DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0967 Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Advertisements

Dědičnost krevních skupin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Výukový matriál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5
Digitální učební materiál
Tělní tekutiny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o složení a funkci tělních.
STŘEDNÍ EVROPA 8. třída Mgr. Jakub Karásek
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
Obranný systém těla, krevní skupiny, mízní soustava
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_23_STAVBA_OBRATLE
rozvod živin, kyslíku, odvod CO2 a odpadů metabolismu
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_470.
Krevní skupiny Magdaléna Málková.
Digitální učební materiál
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Krevní skupiny, dárcovství krve
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
Krevní skupiny Magdaléna Málková.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_415_Skype AUTOR: Ivana Mikulenková ROČNÍK, DATUM: 9. ročník,
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Krevní skupiny Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_256.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_TĚLNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_14 Název materiáluDědičnost.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: NÁZEV:VY_32_INOVACE_ J07 TEMA: Krevní skupiny, transfuze ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Matematika zábavně Natálie Kozáková, 9.c.
Občanská práva a povinnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oběhová soustava - krev
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_23-17
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Občanská práva a povinnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Člověk a jeho svět Vlastivěda Evropa – nížiny
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
F-Pn-P068-Mikroskop PAPRSKOVÁ OPTIKA 9. MIKROSKOP.
Název školy: Základní škola T. G
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluKrevní skupiny AutorRNDr. Mgr. Tomáš Adamus, Ph.D. Tematický okruhBiologie člověka a genetika Ročník3. a 4. ročník (septima, oktáva) Vytvořeno AnotaceCílem je zopakovat a procvičit problematiku nejznámějších krevních systémů člověka Metodický pokyn Předložený materiál se zabývá problematikou nejvýznamnějších krevních systémů člověka, a to krevního systému AB0 a Rh faktoru. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Krevní skupiny Víte, kolik u člověka existuje krevních skupin? Krevních systémů = skupin je u člověka objeveno více než 30. Asi vám je jasné, které z nich jsou nejdůležitější? Nejdůležitějšími jsou krevní systém AB0 a Rh – faktor.

Znáte jméno toho, kdo je považován za objevitele krevního systému AB0? Je to český lékař Jan Jánský.

Slyšeli jste něco o rakouském vědci Karlu Landsteinerovi? Popsal roku krevní skupiny, jež označil jako A, B a C (dnešní 0).

Krevní systém AB0: krevní skupiny tohoto systému jsou A, B, AB a 0 I = imunogen = imunitní gen = antigen = aglutinogen  krevní skupina je antigenně působící díky proteinům vázaným na povrchu krvinky. protilátky = aglutininy se nacházejí v krevní plazmě.

Krevní systém AB0 podléhá autozomální dědičnosti  jeho dědičnost je vázána na autozomy (= somatické chromozomy) krevní skupiny tohoto systému A, B, AB a 0 jsou určeny monogenně (což znamená, že jsou podmíněny jedním genem). V této souvislosti se rozlišují dvě alely daného genu označené velkým písmenem I a příslušným horním indexem (A či B) a alela označení malé i.

Krevní skupinagenotyp AntigenProtilátky AI A I A, I A iAAnti - B Zjednodušeně AA, A0 BI B I B, I B iBAnti - A Zjednodušeně BB, B0 AB I A I B Kodominance A i B ----  univerzální příjemce Zjednodušeně AB 0ii ----  univerzální dárce anti – A i anti - B Zjednodušeně 00 Krevní skupiny systému A, B, AB a 0 a jejich dědičnost

Dle předcházející tabulky doplňte chybějící Krevní skupinagenotyp AntigenProtilátky A I A I A, I A i Zjednodušeně AA, A0 B I B I B, I B iAnti - A AB I A I B Kodominance A i B ----  0 ii ----  Zjednodušeně 00

Krevní systém Rh – faktor: 85% populace je Rh+, což znamená, že je Rh-faktor = příslušný antigen na povrchu erytrocytů přítomen, 15% jedinců netvoří příslušný antigen, a je tedy Rh-. Tento systém je podmíněn třemi geny (často se zjednodušeně zapisuje pomocí jednoho písmene D - v následujících schématech je tak přítomnost antigenu zapsána D a nepřítomnost d). Objeven byl u opice makaka (Makak rhesus) – odtud také pochází označení Rh.

matka\otec DD dDd d 100% inkompatibilita partnerů  100% pravděpodobnost, že dítě bude Rh+

matka\otec Dd dDddd dDddd 50% inkompatibilita partnerů  50% pravděpodobnost, že dítě bude Rh+, tedy polovina dětí bude Rh+ a polovina Rh-.

Zdroje: Nečas, O. et al. Obecná biologie pro lékařské fakulty. Nakladatelství H  H, 2003, ISBN Rosypal, S. et al. Nový přehled biologie. Scientia, Praha, 2003 Machová, J.: Cvičení z biologie, SPN Praha, 1984 Jan Janský. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Karl Landsteiner. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: MCMILLAN, Beverly. Velký ilustrovaný atlas lidského těla. 1. české vyd. Svojtka, 2009, 288 s. ISBN Makak rhesus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: