Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Ryby Číslo vzdělávacího materiálu: ICT7/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZDĚLENÍ RYB Přírodopis 7 třída.
Advertisements

Opakování ryby.
RYBY.
PREZENTACE – RYBY.
Základní škola Kladruby
RYBY.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika Stavba těla
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Třída RYBY. Osnova: Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba.
Prvouka 3.ročník Gabriela Mikulková 2012
RYBY Osteichthyes, Pisces. RYBY Osteichthyes, Pisces.
Ryby.
Ryby v ČR Vytvořila Lenka Švejdarová 7.B.
Ryby autor: David Hainall.
Anatomie Kapra obecného
ZOOLOGIE OBRATLOVCŮ RYBY
Systém ryb.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování ryb.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Nejpočetnější skupina obratlovců 25 OOO druhů V ČR jich žije 80
Morfologie těla ryb, vnější popis, meristické a plastické znaky
Luštění o rybách RNDr. Václav Procházka.
SLADKOVODNÍ RYBY
Trávicí soustava Příjem potravy Zpracování potravy Vstřebávání živin
bichir chrupavčití – bichiři kostěná kostra bez rostra
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Prvouka, přírodověda Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_06_11.
Morfologie těla ryb.
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.4
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
OBRATLOVCI RYBY.
Život ve vodě Filip Bordovský.
Základní škola Kladruby
TAJENKY.
Přibližně polovina jich obývá vodní prostředí
Přibližně polovina jich obývá vodní prostředí
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Ichtyologie Převzato z internetu
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
vytvořila: Lucie Míková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Blanka Kabeláčová Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_23_ Ryby I. – stavba těla Číslo projektu:
Třída: Ryby znaky: ● tělo protáhlé, ze stran zploštělé ● kůže kryta šupinami a slizem ● končetiny = ploutve: – párové – břišní, prsní – nepárové – hřbetní,
RYBY. kapr obecný vouskykrátká řitní ploutev dlouhá hřbetní ploutev.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_52_INOVACE_23_ryby TémaŽivočichové.
RYBY Přírodopis 7. třída.
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím.
Stavba těla savců.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
RYBY VY_32_INOVACE_06-55 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Třída: RYBY.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Charakteristika.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zástupci sladkovodních ryb
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Strunatci Žraloci.
Poznávačka ryb.
Ryby. AUTOR: Eliška Jurčicová
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Ryby Číslo vzdělávacího materiálu: ICT7/2 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Zoologie strunatců Autor: Mgr. Šárka Kirchnerová Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Jakub Siegl Ročník: 3. ročník čtyřletého gymnázia Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Ryby Metodika/anotace: Powerpointová prezentace. Materiál slouží k výkladu tématu Ryby (soustavy, obecná charakteristika, ekologie, vodní pásma). Obsahuje text a obrazový materiál. Časový rozvrh: 60 min Zdroje: na posledním slidu Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

 tradiční označení pro obrovskou skupinu obratlovců, dnes zahrnující dvě třídy: Svaloploutví (Sarcopterygii) Paprskoploutví (Actinopterygii)  název „Ryby“ se používá pro nadtřídu, nebo se jako taxon nepoužívá vůbec Pozn: zde použitá taxonomie: Gaisler J., Zima J., 2007: Zoologie obratlovců. Academia Praha.

 nejpočetnější skupina obratlovců  vodní obratlovci, prvotně vznikli ve sladkovodním prostředí  převažují kosti nad chrupavkami  ve škáře šupiny  žaberní přepážky redukovány, žaberní dutina kryta skřelemi  obrovská produkce potomstva  modelovým organismem je kapr obecný

 hydrodynamický tvar  kůže obsahuje slizotvorné žlázy, pigmenty, šupiny (cykloidní – kaprovití, ktenoidní – okoun, ganoidní – jeseteři)

 na těle ploutve – mohou být modifikovány  ocasní ploutev může být několika typů: homocerkní (souměrná jen morfologicky) difycerkní (souměrná i anatomicky) heterocerkní (nesouměrná)  hlava je nepohyblivě spojená s tělem, žábry kryty skřelemi

 je dobře osifikovaná  osou je páteř (chorda potlačena obratli)  kosti vznikají osifikací chrupavky, nebo jsou kožního původu  mezi svalovou tkání drobné kostičky – vznikají kostnatěním vazivových obalů svalových vláken  ve svalovině převládá podélný boční sval

 hmota míchy převládá nad hmotou mozku  mozek má 5 částí; největší částí je střední mozek, relativně dobře vyvinuty zrakové laloky a mozeček  čich: vyvinut málo, nozdry s čichovými váčky (promývají se při plavání prouděním vody)  sluch a rovnováha: vnitřní ucho s třemi otolity  zrak: oči bez víček a slzných žláz, čočka kulovitá, akomodace přiblížením k sítnici; vidí barevně  chuť: chuťové pohárky v dutině ústní a hltanu, ale i vně těla – na vouscích, pyscích a ploutvích  hmat: postranní čára na boku ryby– vnímá mj. i složení vody

