Tereza Hodovská, Veronika Vitásková.  14. až 16. století v Itálii  Odklon od náboženství  Nově zaměření na člověka  Šíření vzdělanosti (antická vzdělanost)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Renesance Kristýna Strouhalová.
Advertisements

Renesance a humanismus
Literatura, architektura, výtvarné umění
Učebnice: Český jazyk v kostce, str. 18 a další. je-li součástí názvu další vlastní jméno, zachovává si rovněž své velké písmeno Spolková republika Německo,
Období raného novověku je vymezeno obdobím mezi 15. a 17. stoletím Objevení Ameriky - Kolumbus - Bahamy Změny politické (proměny absolutismu), společenské.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Opakování, shrnutí Sochařství a architektura v českých zemích v období baroka Materiál je zpracován v rámci.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Konstantin a Metoděj Vypracovala: Petra Mertová 4. B.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Renesance Yuliya Mechsheryakova, Kristina Nesterenko.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Únor 2012 Ročník 7. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Člověk a společnost Dějepis Křesťanství a středověká.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_84 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí DATUM: AUTOR: Petra Koutná NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_Gotický sloh TÉMA SADY: Vlastivěda.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
RENESANCE Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném Autor: Alena Pavolková Název: VY_32_INOVACE_08_B_8_Renesance Téma: Dějiny výtvarného umění Číslo projektu:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_31_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Italská renesance.
Co je renesance? Co znamená slovo renesance? Kde se zrodilo? Do jakého období spadá? Slovo pochází z italštiny a znamená „znovuzrození“ „obnovení“ Kolébkou.
Život ve středověku Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Název školy: Základní škola Městec Králové
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
Úvod do umění renesance v Itálii
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní škola Čelákovice
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_249.DEJ.01 Renesance.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
RENESANCE A HUMANISMUS - 4
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_18
RENESANCE. RENESANCE * v Itálii ve 14. st., odtud se postupně šířila do dalších evropských zemí hlásila se k antickému umění - název slohu znamená.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
Středověká literatura
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_Život v baroku
DĚJINY UMĚNÍ VI. RENESANCE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_02
Raný novověk - společnost
Úvod do umění renesance v Itálii
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
RENESANCE re nascio (lat.) = znovuzrození
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_1-35_Starověká Čína Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
Literatura období renesance
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Renesance a humanismus
Renesance Mgr. Hana Šenková.
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Revoluce v evropských zemích 1848
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_22_JAN AMOS KOMENSKÝ
Renesance.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Renesance a humanismus
Transkript prezentace:

Tereza Hodovská, Veronika Vitásková

 14. až 16. století v Itálii  Odklon od náboženství  Nově zaměření na člověka  Šíření vzdělanosti (antická vzdělanost)  Zámořské objevy  Změna ve společenské hierarchii  Počátek moderního věku

 Vznik univerzit ve 12. st. → rostl počet učenců a lidí, kteří umí psát – nárůst rukopisů, pomalý návrat k některým antickým spisům – Aristoteles  Vynálezy usnadňující každodenní práci → trakař, oj, chomout, rozmach vodních a větrných mlýnů (rozvoj plachetní síly pro plavidla) → revoluční změny v námořnictví i pozemní dopravě → rozvoj domácího i zahraničního obchodu  Nárůst vytváření bohatství → rozvoj bankovnictví a pojišťovnictví (Benátky, Florencie)  Nárůst mecenášství umění a literatury

 Vznik nových dílen (Nizozemí, Německo, Itálie) věnujících se kameni, kůži, kovu, dřevu, sádře, chemikáliím i látkám → bohatší sortiment luxusního zboží a strojů  Knihtisk → dostupnost levného papíru, vynález pohyblivých liter (zlatník Johannes Gutenberg a jeho mecenáš Johann Fust) → rychle se zvyšující počet tiskáren – knihy jsou více dostupné - vyšší úroveň vzdělanosti

 Období po roce  Jde o období přechodné, zakládající renesanční trend → na jedné straně přetrvávají konzervativní tendence → S tím je spojená iniciativa Cola di Rienzi přimět Karla IV., aby se přestěhoval do Itálie a Svatou říši římskou udržoval a dále rozvíjel.  Na druhé straně zde vidíme i postupný nástup renesance. → Boccacciův Dekameron předkládá náměty renesanční často s prvky lidské intimity.

