Svět kolem nás
Tělesa a látky Všechny předměty, které kolem sebe pozorujeme, jsou fyzikální tělesa (stůl, židle, tabule, počítač, dům, automobil, Země, planety atd.). Každé těleso zaujímá určitý prostor. Tělesa se od sebe liší svými vlastnostmi (barvou, tvarem, objemem atd.). V chemii nás zajímá především jejich složení. Tělesa jsou složena z různých látek (papír, dřevo, kovy, plasty atd.).
Úkol 1: Podle obrázku napiš tělesa a látky, které je tvoří:
Kontrola úkolu 1 Pravítko - dřevo nebo plast Tužka - dřevo Kružítko - ocel
Úkol 2: Napiš, z jakých látek jsou složena tělesa na obrázku A a B: A/ Stejná tělesa z různých látek B/ Různá tělesa ze stejné látky
Kontrola úkolu 2 A/ kůže, plast, pryž, B/ ocel
Úkol 3: Doplňte tabulku:
Kontrola úkolu 3
Pozorování Vlastnosti látek zjišťujeme nejčastěji svými smysly. Smyslové vnímání, pozorování, patří mezi nejvýznamnější postupy poznávání látek. Úkol 4: Doplň tabulku:
Kontrola úkolu 4
Pokus (experiment) Dalším nezbytným postupem v chemii je pokus (experiment). Úkol 5: Na základě pokusu Hoření hořčíku doplň text: Při chemických pokusech …..... původní látky a vznikají nové, s jinými ………... Hoření hořčíku
Kontrola úkolu 5 Při chemických pokusech zanikají původní látky a vznikají nové, s jinými vlastnostmi.
Úkol 6: Nyní můžeš doplnit větu: Chemie je …….. věda, která zkoumá látky a jejich ……. na jiné látky.
Kontrola úkolu 6 Chemie je přírodní věda, která zkoumá látky a jejich přeměny na jiné látky.
Seznam použitých obrázků: Snímek 3: COELHO, Everaldo. Crystal Project package graphics.png [online] [cit ]. Dostupný z WWW:. Snímek 5B:Blacksmith anvil ganson.svg [online] [cit ]. Dostupný z WWW:. Snímek 5B: Measure.svg [online] [cit ]. Dostupný z WWW:. Snímek 5B: Gnome-applications-development.svg [online] [cit ]. Dostupný z WWW:. Snímek 5A: Basketball.png [online] [cit ]. Dostupný z WWW:. Snímek 5A: Generic football.png [online] [cit ]. Dostupný z WWW:. Snímek 5A: Floorball ball.jpg [online] [cit ]. Dostupný z WWW:. Snímek 5A: Tennis ball.svg [online] [cit ]. Dostupný z WWW:. Videoklip na snímku 11 je z vlastních zdrojů. Mgr. Vlastimil Vaněk, autor