STOPY ZVÍŘAT Jméno autora: Mgr. Kateřina Kačmárová Škola: ZŠ Náklo

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Liberec, Křížanská 80, p. o. Vypracoval:. Mgr
Advertisements

Rozmanitost života v přírodě
Lesní obratlovci – savci
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Medvědi.
ROZMANITOST EKOSYSTÉMU LES
Tajga.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník: IV. Datum vytvoření:září 2012 Šablona:III/2č. materiálu:
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.19 Anotace: Vzdělávací oblast: Savci – hlodavci, zajíci, šelmy Autor: Ing. Jiří Jungmann Jazyk: přírodopis Očekávaný výstup: Rozlišuje.
Po stopách ohrožených zvířat
Savci lesa šelmy.
Živočichové našich polí Savci 4. ročník
SAMOSTUDIUM TEST VLK OBECNÝ LIŠKA OBECNÁ FENEK BERBERSKÝ
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, tříděním, zástupci a.
VY_52_INOVACE_PŘ.8.07_Šelmy, test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis 8.ročník.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SAVCI NAŠICH EKOSYSTÉMŮ
KLOKÁNCI A KLOKANI.
Poznáváme zvířata podle stop
Trénink v určování savců ČR
Podkmen: OBRATLOVCI Třída: SAVCI.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH LESŮ
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/
řád Sudokopytníci 2 nebo 4 prsty s kopýtky býložravci, všežravci
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_404_ŽIVOČICHOVÉ V ZIMNÍ PŘÍRODĚ Téma: STOPY.
LESY MÍRNÉHO PÁSU Lesy, louky, pole.
Savci.
SAVCI Největší rozvoj savců = TŘETIHORY (před 65 miliony let = éra savců Pronikali do všech ekosystémů Čtvrtohory = éra člověka.
Moravskoslezské Beskydy
Tajga Jehličnatý les.
projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem  Název projektu: Živá příroda ve škole  Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/
Anotace :Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová Jazyk : Čeština Očekávaný výstup : Poznávání přírodních podmínek Speciální vzdělávací.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Zima je čas odpočinku, zastavení a klidu.
LESNÍ SAVCI Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ projekt.
Kdo jsem – stromy I Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve.
Zimní spánek Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 05/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém.
Třídění živočichů.
Kdo jsem Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):04/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti VZDĚLÁVACÍ.
Fotosyntéza Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 06/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda ve čtvrtém.
Stavba kvetoucí rostliny Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):04/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/35 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
Savci - šelmy VY_52_INOVACE_30 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ŠELMY LASICOVITÉ drobné (lasice kolčava), středně velké šelmy (jezevec, vydra)‏ nemají zatažitelné drápy proto kuny našlapují jen na prsty, aby jejich.
KOALA.
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
VY_32_ INOVACE_ 06_ PŘÍRODOVĚDA 5
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_17_ lesní zvířata
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření září 2012 Ročník
SAVCI II 8. Řád: ŠELMY 1. Čeleď: Šelmy psovité vlk obecný.
AUTOR: Mgr. Helena Dobešová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_02
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
19 savci v lese VY_32_INOVACE_19
Zvířata v zimě 1. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Autor: Mgr. Pavla Kofroňová Název: Šelmy VY_32_INOVACE_Př.5
18. TAJGA - pás jehličnatých lesů
Transkript prezentace:

STOPY ZVÍŘAT Jméno autora: Mgr. Kateřina Kačmárová Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): 06/2013 Ročník: čtvrtý Tematická oblast: Naše příroda ve čtvrtém a pátém ročníku. Téma: Stopy zvířat Metodický list (anotace): Seznámení s nejznámějšími stopy zvířat. Žák se v dozví, jak si vyrobit odlitek stopy a vůbec…..

NAPŘED TROCHU TEORIE  Každý druh zvířete má svůj charakteristický způsob ukládání končetin při pohybu - tzv. stopní dráhu. Při pomalé chůzi klade většina savců zadní končetiny do otisků končetin předních (většinou ne zcela přesně). Vznikají tak dvoj otisky, což může stopaře-začátečníka poněkud zmást. Velikost stop se může i v rámci jednoho druhu lišit -je závislá především na věku a pohlaví zvířete. Rozměry stop nám jako první napoví, o které zvíře se může jednat. Správně stopy všech šelem měříme bez drápů. Užitečné je všímat si také stopní dráhy - sledu stop, kde můžeme zaznamenat tzv. délku kroku a šířku kroku – viz. obr.