 Období po roce roce 1400, tzv. doba florentská  Ve Florencii vzrůstá prosperita obyvatelstva → rozvoj námořního obchodu, bankovnictví a řemeslné výroby  Šlechtické rody soupeřily ve městě s významnými měšťanskými rodinami i samy mezi sebou → přibližně od poloviny 15. st. zde vládne rod Mediceju  Cosimo a Lorenzo Medici – snaží se zavést vládní formu signorie  Významní mecenáši umění → působí zde mnoho významných renesančních umělců  Renesance se rozšiřuje po celé Itálii

 V průběhu 15. st. ovlivňovalo florentské renesanční umění tvorbu v celé Itálii a na konci století začalo pronikat i do ostatních zemí.  Počátkem 16. st. se renesance rozvíjí i v Římě  Mnoho velkých umělců zde pracuje ve službách renesančních papežů (především Julia II., Lva X. a Pavla III)  → Michelangelo Buonarroti, Leonardo da Vinci, Raffaello Santi  Mezi další významná renesanční centra této doby patří Benátky, Florencie, Parma a Vicenza  Postupně se zde začínají rodit barokní prvky

 z Itálie do ostatních částí Evropy se renesance šířila během 15. st.  Nejprve hlavně v architektuře a sochařství v podobě různých renesančních prvků na stavbách ve své podstatě gotických.  Ve Francii se rozvíjela za podpory Karla VIII., poté i za Františka I.  V druhé polovině 15. st. je renesance přijata na území Německa a Holandska, později také v Anglii (alžbětinská doba), Skandinávie a zbytku Evropy.  Projevila se hlavně v náboženství → protestantská reformační hnutí  Renesanční umění zde vycházelo z místních tradic umělců a principů gotiky → proti italské chladnější a rezervovanější

 ve středověku umělci považováni za řemeslníky, potlačení individuality – nepodepisují se (označováni dle svých nejvýznamnějších děl, např. Mistr vyšebrodského oltáře)  Renesance → Vystoupení z anonymity, dosáhnutí vysokého společenského postavení  Obvykle zaměstnáni v různých dílnách → z některých se stávají umělecké kluby  Formulují se různé estetické teorie  Se zákazníky mnoho z nich jedná jako se sobě rovnými, rozvíjí se smysl pro nezávislost

 Stavby měšťanstva  Florencie 15. století  Světské stavby – zámky, paláce, vily, radnice  Kámen → cihly  Štuk, mramorový obklad  Vnější sloupořadí, valená klenba, kopule, schodiště, sgrafito  Filippo Branellschi – 1. architekt

Dóm ve Florencii s Brunelleschiho kopulí Kostel San Lorenzo ve Florencii Palác Farnese v Římě (Michelangelo)

Dóm sv. Petra v Římě (Bramante, Rafael, Michelangelo)

Letohrádek královny Anny Nelahozeve s Zámek v Litomyšli

 Barevnost (stínování), zachycení pohybu, výraz tváře, perspektiva  Fresky, kopule chrámů, světské interiéry  Antická, křesťanská a mytologická témata  Užití olejomalby

Leonardo da Vinci – Dáma s hranostajem Leonardo da Vinci – Mona Lisa

Leonardo da Vinci – Poslední večeře

Rafael Santi - Proměnění Páně Rafael Santi – Sixtinská Madona

Michelangelo Buonarotti – Poslední soud

Michelangelo - Leda

Sandro Botticelli - Zrození Venuše

Tizian - Venuše urbinská Sulejman I. Nádherný

 Volně stojící sochy  Dramatičnost  Propracovaný detail (mimika, emoce, gesta)  Nově busty slavných osobností

Východní dveře baptiseria - Lorenzo Ghiberti

Michelangelo - DavidMojžíš v bazilice Svatý Petr v řetězech

Svatý Jiří - Donatello

 V literatuře začínají převládat národní prvky → vytvoření spisovného národního jazyka povýšením některého místního dialektu  Rozvoj literatury je spjat s humanismem a jeho návratem k antickým textům  Na přelomu středověku a renesance stojí Dantova Božská komedie.  Počátky renesance vytvářejí v poezii Francesco Petrarca a v próze Giovanno Boccaccio.  Největším italským básníkem období renesance byl Lodovico Ariosto.  V Anglii to byl William Shakespeare, ve Francii Francois Rabelais, ve Španělsku Miguel de Cervantes, v Portugalsku Luís de Camóes.

 Obnova antických literárních žánrů → komedie, tragédie, pastorála  Oblíbení autoři jsou Terentius, Plautus, Sene ca nebo Vergilius  V poezii se uplatňuje sonet  Dále je oblíben traktát, polemika, objevují se cestopisy, životopisy a pedagogické spisy

Dante Alighieri Giovanno Boccaccio Francesco Petrarca

Mikuláš Koperník teorie pohybu nebeských těles - heliocentrismus otáčení kolem své osy čtvero ročních období

 Nekonečný vesmír  Zpochybnění svaté Trojice – vše je ve všem → problémy s inkvizicí

 Metoda indukce  Empirický sběr dat  Otec moderní vědy  Učení o idolech: - Idol lidského rodu - Idol jeskyně - Idol tržiště - Idol divadla  Dílo Novy Organon

 Moc oddělena od etiky  Ctnost – ochota udělat pro slávu a velikost vše  Účel světí prostředky  Ideál je absolutistická monarchie  Dílo Vladař

 Utopista  Teorie společenské smlouvy  Absolutní moc pramenící z demokratické volby  Dílo Leviathan

 Reformátor  1517 Wittenberg – 95 tezí  1521 Wormský koncil – označení za kacíře, zákaz spisů  Spojení člověk Bůh o Boží milost (x odpustky) o Víra o Boží písmo (autorita)  Zakladatel evangelické církve

 Děkujeme za pozornost.  52/