Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008
Motivace pro práci pedagoga Učit,učit,učit….
Peníze,kariéra,láska k dětem… ?
Moje osobní vyznání…. Nedostatečná výchova v rodině Všechno je ve výchově!!! Důsledně, důsledně, důsledně….a s láskou! Výchova a vzdělávání…co je priorita? x Kdo umí, umí…. Na jedničku umí Pánbůh…
Vaše nejzajímavější hodina ?
Specifika práce učitele SŠ Pedagog.-psycholog.vymezení skupiny Rozdíly v přípravě pedagoga na výuku ZŠ – SŠ - DV Způsob motivace – Čím zaujmout? – vzhled učitele/ osobní příklad/ názorné pomůcky/ profesní zdatností…..empatií, zájmem o osobu žáka Zázemí na škole
Role učitele Začlenění učitele do procesu vzdělávání žáka – jeho zastupitelnost Já žák x Já učitel – očekávání moje/žáků/vedení školy SWOT mé osoby – Já učitel Odborník x Pedagog – Chyby z praxe: didaktické zásady – pedagogická transformace
Volba metod a forem výuky Výhody a nevýhody jednotlivých forem a metod pro SŠ Používání technických pomůcek Máte rádi domácí úkoly?
Role učebnice, výukových materiálů, pomůcek Vliv jejich kvality na efekt výuky Názornost především Dramatizace výuky Learning by doing
ŠVP – mezipředmětové vztahy Priority kurikulární reformy – Má vůbec význam? –Netradiční formy: Projektové vyučování atd. Význam identifikace „Cíle“ vzdělávání Viz. Systémové vztahy v odborných předmětech – Opakování Modulární výuka
Ideální hodina …….je možná? Splnění vytčeného cíle –způsob kontroly – strach ze zkoušení …….. Spokojený žák i učitel ????
Trefa do černého: žák - učitel
Učitel kontra lektor dalšího vzdělávání – andragogické miniminimum rozdíl přístupu k žákům/studentům/ účastníkům DV (motivace, proces a strategie učení…) rozdíly v motivaci/ výukových materiálech…..
Celoživotní učení /další vzdělávání Součást terciární sféry vzdělávání Formální – neformální – informální …návratnost finančních prostředků …kariérní růst - uspokojení potřeb
Vzdělávací strategie dospělých Osobní filtr příchozích informací (předchozí zkušenost) Aktivní účast na vzdělávání Snaha okamžitého využití získaných vědomostí a dovedností Možnost ovlivňovat cíle, formy i metody výuky Individuální přístup lektora Praktické aktivity – aktivní účast na vzdělávání
VD - 4 požadavky Odborné kompetence – posoudí kritičtěji než student Komunikační schopnosti – posuzuje velmi kriticky Didaktické dovednosti – může posoudit též jen částečně Praktické zkušenosti – posuzuje dost často
P. Drucker „ Největší překážkou vzdělávání je lektor“ Jiný klasik dodává: ale „vnímavý žák se mnohému naučí i od průměrného učitele!“ …a proto: Umění je včas odejít….
Děkuji za pozornost