JAK VYROBIT SÁDROVÝ ODLITEK? Pomůcky: sádra, miska nebo kelímek z umělé hmoty, stará lžíce, proužky tvrdého papíru asi 5cm široké a 30cm dlouhé, kancelářské svorky, staré noviny, štěteček, láhev s vodou. Postup: nejlépe se dělají odlitky stop v bahně, jdou zhotovit i ve vlhkém sněhu. Vyhledej si dobrý a čistý a zřetelný otisk, ve kterém není ani voda, ani spadené jehličí či listy. Kolem stopy dej rámeček z papírového proužku, konce spoj kancelářskými svorkami. Rámeček trochu přitlač do země. Namíchej ze sádry a vody ne moc řídkou, spíš hustší kaši, ale aby ještě tekla. Lijeme vodu do sádry! Pak nalij sádru do rámečku tak, aby ještě asi 2cm sádry bylo nad povrchem stopy. Až sádra ve stopě ztvrdne, vyrýpni opatrně sádrový blok i s trochou hlíny. Vše zabal do novin a odnes domů. Po několika hodinách sundej rámeček a mírným proudem vody uvolni bláto. K dokonalému čištění použij štětec nebo měkký starý kartáček.

SUDOKOPYTNÍCI JELEN SRNEC PRASE (jelen, srnec, prase) mají prsty chodidel přeměněné v kopyto. Dva největší, prostřední prsty nazýváme spárky. Nad nimi, na zadní straně končetiny, leží drobné rohovité útvary zvané paspárky. JELEN SRNEC PRASE

Velmi podobné liščí stopě – jen větší PSOVITÉ ŠELMY (liška, vlk, pes) se pohybují tzv. čárováním, to znamená, že stopy jsou seřazeny v jedné čáře za sebou. Na rozdíl od kočkovitých šelem se vždy otiskují i drápy. Přední stopy bývají trochu větší a širší než zadní. Velmi podobné liščí stopě – jen větší LIŠKA VLK PES

KOČKOVITÉ ŠELMY KOČKA RYS MEDVĚD (kočka, rys, medvěd) mají zatažitelné drápy a kulaté stopy. Ve stopní dráze jsou často dobře viditelné levé a pravé řádky stop (zvířata nečárují). KOČKA RYS MEDVĚD

LASICOVITÉ ŠELMY JEZEVEC KUNA LASICE (jezevec, vydra, hranostaj, kuna, lasice) mají pětiprsté končetiny a pohybují se nejčastěji poskoky (neplatí pro jezevce), při nichž vznikají typické stopní dráhy. Stopy kuny, lasice a hranostaje jsou si velmi podobné a liší se pouze velikostí. JEZEVEC KUNA LASICE

HMYZOŽRAVCI (ježek, myšice, ondatra) JEŽEK MYŠICE ONDATRA

PTÁCI (bažant, tetřev, kachna) BAŽANT TETŘEV KACHNA

ZAJÍCOVITÍ + ? (králík, zajíc, ?) KRÁLÍK ZAJÍC CO JSEM ZAČ?

NENÍ STOPOVÁNÍ ŠELEM NEBEZPEČNÉ? Všechny velké šelmy jsou plachá zvířata a člověku se snaží raději vyhnout. Výjimečně může být člověku nebezpečný pouze medvěd. I ten však před lidmi většinou uteče. Problémy mohou nastat při vstupu do zákonem chráněných rezervací mimo turistické stezky v neprostupných houštinách. Zde mohou mít medvědi brloh nebo oblíbené místo, kde se pasou na borůvkách či jiných plodech. Na vyrušení, nebo dokonce přímo sběr plodů v těchto územích mohou reagovat podrážděně. Nebezpeční mohou být také medvědi, kteří ztratili přirozený strach z lidí a chodí se živit například odpadky do vesnic nebo horských chat. O takových zvířatech prosím ihned informujte ochránce přírody!

Použité zdroje: Vlastní Wikipedie http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/06/Red_Deer_Stag.jpg/800px-Red_Deer_Stag.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5d/Capreolus_capreolus_%28Marek_Szczepanek%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f0/Wild_Boar_Habbitat_3.jpg/800px-Wild_Boar_Habbitat_3.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d0/Vulpes_vulpes_standing_in_snow.jpg/800px-Vulpes_vulpes_standing_in_snow.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/12/Redwolf.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/Montage_of_dogs.jpg/529px-Montage_of_dogs.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c8/European_Wildcat_Nationalpark_Bayerischer_Wald_03.jpg/800px-European_Wildcat_Nationalpark_Bayerischer_Wald_03.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/dc/Bobcat2.jpg/791px-Bobcat2.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Brown_Bear_us_fish.jpg/400px-Brown_Bear_us_fish.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/Taxidea_taxus.jpg/800px-Taxidea_taxus.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/ff/Martes_martes_crop.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/98/Mustela_erminea_upright.jpg/431px-Mustela_erminea_upright.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ee/Conejo_astronomo1.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2d/Feldhase.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/46/Bjchwzh.jpg/775px-Bjchwzh.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Tetrao_urogallus_tj%C3%A4der.jpeg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Erinaceus_europaeus_LC0119.jpg/800px-Erinaceus_europaeus_LC0119.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Ondatra_zibethicus_FWS.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/Apodemus_flavicollis_%28Ratiborice%29.jpg/772px-Apodemus_flavicollis_%28Ratiborice%29.jpg