 ústa svrchní, koncová, spodní  mohou obsahovat zuby, ale nikdy slinné žlázy  u některých skupin požerákové zuby  následuje hltan, jícen, vakovitý žaludek, střevo (na začátku žlázy produkující trávicí enzymy), střevo, řitní otvor  součástí jsou játra, žlučník, slezina, slinivka břišní

 vznikly přeměnou pátého žaberního oblouku  umístěny v hltanu některých ryb (kapr, bolen, pstruh, plotice)  pomáhají polykat, posunovat potravu dále do jícnu, mechanicky zpracovávat

 žábry: 4 páry žaberních oblouků pokrytých žaberními lupínky  ty jsou chráněny skřelemi  vodu nabírají při zavřených skřelích, pak uzavřou ústa a vodu cedí (ta omývá žaberní lupínky a pod skřelemi opouští tělo)

 vzduch ryby mohou přijímat i hltanem, žaludkem, střevem, sliznicí dutiny ústní, celým povrchem těla (kožní dýchání)  plynový měchýř většinou plní funkci hydrostatickou Piskoř pruhovaný

 venózní srdce uložené na břišní straně těla  červené krvinky jsou velké, oválné, mají jádro

 mořské ryby: hypoosmotické – musí se bránit ztrátám vody, moči je málo, přebytečné soli odstraňují žábrami  sladkovodní ryby: hyperosmotické – nadbytečnou vodu odstraňují močí  u všech ryb vývod na močopohlavní (urogenitální) bradavce za řitním otvorem

 většina jsou gonochoristé  zpravidla vejcorodí  u živorodých (2-3%) mají samci řitní ploutev přeměněnou na kopulační orgán, vajíčka se vyvíjejí ve vaječníku  důležité pojmy: jikernačka, mlíčňák, jikry, mlíčí, tření, trdliště, plůdek  péče o potomstvo asi u pětiny druhů (od pouhé úpravy trdliště po péči o potomstvo u k koníka mořského)

 Všežravé – omnivorní – ryby: živí se drobnými druhy živočichů a občas i rostlinnou potravou (kapr, cípal).  Bentofágní ryby: živí se zvířenou dna (červy, měkkýši, larvami hmyzu). Často spodní ústa, hmatové vousky, požerákové zuby (lín, parma, slizoun).  Madreporofágní – durofágní – ryby: požírají živočichy dna s tvrdými skořápkami. Mají silné čelisti, často „zobáky“, požerákové zuby, dlouhé střevo (čtverzubci).  Planktonofágní ryby: živí se vznášejícím se planktonem (převážně zooplanktonem). Často koncová nebo svrchní ústa, drobné, nebo žádné zuby, krátkou trávicí trubici bez žaludku (makrela, síh, sleď).  Dravé ryby: loví jiné ryby, hlavonožce, ptáky, i savce. Obvykle velká tlama se špičatými zuby, velký žaludek, krátké střevo (štika, bolen, muréna).  Fytofágní ryby: živí se fytoplanktonem, nebo přímo rostlinami. Obvykle požerákové zuby, žaludek chybí, střevo velmi dlouhé (amur, tolstolobik).

1. Pstruhové: čisté horské potůčky, velký spád, chladná voda, kamenité dno, hodně kyslíku. Typický pstruh, vranka, střevle, mřenka. 2. Lipanové pásmo: podhorské potoky a říčky. Písčité dno, teplejší, ale čistá voda. Kromě lipana hrouzek, mník, ostroretka. 3. Parmové pásmo: střední úseky našich řek. Široké a hluboké koryto, rychlý tok. Parma, tloušť, okoun. 4. Cejnové pásmo: nížinné pásmo, pomalu tekoucí voda, v létě teplejší, chudší na kyslík. Často znečištěná voda. Patří sem i nádrže a rybníky. Kapr, bolen, podoustev, ouklej, štika, sumec.

1. Pelagické: na volném moři v různých hloubkách (sledi, sardinky) 2. Litorální: v mělčinách při pobřeží 3. Bentické: obývající mořské dno (platýs) 4. Brakické: žijící v ústích řek 5. Tažné: katadromní (za třením z řek do moře - úhoř) anadromní (za třením z moře do řek – losos, jeseter)

1. Předloha snímků 2. Morfologie ryby 3. Kostra ryby 4. Trávicí soustava 5. Požerákové zuby („Rozlišovací znaky“) 6. Dýchací soustava Přídatné dýchací orgány primo-na-hladine-rybnika.html pruhovan%C3%BD%201.jpg 8. Cévní soustava