětí svalů (strnulost) Dochází k ochabování svalů (apatie) Vede k pocitům neuspokojování potřeb Mění se chování člověka Může být spouštěčem smrtelného onemocnění člověka

Stres – fenomén moderní doby Jednotlivec, skupina, společnost Globalizace Zdraví Negativní postoje Civilizační nemoci Škola, práce, zaměstnání Volný čas

Hněv a zloba je často příčinou vážných stavů organismu - může být např. lokalizován v hlavě: ústa, mozek a oční bulvy se zvětší, zatímco silné kontrakce krčních svalů a klíčních kostí slouží k udržení lokalizace podnětů. V hrudníku mohou vznikat spazmy, které se mohou přenášet také do jazyka a průdušnic. Břicho může být nafouknuto zevnitř tlakem na bránici (Keleman, 2005). Všechny tyto projevy negativních emocí se dále přenášejí do ostatních orgánů a mohou vyvolávat složité negativní tělesné reakce (křeče, poruchy dechu, návaly horka, pocity zvracení, ale i anxiózní stavy). Ve věku pozdní dospělosti mohou tyto stavy způsobovat vážná onemocnění.

Univerzita 3. věku slouží pro další vzdělávání seniorů a umožňuje : seznámit starší občany s novými vědeckými poznatky v jejich oboru prohloubit jejich sebepoznávání pomoci jim získat nadhled a tím ulehčit přizpůsobování a orientaci v měnícím se prostředí uskutečnit sociální kontakty a tím přispět ke zlepšení chápání jejich kvality života

Psychomotorická terapie Terapie patří k technikám léčebným a je doprovodnou pro léčbu léky. Mnohdy jí lze psychofarmatickou léčbu nahradit, zejména tehdy, pokud se jedná o psychosomatické obtíže Psychomotorická terapie je součástí kinezioterapie – terapie pohybem Psychomotorická terapie pomáhá při odbourávání stresu

Jakmile je člověk dlouhodobě vystaven stresovým reakcím, dochází k závažným změnám v lidském organismu, např. ochabuje svalový systém (špatné držení těla, hypokineze), dochází k poklesu imunitního systému a zhoršuje se výkonnost člověka

Lekce psychomotorické terapie Prožitek z pohybu Pozitivní přístupy Správné držení těla Odbourávání stresů Copingové strategie Individuální přístup Masáže, relaxace Energetická stimulace

Výzkum kvality života Výzkum probíhal 3 roky (2008 – 2010) 13 seniorek a 3 senioři, doposud 9 seniorek Věk 65 – 78 roků Lekce 1 x týdně (60 minut) SEIQoL (O´Boyle, McGee, Joyce, 2004) 1.Skupina hodnot: zdraví, ekonomické zabezpečení, rodina, přátelství, vztahy mezi lidmi 2.Skupina hodnot (vlastní výběr): : partnerství, zájmová činnost, vztahy mezi lidmi, práce na sobě

Výsledky u 1. skupiny hodnot

Pozitivní vliv kinezioterapie: - na řadu onemocnění a prostřednictvím psychomotorické terapie lze dosáhnout obdobných účinků - lze motivovat klienty k hledání nových cest k duševní rovnováze a k hledání smyslu života - ovlivňuje také duchovní život seniorů, - senioři nacházeli smysl života, naučili se odlišovat důležité věci od méně důležitých a najít si i v maličkostech každodenní radosti - zlepšila se komunikace s mladšími spolucvičícími a dokázali ocenit dobrou spolupráci - někteří začali pravidelně cvičit a zlepšil se jejich pozitivní vztah k životu, cítili se zdravější a spokojenější

Závěry Cvičení přispívá k lepší kvalitě života a ke zdraví Návštěvy cvičebních lekcí zlepšují komunikaci seniorů

Literární zdroje: Hnilica, Karel: Konflikt hodnot a kvalita života (Conflict of values and the quality of life); In: Československá psychologie. 2000, roč. 44, č. 5, s ISSN X. Keleman, S. (2005). Anatomie emocí. Praha: Portál. Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál Payne, J. et al. (2005). Kvalita života a zdraví. Praha: Triton

Děkuji za pozornost